J 22 haveri vid Bromma
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
J 22 haveri vid Bromma
Vilken J 22 är detta och när inträffade haveriet? Enligt notering på fotot skall det vara på/vid Bromma. Det finns ingen synlig kod, endast kronmärkning, så min gissning är att det är ett nytt flygplan, ännu inte levererat till flottilj.
Re: J 22 haveri vid Bromma
Vilken J 22 är detta och när inträffade haveriet? Enligt notering på fotot skall det vara på/vid Bromma.
Snabbtitt utesluter kontrollflygningen av 22101 1943-10-08....Slår runt på banan....bilder finns.(med enbart kronmärke)
…
Återstår::
22001
(första flygning 1943-01-12 med infällt ställ.
1943-05-30 låser sig sidorodret under flygning .
...
Nödlandning sker på Bromma...(står utan skador...((antar det gäller piloten))..
Orsak till nödlandningen var att en stötstång till vänster pedal lossnat och låst styrningen av sidorodret .
Låstråd infördes senare föe att förindra ett upprepande.
Snabbtitt utesluter kontrollflygningen av 22101 1943-10-08....Slår runt på banan....bilder finns.(med enbart kronmärke)
…
Återstår::
22001
(första flygning 1943-01-12 med infällt ställ.
1943-05-30 låser sig sidorodret under flygning .
...
Nödlandning sker på Bromma...(står utan skador...((antar det gäller piloten))..
Orsak till nödlandningen var att en stötstång till vänster pedal lossnat och låst styrningen av sidorodret .
Låstråd infördes senare föe att förindra ett upprepande.
Kollade vad Leif Fredin skrev::
Haveri 1943-10-08 vid Bromma
Motor: TWC3 nr 2979
Ff kapten Ekman oskadad
Orsak till haveri: Ofrivillig bromsning.
Skador flygplan: Kropp, vinge, landningsställ, stjärtparti.
Skador motor: Motor och propeller.
Haveri 1943-10-08 vid Bromma
Motor: TWC3 nr 2979
Ff kapten Ekman oskadad
Orsak till haveri: Ofrivillig bromsning.
Skador flygplan: Kropp, vinge, landningsställ, stjärtparti.
Skador motor: Motor och propeller.
- Lars Sundin
Haveriet är väl känt och datum m m detaljer måste väl vara redovisade i SFF:s egen Flyghistoriska Revy om J 22. Tillägg efter att ha öppnat skriften: Ja, haveriet inträffade 20 augusti 1943 med provflygplan nr 2 (22002). Ca 3 decimeter enspaltig text om händelseförloppet och åtgärder. Föraren skadades lindrigt. "Inte osannolikt att det handlat om avsiktlig skadegörelse" (Tygbitar i motorns friskoljefilter).Sven-Erik Jönsson skrev:Vilken J 22 är detta och när inträffade haveriet? Enligt notering på fotot skall det vara på/vid Bromma. Det finns ingen synlig kod, endast kronmärkning, så min gissning är att det är ett nytt flygplan, ännu inte levererat till flottilj.
Här vad en känd modellflygare skriver på
http://www.bo.gardstad.se/j22/j22.htm .
"Provflygplan 2 fick motorstopp över Bromma, brakade ner på den s k vindstrutshöjden där det nu är parkering. Vid undersökning efteråt hittade man tygrester i bränsleledningarna, ett misstänkt fall av sabotage. Piloten B C-son Bergman klarade sig."
Om C-son Bergman: http://www.gustavsviksflygfalt.se/pers/ ... _c-son.htm
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Tack Lars! Jag misstänkte 22002, och letade i FR som behandlar FFVS J 22, men hittade inget som kunde bekräfta att det var detta haveri, eller vilka skador flygplanet fick vid haverit. Och 22101 hade jag uteslutet eftersom denna inte hade slagit runt.
/Sven-Erik
/Sven-Erik
- Lars Sundin
Inte heller jag har trots letande i hyllorna hittat några bevis för att det är 22002 vi ser, men vi har ju indicier. Omärkt, platsen är inte olik den P-plats jag minns från 50-talets spotting-utflykter till Bromma , de dräneringsrör man ser till vänster i bilden finns också på Sanz bilder från anläggandet av Bromma. Vidare den skadade huven, C-son Bergman talar om att pansarplåten bakom huvudet flög iväg.
Se https://svfplhist.home.blog/j-22-samman ... -haverier/
Se https://svfplhist.home.blog/j-22-samman ... -haverier/
- Mats Averkvist
- Kontakt:
Jag kan bekräfta att detta är 22002.
2013 var jag på KrA och forskade och hittade då liknande bilder plus en hel bibba med papper om detta haveri i Flygförvaltningens arkiv. Jag hade då inte tid att avfotografera mer än bilderna. Som vanligt så låg det i en arkivbox där man inte förväntade att finna något sådant...
2013 var jag på KrA och forskade och hittade då liknande bilder plus en hel bibba med papper om detta haveri i Flygförvaltningens arkiv. Jag hade då inte tid att avfotografera mer än bilderna. Som vanligt så låg det i en arkivbox där man inte förväntade att finna något sådant...