Sida 1 av 1
Brandholmen Nyköping
Postat: 06 nov 2009, 10:55
av Kent Schram
Jag satt och kollade mina irrfärder på cykel i Nyköping på Eniros kartsida
och till min fasa fick jag se att jag passerat nära vad som syntes vara
resterna av ett "flygfält" utan att ha haft en susning om det.
Vidare koll var att området hette Brandholmen och verkar vara knutet till Nyge.
Lite bilder förutom det som kunde skådas på eniro fann jag på
Flygkartan
Vad har detta varit för ett fält?
När anlades det och när lades fältet ned?
Som tyärr missade detta under 4mån på plats.
Kent.S
Re: Brandholmen Nyköping
Postat: 06 nov 2009, 13:46
av Fredric Lagerquist
Nyge-fältet på Brandholmen anlades ca 1960. Här byggde Nyge Aero upp sin verksamhet med Piper-agenturen i centrum och "hyresgäst" på fältet var Artilleriflygskolan, först med Super Cub'ar och senare ersatta med Bulldog. Dessutom flyttade Nyköpings flygklubb hit från Stigtomta. Se tråden
Stigtomta och Larslund (Fält 10)
1984 lades Nyge-fältet ner och Nyge Aero, arméflyget samt flygklubben flyttade över till Skavsta.
Det finns säkert forumbesökare/medlemmar som har mer att berätta om gamla Nyge-fältet - det var ju ett livligt trafikerat flygfält
Re: Brandholmen Nyköping
Postat: 14 nov 2009, 21:19
av Arne Nilsson
Flygvapnet använde fältet, i alla fall vid ett tillfälle. En rote 35 Draken landade där av misstag.
Re: Brandholmen Nyköping
Postat: 14 nov 2009, 23:14
av Hans Spritt
Hej!
Ja, här är lite att läsa om detta i Nytt från Nyge.
http://i216.photobucket.com/albums/cc27 ... tled-4.jpg
/Hans/
Re: Brandholmen Nyköping
Postat: 15 nov 2009, 10:40
av Fredric Lagerquist
Ett två år gammalt filmklipp från en flygning med start och landning på den östra ändan av Nygefältets f d RWY 08/26:
http://www.youtube.com/watch?v=GLbYWJHKD6o
Re: Brandholmen Nyköping
Postat: 15 nov 2009, 16:01
av Kent Schram
Precis detta klipp tittade jag på då jag först såg att det kunde vara en bit gammal landnings
bana som skymtade förbi. Vid närmare koll på eniros fina kart funktion kunde jag slå fast att
jag dessutom nästan per cykel passerat över området utan att se resterna eller förstå vad det
var där fanns. Få se om jag skall upp igen för då måste jag kolla in detta närmare och fotografera.
Det var kul att läsa historien om de bägge Draken maskinerna som landade på fältet.
Skulle vara intressant att höra förarnas historia om varför de hamnade på Brandholmen.
Kent.S
Re: Brandholmen Nyköping
Postat: 15 nov 2009, 17:56
av Roger Andreasson
Kent Schram skrev:
Skulle vara intressant att höra förarnas historia om varför de hamnade på Brandholmen.
SFF's kronologi lämnar som referens att rotetvåan Berndt Weimer berättar om landningen i "Flyktiga minnen 2"
/Roger
Re: Brandholmen Nyköping
Postat: 16 nov 2009, 09:16
av Fredric Lagerquist
Jag har för mig att det var en rote J 35F ur F 1 som flög mörker och skulle göra en studs o gå på F 11, men denna kväll i oktober 1971 var även banbelysningen på Nygefältet påslagen...och roten upptäckte att man höll på att landa på fel fält alldeles för sent...
Med största sannorlikhet är dessa Drakars besök på dåvarande ESSN det mest spektakulära som skedde under de år flygplatsen var i bruk. Men är J 35orna de största flygplan som landat på Nyge? Och det finns säkert åtskilliga andra intressanta besökare..?
Nedan en plate på Nygefältet från 1974.
Re: Brandholmen Nyköping
Postat: 16 nov 2009, 15:24
av Nicklas Lennartsson
Hej
Berörda Drakar (1:an en ver J35F1 och 2:an en F2) var tillhörande F1 men baserade på F11 under övning Fenix. De var på väg för landning på hemmabasen när detta inträffade. Man flög visuellt i motsol (alltås ingen Barbro landning som jag först angav, sorry). Nyge hade snarlik sträckning, korsande banor samt såg rätt ut på det avstånd man befann sig från F11 enligt Anitan. Därför misstog först 1:an Nyge för F11. Tvån, som gick i radarkollon, gjorde samma bedömning då även han hamnade i samma läge. Lätt att uttala sig när man inte var med men det måste ha varit minst sagt förvirrande att landa på en bas när värdena inte stämmer..
Vidare var det väl lite av ett under att det gick så bra som det ändå gick. Banan på Nyge var endast 800 meter o minsta landningssträcka för 35 var väl (?) 1000 meter.
Minns inte individnr men det stämmer inte att tvåan reparerades.
Hälsningar
Nicklas
Re: Brandholmen Nyköping
Postat: 17 nov 2009, 00:59
av Fredric Lagerquist
Sprang på en sentida bild på Nyge Aeros gamla faciliter - notera flygledartornet.
Mången Piper hava där stått parkerad. Sic transit etc