Sida 1 av 1

FFV Aerotech BA-14 Starling

Postat: 31 okt 2009, 23:30
av Jan Karlsson
Flygplanet flögs första gången 23 augusti 1988 och ställdes ut på Farnborough på "static display". Projektet lades på is 1990. Vad hände egentligen och vad var FFV Aerotechs intresse i projektet?
Jan Karlsson

Re: FFV Aerotech BA-14 Starling

Postat: 01 nov 2009, 00:34
av Roger Andreasson
Finns en liten notis i Flight International 11/3-89 som nämner Starling och som kanske delvis ger ett svar på din fråga.
"FFV plans acquisitions"
The Starling is a joint venture between FFV and Malmo Research and Development. FFV attributes its rethink on a shortage of manpower.
Om anledningen att intressera sig för Starling var av samma orsaker som man köpte delar av Swedairs verksamhet vet jag inte, men det kanske hänger ihop?
...A prelude to these acquisitions is FFV's purchase of the general-aviation interests of Swedair, Sweden's third-largest civil operator. Activities include
avionics repair, maintenance, modifications, and the marketing and sale of business and commercial aircraft, engines, avionics, and spares.
/Roger

Re: FFV Aerotech BA-14 Starling

Postat: 01 nov 2009, 12:47
av Jan Karlsson
Ansvarig för BA-14-projektet på FFV Aerotech var Leif Salmberg. Han återvände sedan till flygvapnet som teknisk chef på F17. Men en fråga är, var hamnade flygplanet?
Jan

Re: FFV Aerotech BA-14 Starling

Postat: 01 nov 2009, 16:22
av Fredric Lagerquist
Jan Karlsson skrev:Ansvarig för BA-14-projektet på FFV Aerotech var Leif Salmberg. Han återvände sedan till flygvapnet som teknisk chef på F17. Men en fråga är, var hamnade flygplanet?
Jan
Sist jag "hörde av" BA-14 var för tio år sedan i samband med att Ätran Aviation AB skulle sätta igång sin verksamhet i Karlsborg.

Se också en tidigare tråd: http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=1386

Re: FFV Aerotech BA-14 Starling

Postat: 03 nov 2009, 18:03
av Fredric Lagerquist
Tilläggas bör kanske också att Leif Salmberg, ansvarig för projektet på FFV Aerotech, hade förflutet som provflygare hos Saab-MFI på Bulltofta.


Från Flygrevyn nr 5-6 1988, s.37-38:
MFI har med stöd av FFV utvecklat ett nytt, lätt svenskt allmänflygplan under Björn Andreassons ledning…

Med endast åtta timmar på nacken efter den första provflygningen den 25 augusti var planet den färskaste nykomlingen på Farnborough. Större delen av flygtiden hade gått åt att flyga till England…

Utvecklingsarbetet har pågått ca 1 1/2 år och har delvis baserats på erfarenheterna från BA-12 Sländan…

För närvarande flyger planet med en 115 hk Lycoming O-235, men ska också kunna förses med en O-320-motor 160 hk för ökade prestanda.

Med en tomvikt på 480 kg lastar planet 230 kg, varav 60 kg är bensin. Tanken är för närvarande placerad bakom sätena, men senare kommer vingtankar att installeras.

Med den svagare motorn ligger uppgiven stigfart på 600-700 fot per minut med 125-130 knop som maxfart. Med 160 hk alternativet beräknas stigfarten till 900 fpm och maxfarten till 150 knop. Stjärtbommen i komposit och tillhörande V-stjärt i duralaluminium har tillkommit framför allt i viktbesparande syfte.

Stora, slottade klaffar av ”Junkers-typ” längs hela vingbakkanten ut till skevrodren bör ge goda lågfartsegenskaper…Nu väntar ett fortsatt utprovningsprogram i 10-miljonersklassen, och MFI/FFV hoppas på order från flygklubbar och kanske utvecklingsländer. Förutom för skoländamål ska planet kunna användas för lätta transporter, besprutning och spaning, då försett med kameror och sensorutrustning. Styckepriset lär hamna runt 600 00:-