Hej,
Jag flyger mycket modellflyg på ett av krigsflygfälten du nämnde, Krigsflygfält 16 på Brattforsheden, som är ett gräsfält.
Har flugit modellflyg där sen ca 1973.
Krigsflygfält 16 ser ut så här idag från luften (Goggle maps):
https://www.google.se/maps/@59.6090685, ... a=!3m1!1e3
Fältet har återställts som det såg ut under krigsåren och det ser idag ut som på google maps bilden ovan.
Som synes är fältet mer eller mindre rektangulärt med vissa uthuggningar och man kunde nog landa i alla riktningar beroende på vindriktningen, när fältet användes av flygvapnet som krigsflygfält. Åtminstone två huvudstråk (kanske 3) under krigsåren kan man väl se när man ser på flygfältet, ett i N-S och ett i Ö-V riktning. Man kan se uthuggningar i skogen i dessa riktningar för att få lite bättre hinderfrihet. Jag kommer ihåg när ännu den s k "tvärbanan" med stråket N-S riktning var i bruk (idag är det inte i bruk) när vi modellflög en sommar på fältet ca 1973-74 och en Piper CUB landade på tvärbanan ganska nära där vi hade modellflygfältet på den tiden, en bit ifrån och parallellt med tvärbanan. Inga landningskoner fanns på tvärbanan.
Detta krigsflygfält 16 anlades 1939-1940 och var aktivt i bruk under 2:a världskriget. Efter krigsåren användes det vad jag läst mer sporadiskt av flygvapnet under fortsättningen av propellerepoken, och när "rea"-flygplanen tog över hade flygvapnet av naturliga skäl mindre användning av sina gräsfält.
Vad jag läst var väl en av de sista större flygvapenaktiviteterna på Krigsflygfält 16 när flygkadettskolan F20 från Uppsala var där och hade sommarövning (1948) med SK16 och P51 Mustang.
Jag gissar att flygvapnet hade planer på att lägga fast beläggning på en del krigsflygfält som var gräsflygfält, när "rea"-flygplanen kom i flygvapnet, men Krigsflygfält 16 förblev ett gräsfält.
Här finns en bild nedan på sida 2 i dokumentet hur detta Krigsflygfält såg ut från luften under krigsåren. På bilden blickar man ut över fältet i SO riktning.
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/tif ... ygfalt.pdf
Se även bild över fältet här:
https://www.lansstyrelsen.se/varmland/b ... gfalt.html
Här finns även en bild hur Krigsflygfält 16 såg ut från luften 1943:
http://tidsspegeln.blogspot.com/2018/09 ... heden.html
Krigsflygfält 16 på Brattforsheden skulle se ut som åkermark, med skenvägar och skendiken, från luften för att på så vis vilseleda en fiende. Några fasta banmarkeringar fanns nog inte på detta fält så länge flygvapnet ansvarade för fältet. Temporära banmarkeringar (t ex facklor eller granruskor) som man kunde sätta ut vid behov borde väl ha använts om man skulle landa i mörker eller på vintern på såna här krigsflygfält under krigsåren.
På alla gamla bilder av detta Krigsflygfält 16 jag sett från förr så kan man inte se några fasta banmarkeringar. Fältet skulle ju inte synas från luften. Och man skulle ju kunna landa från nästan alla riktningar om det behövdes på detta fält.
Jag har sett en militärgrön snöslunga på Brattforshedens flygfält på 1970-talet men om den fanns och användes under 1950-talet vet jag inte. Kanske man plogade fältet i första hand om man behövde få fram stråk för start och landning under vintern på ett sådant här gräsfält? Gissar att snösloga användes först om man behövde flytta undan snövallar som plogbilar inte klarade av.
Förr när flygvapnet hade en del flygplan med skidor låter det mer rimligt att man vältade stråk för start och landning på vintern.
På krigsflygfält 16 har många gamla flygplan startat och landat, som flygvapnet hade förr. Saab B-17 är väl det flygplan som mest förknippas med detta krigsflygfält då flera divisioner med såna plan låg stationerade och hade övningar vid fältet under krigsåren. Andra flygplan från flygvapnet som landat och startat på fältet var t ex S16 (Caproni Ca 313), J11 (Fiat C.R.42), B3 (Junkers Ju-86), B4 (Hawker Hart), TP5 (Junkers Ju 52), J9 (Seversky Republic EP-106), J26 (P-51 Mustang), SK16 (North American T-6 Texan). Jag har även sett en gammal bild på en P1 Sparmanjagare stående parkerad på fältet.
