Finsk Koolhoven F.K.52 i Sverige 1940
Postat: 01 apr 2019, 21:18
Hej,
Jag söker foton tagit i Sverige som gäller två st von Rosens gåva-Koolhoven F.K.52-maskiner. De flögs från Rotterdam (Holland) till Sverige och vidare till Finland i januari 1940. Man har diskuterat vilka märkningar var målat till de två Koolhoven i Sverige, tillfälliga militärkoder KO-1 och KO-2 eller tillfälliga civilkoder OH-MVH och OH-MVG? Eller både och som är också skrivit i vissa källor? Eller var OH-märkningar bara "radiokoder"? Till kapten Olavi Seeves logbok är skrivit bara "KO-1", när han flög från Barkarby via Hägernäs till Åbo och vidare till Tammerfors.
Båda Koolhovens flögs (svenska piloter Ahlsell och Nylander i spaken) först from Rotterdam över Nordsjön tillsammans med von Rosen i DC-2 "SE-AKE" i dåligt väder (dimma) till Sverige. Von Rosen och Ahlsell lyckades landa till Bulltofta. Nylander i stället landade på Öresunds isen nära Malmö. I Västerås Koolhoven-maskiner överlämnades till finländaren. Från Västerås flögs maskiner till Barkarby varifrån kapten Olavi Seeve och fänrik Osmo Marttila flög dem vidare till Finland. Alltså det kan finnas finska F.K.52-bilder tagit i Malmö, Västerås, Hägernäs och Barkarby.
Man har hittat en bild tagit i Finland (Tammerfors, Härmälä flygfält) troligen efter flyget. Men man har också skrivit enligt många gamla källor, att båda Koolhovens hade OH-märkningar under flyget till Finland. Maskinerna målades snart senare med camouffärg och de fick nya militärkoder KO-129 och KO-130 i stället KO-1 och KO-2. Den här bild (KO-1) är från Jyrki Laukkanens bok Koelentäminen (Provflygningen) och en sida av Seeves logbok från flightforum.fi via Mika Laakso. Men en bra bild tagit i Sverige januari 1940 skulle berätta mycket...
Bilder av KO-1 och Seeves logbok hittas här:
https://www.flightforum.fi/topic/31980- ... ikuu-1940/
Jag söker foton tagit i Sverige som gäller två st von Rosens gåva-Koolhoven F.K.52-maskiner. De flögs från Rotterdam (Holland) till Sverige och vidare till Finland i januari 1940. Man har diskuterat vilka märkningar var målat till de två Koolhoven i Sverige, tillfälliga militärkoder KO-1 och KO-2 eller tillfälliga civilkoder OH-MVH och OH-MVG? Eller både och som är också skrivit i vissa källor? Eller var OH-märkningar bara "radiokoder"? Till kapten Olavi Seeves logbok är skrivit bara "KO-1", när han flög från Barkarby via Hägernäs till Åbo och vidare till Tammerfors.
Båda Koolhovens flögs (svenska piloter Ahlsell och Nylander i spaken) först from Rotterdam över Nordsjön tillsammans med von Rosen i DC-2 "SE-AKE" i dåligt väder (dimma) till Sverige. Von Rosen och Ahlsell lyckades landa till Bulltofta. Nylander i stället landade på Öresunds isen nära Malmö. I Västerås Koolhoven-maskiner överlämnades till finländaren. Från Västerås flögs maskiner till Barkarby varifrån kapten Olavi Seeve och fänrik Osmo Marttila flög dem vidare till Finland. Alltså det kan finnas finska F.K.52-bilder tagit i Malmö, Västerås, Hägernäs och Barkarby.
Man har hittat en bild tagit i Finland (Tammerfors, Härmälä flygfält) troligen efter flyget. Men man har också skrivit enligt många gamla källor, att båda Koolhovens hade OH-märkningar under flyget till Finland. Maskinerna målades snart senare med camouffärg och de fick nya militärkoder KO-129 och KO-130 i stället KO-1 och KO-2. Den här bild (KO-1) är från Jyrki Laukkanens bok Koelentäminen (Provflygningen) och en sida av Seeves logbok från flightforum.fi via Mika Laakso. Men en bra bild tagit i Sverige januari 1940 skulle berätta mycket...
Bilder av KO-1 och Seeves logbok hittas här:
https://www.flightforum.fi/topic/31980- ... ikuu-1940/