Sida 1 av 1
High Chaparall
Postat: 12 nov 2009, 22:11
av Mats Averkvist
Vilket datum var den stora branden då flera unika flygplan blev lågornas rov?
Vilka flygplan blev förstörda?
Finns det flygplan utställda där idag? Vilka?
Den egentliga och viktigaste frågan är om det var en ex.-norsk Harvard som blev förstörd? Kan det ha varit 14A-1057?
Re: High Chaparall
Postat: 12 nov 2009, 22:17
av Henrik Bergman
Hej Mats!
När jag besökte High Chaparall för två år sedan, så såg jag två fpl.
J35:an med Viggen kammouflage och en J29 i mycket dåligt skick.
Det är möjligt att jag såg någon civil flygmaskin också.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Re: High Chaparall
Postat: 13 nov 2009, 10:37
av Fredric Lagerquist
Har för mig att branden inträffade 1991 och bland de plan som blev lågornas rov var bl a DH.60 SE-ADN, P.136 SE-CDN och Sk 16A 16030. Det fanns även en norsk Cornell där, gissar att den tyvärr rönte samma öde. Harvard LN-BNN klarade sig dock och finns idag hos Österlens flygmuseum
Re: High Chaparall
Postat: 13 nov 2009, 18:30
av Jukka Nisula
Hej,
Piaggio P.136L SE-CDE "Sjöpian", amfibio och reporter-flygplan av DN-Expressen, blev förstöd i High Chaparral också.
http://www.airliners.net/photo/Untitled ... 0609590/L/
http://www.airliners.net/photo/Piaggio- ... 7434819314
Mvh Jukka
Re: High Chaparall
Postat: 13 nov 2009, 18:41
av Fredric Lagerquist
Aha, Jukka - rätt av dig: P.136 SE-CD
E ska det va' även i mitt inlägg
Re: High Chaparall
Postat: 13 nov 2009, 21:23
av Kenneth Göransson
Enligt
denna artikel var det 1990 som det brann på HC, men även 1984. Sedan förstördes också en Vickers Viscount , SE-IVY, vid en brand på HC 2001 enligt
g-kraft.
Jag har hittat egna noteringar om att det brann den 14 januari 1991 och att även DC-3:an
SE-EGR "drabbades".
Re: High Chaparall
Postat: 13 nov 2009, 22:53
av Jukka Nisula
Fredric Lagerquist skrev:Aha, Jukka - rätt av dig: P.136 SE-CD
E ska det va' även i mitt inlägg
Jag minns saken bra, därför att jag skrev en historia av Piaggio P.136.L SE-CDE till finsk flyghistorisk tidning Feeniks i september! Det var nämligen så, att jag hittade fem gamla foton av DN-Expressens Piaggio i en fotoalbum, som hör till en veteran segelflygare. Bilderna var från sommaren 1960 och tagit på Vasa flygfält, när "Sjöpian" var här på visit. Jag tog reda på maskinens intressant historia som reporterplan och tyvärr Piaggios, som var sällsynt typ, slutligen öde var att förstöra i stor brand i High Chaparral nöjespark.
Mvh Jukka
Re: High Chaparall
Postat: 14 nov 2009, 11:38
av Fredric Lagerquist
Intressant Jukka!
Mer finskrelaterat - denna PIK-20 finns på High Chaparall. Bilden från den 1 augusti 2007
Här är en bild på Viscount SE-IVY, också den tagen 2007:
Från scramble.nl:
High Chaparall park (Sweden) 05.09.2009 Posted: 06 Sep 2009, 09:47
Scramble Senior
Joined: 26 Nov 2006, 10:32
Posts: 152 Seen at the High Chaparall park in Sweden yesterday:
29589/59 J29F F10 markings
(SE-IVY) Viscount 815 no titles
Den Draken som finns på High Chaparall sägs var J 35B 35220. Henriks notering om viggen-camo't stämmer
Re: High Chaparall
Postat: 14 nov 2009, 20:05
av Fredric Lagerquist
Fler bilder - dessa usla captions är framplockade ur en låda där de legat lååångt in. Men jag tycker det finns ändå ett litet dokumentärt värde
Datum: 10 juni 1986.
1933 De Havilland DH.60G-III Gipsy Moth SE-ADN
Piaggio P.136L-1 SE-CDE
Fairchild PT-26 Cornell RNoAF #115 kod: L-AG. Någon som vet mer om denna kärras historik?
Harvard IIb LN-BNN (14A-1057) - den som Mats ursprungligen frågade efter?
