Sida 1 av 1

SE-SMA, Slingsby T.21B Sedbergh

Postat: 12 jan 2019, 23:37
av Sven-Erik Jönsson
SE-SMA ¨
Typ: Slingsby T.21B Sedbergh
c/n: MH012
Tillverkad år 1950

Fd WB985 (RAF Sedbergh TX.Mk.1) lev.ererad 1985-10-10 med Tp 84 84005 Cambridge-F7/Såtenäs (vingar från WB974)
Registrerad 1987-06-03 Kungl. Svenska Aeroklubben, Stockholm (utställt vid Segelflygmuséet, Ålleberg)
Haveri 1993-06-30 Skövde, felmanöver av piloten, fpl dök i marken vid landningen på segelflygstråket
Avreg 1994-08-17 Totalhaveri, vrak sålt till Danmark, reg OY-XSI efter reparation 1995-10-10.
SE-SMA på Skövde den 1986-09-21. Foto: Jonny Andersson.
SE-SMA på Skövde den 1986-09-21. Foto: Jonny Andersson.
SE-SMA i luften över Skövde flygfält 1986-09-21. Foto: Jonny Andersson.
SE-SMA i luften över Skövde flygfält 1986-09-21. Foto: Jonny Andersson.

Re: SE-SMA Slingsby T.21B Sedbergh

Postat: 20 okt 2020, 19:47
av Paul R Compton
Korrekta c/n MH012 & YoM är 1950. Efter försäljning till Danmark exporterat vidare till UK & USA.
Hela regsekvensen bör vara: WB985 (RAF, Sedbergh TX. Mk.1)>SE-SMA>OY-XSI>BGA 5230/KNN>G-CKNN>N985WB

Source credits: danishaircraft.dk, LFV Centralarkivet, G-INFO, Richard Cawsey website, ABN & FAA N Number Inquiry

Re: SE-SMA, Slingsby T.21B Sedbergh

Postat: 24 okt 2020, 13:12
av Robert Danewid

Re: SE-SMA, Slingsby T.21B Sedbergh

Postat: 24 okt 2020, 13:23
av Lars Sundin
Ja, det är mycket mer än man kan föreställa sig som kan gå fel. Och kommer därtill vanans makt...