Ett 55-års-minne
Postat: 09 nov 2009, 02:26
Jag kan inte fatta det men till sommaren fyller jag 80 år . .
Jag har kommit i det läget där man sätter sig ner och börjar minnas saker och ting .
Därför vill jag nu dela med mig ett härligt minne från 1954 :
Under mina studier i Stockholm hade jag flugit in mig på Ercoupe , som visade sig att vara ett
mycket konfortabelt reseflygplan .
Under hösten fick jag lyst att ta en tur till min födestad , Trondheim och visa upp vilka fina kärror vi hade vid flygskolan på Skå Edeby .
Jag övertalade min rumskamrat att hänga med . Han , Erik Atthem ,var jämte från Ope-trakten .
Han hade ingen flyg-erfarenhet själv , men hans bror ägde en gammal Klemm - 25 , altså föregångaren till den tidligare omtalade Klemm-35 som vi flög på Skå på den tiden . Han ställde upp ; vi lämnade skolan för en vecka och flög iväg . På vägen upp längs kusten kollade jag tiden mellan Söderhamn och Hudikksvall . Det tog åtta minuter . Vi landade och tullklarerade i Sundsvall , för därefter att flyga
över Storlien och ned till Værnes på norska sidan . Det var mycket regn och dimma på sista streckan men vi hittade ändå .
Efter tullklareringen på Værnes fortsatte vi in till staden och Lade flygfält .
Lade var byggd av tyskarna under krigsåren och var bas för deras Jagdgeschwader 5 , som var uppsatt med Bf-109 och senare FW-190 .
Den lokala flygklubben fick av norska flygvapnet disponera två av dom tyskbyggda hangarerna .
Där hade man en Piper Cub och en Auster . Vid ankomsten gjorde jag en low-pass ( i medvind) för att riktigt göra intryck på mina vänner .
Vårt besök vakte mycket uppseende och nästa dag dök pressen upp . Jag fick flyga en sväng med
journalisten som sedan skrev en fin artikel i den lokala tidningen ( se bilden) ..
Återresan gick efter fyra dagar utan några problem via Fornebu , Oslo , tillbaka till Bromma och Skå Edeby .
Jag har kommit i det läget där man sätter sig ner och börjar minnas saker och ting .
Därför vill jag nu dela med mig ett härligt minne från 1954 :
Under mina studier i Stockholm hade jag flugit in mig på Ercoupe , som visade sig att vara ett
mycket konfortabelt reseflygplan .
Under hösten fick jag lyst att ta en tur till min födestad , Trondheim och visa upp vilka fina kärror vi hade vid flygskolan på Skå Edeby .
Jag övertalade min rumskamrat att hänga med . Han , Erik Atthem ,var jämte från Ope-trakten .
Han hade ingen flyg-erfarenhet själv , men hans bror ägde en gammal Klemm - 25 , altså föregångaren till den tidligare omtalade Klemm-35 som vi flög på Skå på den tiden . Han ställde upp ; vi lämnade skolan för en vecka och flög iväg . På vägen upp längs kusten kollade jag tiden mellan Söderhamn och Hudikksvall . Det tog åtta minuter . Vi landade och tullklarerade i Sundsvall , för därefter att flyga
över Storlien och ned till Værnes på norska sidan . Det var mycket regn och dimma på sista streckan men vi hittade ändå .
Efter tullklareringen på Værnes fortsatte vi in till staden och Lade flygfält .
Lade var byggd av tyskarna under krigsåren och var bas för deras Jagdgeschwader 5 , som var uppsatt med Bf-109 och senare FW-190 .
Den lokala flygklubben fick av norska flygvapnet disponera två av dom tyskbyggda hangarerna .
Där hade man en Piper Cub och en Auster . Vid ankomsten gjorde jag en low-pass ( i medvind) för att riktigt göra intryck på mina vänner .
Vårt besök vakte mycket uppseende och nästa dag dök pressen upp . Jag fick flyga en sväng med
journalisten som sedan skrev en fin artikel i den lokala tidningen ( se bilden) ..
Återresan gick efter fyra dagar utan några problem via Fornebu , Oslo , tillbaka till Bromma och Skå Edeby .