Vilken aktivitet som flygvapnet hade på detta krigsflygfält under 1950-talet vet jag inte, men man kan ju gissa att det var ganska sparsam aktivitet eftersom ju hela flygvapnet gick över till rea-flygplan med början från 1946-47 med J28 Vampire och SAAB J21R 1949 och tidigt 1950-tal med J29 Tunnan osv. En av grundarna av Filipstads flygklubb (se mer nedan) skrev så här om fältet (som tidigare fanns publicerat på Brattforshedens flygklubbs hemsida):
"De sista större aktiviteterna i militär flygregi hade genomförts 1948 i samband med att kadettskolan på F16 i Uppsala nyttjade fältet för att flyga med SK16 Harward och J26 Mustang. Efter detta klipptes fältet inte längre regelbundet och började därmed att växa igen. Tall och ljung bredde ut sig över större delen av den öppna ytan. Endast ett smalt stråk utnyttjades av Karlstad segelflygklubb under några säsonger i slutet på femtiotalet."
Efter att klubben fått tillstånd av flygförvaltningen att börja flyga på fältet började man "rensa ytan från småtallar och klippa det höga gräset. För klippningen använde de sig av den militära cylinderklippare som fanns på plats. Tallarna däremot rycktes upp för hand eller med hjälp av slinga bakom en bil."
Lite övrig information om fältet:
I början av 1960-talet startades en flygklubb på Brattforshedens flygfält, Filipstads flygklubb, och man fick tillåtelse av flygförvaltningen att börja använda fältet. Det var väl först i samband med att det nu blev en civil flygklubb på fältet som landningskoner som markerade huvudbanan i öst-västlig riktning (bana 08/26) borde ha tillkommit. Klubben hade 1963 en Grunau Baby ll, sen en Kockums Flygindustri LH 22 Baby Falk, och sen en Scheibe Bergfalke II/55, 1966 blev det motorflyg i klubben med en Cessna F172G, 1969 en Stinson 108-1 Voyager 150 och därefter en en Piper L4J CUB (J3C-65 Cub), 1972 en Piper PA-28 140 Cherokee. Senare blev flygklubben Brattforshedens flygklubb (som klubben heter än idag) och sen 2006 flyger klubben en annan Piper PA-28 140 Cherokee.
https://www.brattforsheden.se
Gamla luggslitna i aluminium röd-vita (3 röda, 3 vita fält) koner (1,2 x 0,5 m) finns än idag utplacerade längs huvudbanan som markerar bana 08/26.
Dessa koner är för övrigt något som idag är föremål för Länsstyrelsens ogillande då Krigsflygfält 16 är ett kulturreservat och Länsstyrelsen har som mål att krigsflygfältet skall i huvudsak se ut som det gjorde under krigsåren, då fanns ju inga koner på landningsbanan. Länsstyrelsen har offentligt i intervju sagt att om det blir nödvändigt med prioriteringar mellan det kulturhistoriska och dagens krav för flygverksamhet med flygklubben kommer det kulturhistoriska att få företräde.
1965-66 började Wasabröd AB i Filipstad flyga med affärsflyg på Brattforshedens flygfält och i samband med att de byggde en hangar (Wasahangaren) tillkom även banljus för huvudbanan och även en VOR fyr mitt på fältet. Varken banljusen eller VOR fyren finns kvar längre. Wasabröd hade först en helt ny 1965 år modell IFR utrustad Piper PA-28 235, sen strax därefter 1966 en Piper PA-23-250 Aztec C, 1969 skaffade men istället en Beech Baron C55, 1972 blev det en Cessna 414, 1973 blev det en Mitsubishi MU-2K turboprop. Ca 1974 lämnade man Brattforshedens flygfält och började använda Karlskoga flygplats där man sen fortsatte att flyga tillsammans med Bofors, först med MU-2:an, därefter 1977 med en Cessna 500 Citation I jet, 1981 med en nyare Cessna 500 Citation I jet som man flög med några år.
På Brattforshedens flygfält finns också en Viggen simulator som man kan boka med instruktör, man kan läsa mer om detta här:
https://www.krigsflygfalt16.com
Ja det blev en liten utläggning om det lilla jag vet om detta gamla fält, Krigsflygfält 16. Frågan om banmarkeringar under 1950-talet blev väl kanske inte besvarat men mot bakgrunden att sådana här krigsflygfält inte skulle synas från luften så de röjdes så är det svårt att se att några fasta banmarkeringar användes på sådana här gamla krigsflygfält som var gräsfält.
/Bo