Tack Stig...vi alla saknar Leifs uppgifter, Stor saknad.
...
Några notiser jag hittade.
Flygplanet provflögs på Vickers Armstrongs fabrik i Hurn vid Bournemouth den 11 december 1952.
Dess tillverkningsnummer var c/n 622. Det levererades till det svenska flygvapnet i januari 1953 och fick beteckningen 82001.
Flygplanet tjänstgjorde på F 8 fram till mars 1973, då det överfördes till de flyghistoriska samlingarna på Malmen.
Den totala
flygtiden blev 3984 timmar.
...
Användning 1953-01-01 - 1973-01-01 i Arboga, Västmanland, Sverige av Svea flygflottilj, F 8.
http://www.kringla.nu/kringla/objekt?re ... /FVM100038
Flygradiopejl 4 (
Frp-4) var installerad i bl.a. flygplan:
Tp 52 Canberra, Tp 79 DC 3, Tp 82 Vickers Varsity, Tp 83 Pembroke och Hkp 4 Boeing Vertol 107.
...
WJ900 Vickers Varsity T1
Divered off Contract to Swedish Air Force as 82001, pres. Malmsatt
...
During 1953 a standard Varsity from the production run of 163, WJ900, was selected for
conversion at Hurn to Sigint capability for Sweden
(and was replaced by an extra aircraft for the RAF, XD366).
Two Canberras were also obtained for similar purposes.
The arrival of two Caravelles in 1971 rendered these aircraft obsolete and the Varsity was fortunately set aside for preservation,along with one of the Canberras
..
Har någon koll på boken Vickers Aircraft since 1908 av C.F. Andrews (Putnam, 1969)
På forumet fann jag..
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?t=399
…
Hemligheten var ju stor i dåtid och tydligen även nu...
Utgår från att utrustningen urmonterades Före lev till museet...så
avställningen skedde troligen ett bra tag före mars -73, då det tydligen ankom F3..om nu det datum stämmer?
Man kan ju undra
vilken kod 82001 hade FÖRE nr -80 kom,
och det var väl en bit in i -60-talet
,,,
Stigs frågor kvarstår::
1) Officiellt datum när den blev godkänd?
2) Vet man vilka som genomgick skolning i England och (utgår jag ifrån) även leveransflög den till Sverige?
3) Officiellt datum när den togs ur bruk?
4) Finns det något mer precist datum när den fick märkningen 80? Alldeles för många odaterade foton i omlopp, men det bör ha varit runt 1964-65, eller....?
5) Att hoppas få översynsdatum är väl att hoppas på för mycket?