Re: High Chaparall
Postat: 15 nov 2009, 09:52
av Mats Averkvist
Tackar alla för svar och speciellt bilder
Re: High Chapparall
Postat: 15 nov 2009, 16:30
av T J Johansen
Fredric Lagerquist skrev:Harvard LN-BNN klarade sig dock och finns idag hos Österlens flygmuseum
Ut ifra de bøker/ notater jeg har sett tidligere ble BNN ødelagt i brannen, så det er kult å lese at det er feil og at flyet faktisk overlevde. Da er jo begge Fjellfly's Harvard'er (LN-BNM og BNN) fortsatt "i live". Noen som har sett flyet nylig og kan gi litt info på hvordan stand det er i? Med tanke på at det har stått ute på et tak i lang tid har vel korrosjonen fått fritt spillerom!
Trygve
Re: High Chaparall
Postat: 17 nov 2009, 12:46
av Rolf Larsson
Ref. till de olika inläggen och bilderna och om vi bortser från den första branden 1984: branden som nämns i artikeln om HC (1990), ägde den i själva verket rum 14 jan. 1991 ? Var det ännu en brand (2001) som det talas om i g-kraft eller är det branden 1991 man egentligen syftar på ? Finns Viscount SE-IVY kvar i det skick som den visas på bilden som sägs vara tagen 2007 ? Är bilden feldaterad ?
Re: High Chaparall
Postat: 17 nov 2009, 13:01
av Fredric Lagerquist
Rolf Larsson skrev:Ref. till de olika inläggen och bilderna och om vi bortser från den första branden 1984: branden som nämns i artikeln om HC (1990), ägde den i själva verket rum 14 jan. 1991 ? Var det ännu en brand (2001) som det talas om i g-kraft eller är det branden 1991 man egentligen syftar på ? Finns Viscount SE-IVY kvar i det skick som den visas på bilden som sägs vara tagen 2007 ? Är bilden feldaterad ?
Bilden på "Vicken" SE-IVY är nog tagen 2007 - kommer från denna site:
http://www.modelltraktorklubben.se/. Det var denna kärra som man försökte elda upp vid biker-träffen på High Chaparall 2001 (Tror f ö att man "försökte" även ytterligare någongång.).
De övriga flygplanen på bilderna - förutom Harvard LN-BNN - gick åt i branden den 14 januari 1991
Re: High Chaparall
Postat: 17 nov 2009, 18:41
av Mats Averkvist
Det meddelas från Österlens Flygmuseum att Harvard LN-BNN troligen kommer att restaureras till flygande skick målad i danska flygvapnets färger (310). Man har nu 1,3 st Harvard med delar från 16074 som komplement.
Re: High Chaparall
Postat: 17 nov 2009, 20:11
av Christer Sidelöv
Fredric Lagerquist skrev: Den Draken som finns på High Chaparall sägs var J 35B 35220. Henriks notering om viggen-camo't stämmer
35220 är den enda 35:a som har haft "Viggencamoflage"! Det fanns förr envisa rykten om att ytterligare en skulle ha målats likadan, men ingen har under alla dessa år kunnat säga var, vilken eller varför, så jag törs nog tills någon visar en bild som bevisar motsatsen påstå att det inte stämmer. Vad jag minns från min egen F 18-tid var att 35220 var en enstaka provmålning på ett redan avställt motorlöst flygplan som aldrig mer flög efter ommålning.
Två bilder på 35:an
Postat: 17 nov 2009, 21:11
av Henrik Bergman
Hej!
Bifogar två bilder på den J35 Draken som hänger i taket på High Chapparall.
Jag tog bilderna sommaren 2008.
En tvätt hade inte skadat, då den är väldigt dammig
Huruvida 35:an flugit med denna målning, vet jag inte, men någonstans bör det väl finnas info om detta.
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Re: High Chaparall
Postat: 17 nov 2009, 22:57
av Tallen
I början på 70 talet då F18 byggdes om med ny STRIL byggnad m.m. flög 35220 F18 20 med aktuell målning ett flertal gånger som jag såg
Re: High Chaparall
Postat: 24 jun 2012, 12:29
av Fredric Lagerquist
Fredric Lagerquist skrev:
Datum: 10 juni 1986.
Fairchild PT-26 Cornell RNoAF #115 kod: L-AG. Någon som vet mer om denna kärras historik?
Samma Cornell fotograferad på Rygge i juni 1975. Lär varit civilregistrerad LN-BFI.
Re: High Chaparall
Postat: 27 jun 2012, 11:25
av T J Johansen
Har noen tatt bilder av Harvard LN-BNN nylig som kan legges ut på forumet?
Trygve