Sida 1 av 1

Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Postat: 25 mar 2019, 17:01
av bem
Hej,

Läser ibland om olika militära flygplan här på forumet och det förekommer förkortningar som LF, SF, SM som verkar ha med översyner (av motorer) att göra.
Har sett dessa förkortningar när jag läst om lite äldre flygplan, främst från 1940-talet.
Vad står dessa förkortningar för?
Kanske finns fler förkortningar om översyner än dessa?

/Bo

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Postat: 25 mar 2019, 20:39
av Per Björkqvist
Både tillsyner på motorer och flygplan har sina förkortningar.
LF: Liten flygplanöversyn/tillsyn
SF: Stor flygplanöversyn/tillsyn
MB: Motorbyte
SM :Stor motoröversyn

Finns säkert fler än dessa, men detta är vad som just nu "kom fram" :)

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Postat: 25 mar 2019, 21:55
av Bengt Ekbladh
Och det var väl oxså viss gångtid innan nästa underhåll skulle ske?

Var detta olika för olika fpl.-typer och motorer eller fanns en stndard?

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Postat: 25 mar 2019, 22:13
av Per Björkqvist
Det varierade givetvis mellan olika fpltyper, men skiljer sig inte i någon större omfattning, i alla fall inte om man jämför exempelvis B 5 och J 26.

B5: Daglig Tillsyn,samt vid respektive 10-20-40-120 gångtimmar.
J 26: Daglig Tillsyn, samt vid respektive 12,5-25-50-100 gångtimmar.

Utöver gångtidstillsyner förekommer även vissa kalendertidstillsyner på bägge typerna.
När gångtiden för ex 100 timmar är gjord, antingen började man om igen från början, eller så skedde en större översyn?
Det framgår i alla fall inte av respektive Särskild Mekanikerinstruktion(SMI).
Jag skulle tro att upp till ca 100-timmarstillsynerna, gjordes på stationsavdelningen, alltså på divisionen, och andra större översyner på respektive flottiljverkstad, och de största på central flygverkstad, typ CVM eller CVV.
När man läser vad som ska göras "över tiden", så varierar tillsynspunkterna precis som på en bil som servas vid olika intervall, dvs ju längre gångtid, ju mer omfattande blir tillsynen.

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Postat: 25 mar 2019, 23:09
av Bengt Ekbladh
Tack Per.Björkqvist.

Kanske har någon meruppgifter om exempel på vad som i huvudsak kollades vid de olika intervallstillsynerna?

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Postat: 26 mar 2019, 09:50
av Per Björkqvist
Jag kan kopiera av några poser på B 5 och J 26 men är strax på resande fot, återkommer typ torsdag/fredag så håll ut, Bengt!

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Postat: 27 mar 2019, 07:42
av eralehm
Vill minnas att SF bara förekom på dukklädda flygplan eftersom det innebar omdukning.

/Leif

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Postat: 30 mar 2019, 18:06
av Per Björkqvist
Här kommer två exempel på vad man gjorde vid två olika gångtidstillsyner på fpl typ B 5.
Utöver vad som står för respektive timtillsyn, så ska även tidigare tillsynspunkter göras.
Ju mer gångtid, ju mer poser ska alltså kollas.
Vad som gäller LF och SF framgår inte här, utan enbart tillsyn vid viss gångtid.
Gissar att LF och SF(liten respektive stor flygplantillsyn) gjordes på flottiljverkstad eller central verkstad.

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Postat: 30 mar 2019, 19:05
av Per Björkqvist
Hittade en till som visar hur man hade det på F 4, med olika fplyper året 1947.

Re: Vad betyder LF, SF, SM (om översyn)?

Postat: 01 apr 2019, 16:28
av bem
Hej,
Många förkortningar att hålla reda på, som brukligt i det militära.
Kul att få lite inblick i denna ack så viktiga del att hålla flygplanen i flygsäkert skick.
Antar att mycket av kontrollpunkterna, utbyte av slitdelar osv var krav och rekommendationer
från flygplans- och motortillverkaren.

/Bo