Sida 1 av 1
Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen
Postat: 23 nov 2009, 15:06
av Fredric Lagerquist
Då och då hör man påståendet att svenska flygvapnet "upptäckte" de första ryska lastfartygen på väg till Kuba med robotar sensommaren (?) 1962, detta efter att de lagt ut från hamnar i Östersjön. Det skulle vara intressant att få veta något om de närmare omständigheterna? Var, när och hur osv..?
Det första ryska fartyget som anlände Kuba med vapenlast hette Maria Ulianov. Datum: 26 juli. Detta blev upptakten till Kubakrisen hösten 1962...
Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen
Postat: 23 nov 2009, 20:21
av Rainer Rosvik
Har för mig ha sett en dementi av försvaret att man sett det vid återpassage till Sovjet !
De sa ungefär : vi såg dem på hemvägen.
Man kan eventuellt undra,skall kolla lite mer
RR
Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen
Postat: 23 nov 2009, 23:36
av Stig Kjellman
Danskarna hade mer info om detta, men flygvapnet låg nog en halv dag före.
Langelandsfortet, på ön Langeland vid det södra inloppet till Stora Bält, kollade all trafik in och ut genom Stora Bält.
Det finn en avdelnig om det på fortets museum. Länken är
http://www.langelandsfortet.dk/. Följ "
Den kolde krig" och sedan "
Cubakrisen". Det rådet en del olika meningar om när och var man upptäckte de fartyg so hade robotar ombord.
Stig K, skall nog åka till fortet nästa sommar, 4 timmars bilkörning!
Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen
Postat: 24 nov 2009, 20:32
av Fredric Lagerquist
Tack för länken, Stig
Den hade i sin tur länkar till höginstressanta dokument -
Følg link, som viser til tidligere klassificerede dokumenter fundet ved forskning i amerikanske militære arkiver.
Dokumenter af 2. maj 1962
Dokument af 5. juni 1962
Dokument af 31. juli 1962
Dokument af 25. september 1962
Dokument II af 11. oktober 1962
Fredric Lagerquist skrev:
Det första ryska fartyget som anlände Kuba med vapenlast hette Maria Ulianov. Datum: 26 juli. Detta blev upptakten till Kubakrisen hösten 1962...
...är
ett påstående som jag nog får ta tillbaka. Det hela var alltså igång tidigare än så...
Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen
Postat: 26 nov 2009, 15:36
av Ingemar Strandberg
Hur danskarna kontrollerade den sovjetiska trafiken från/till Östersjön känner jag inte till, men det skulle vara intressant att besöka museet som nämnts.
Hur Flygvapnet gjorde känner jag till desto bättre. Handelsfartyg är ju inte alltför snabba, så de som försökte smita ut i skydd av mörker hade inte mycket för detta, eftersom de dels fångades upp av BOMÖ (Bevakningsområde Malmö) båtar, som låg i Drogden, d v s där fartyg passerar både till och från Bälten och Öresund, dels av våra S32C under dagtid i Kattegat och Skagerrak. Tyvärr var det svårt att från sjön se vilken däckslast de hade under presseningarna. Förmodligen hade danskarna samma problem.
S32C lodbilder klargjorde emellertid för våra fototolkar vilken däcklast fartygen hade. Man döljer inte en däcklast av medeldistansrobotar så lätt. Så vad anbelangar Östersjön, så kan man nog med fog påstå, att robotarna var rätt räknade. Den materiel, som fanns i lastrummen däremot var okänd. Och robotarna var för stora för att lastas under däck. Men där kunde man ju lasta stridsvagnar, lvrobotar, stridsspetsar, trupp o s v.
Nå, hur vet jag nu detta? Jo, jag tjänstgjorde vid denna tid vid Fst/Und och flög vid F11.
Som ett kuriosum kan jag dessutom nämna, att vid ett tillfälle kom lvinspektören Öv Sven Thofeldt in på mitt tjänsterum och frågade om jag hade lust att ingå i FN kontrollkommission på Kuba efter den sovjetiska nedrustningen där. Han hade nämligen utnämnts till chef för denna. Ja, vad svarar man? Entydigt JA, naturligtvis. Tyvärr blev det ingenting av - ryssarna i FN säkerhetsråd inlade veto (vill jag minnas).
För den, som vill veta mer om Kubakrisen kan jag rekommendera Roger Älmeberg´s bok "Då världen höll andan". Där kan man timme för timme (nästan) följa händelseutvecklingen. Vi har förmodligen aldrig varit så nära ett totalt kärnvapenkrig som då.
Man får emellertid inte glömma, att Sovjetiska fartyg till Kuba också kom från Svarta havet och Murmansk, så vad vi presterade var ju bara en del av trafiken.
Ingemar
Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen
Postat: 26 nov 2009, 20:03
av Fredric Lagerquist
Tack, Ingemar! Jag hoppades att du skulle "hugga" på det här
Skulle vara intressant att få en uppgift "när och var" flygvapnet "lodbildade" det första ryska fartyget med medeldistansrobotar ombord. Sedan jämföra detta med de amerikanska dokumenten som det länkas till ett par inlägg uppåt (fartygsnamn etc).
Totalt sägs det ha rört sig om 80-talet fartyg som var involverade i skeppning av rysk materiel till Kuba och dessa utgick - som även Ingemar påpekar - inte bara ifrån östersjöhamnar...
Re: Svenskt spaningsflyg och Kubakrisen
Postat: 27 nov 2009, 16:42
av Ingemar Strandberg
Det bästa underlaget för fartygstrafiken kan man möjligen få från BOMÖ efterlämnade papper från den tiden. Sök i Krigsarkivet. På F11 fördes ingen loggbok över fotograferade fartyg. De uppdragen betraktades som vanliga rutinjobb. Trafiken hade ju pågått en tid innan USA blev uppmärksam på vad som var på¨gång. Älmebergs bok innehåller en hel del fartygsnamn, men även de från det akuta skedet.
Ingemar