Röd Niklas Revisited

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Röd Niklas Revisited

Inlägg av Arne M »

Med anledning av att SVT Nyheter Västernorrland idag 2019-04-30 har en artikel med rubriken Renoveringen av Röd David är klar – men var finns Röd Niklas? om incidenten med de nio B18 B som tvingades nödlanda på diverse platser 1946 vid en förbandsflygning till Luleå undrar jag lite över denna märkliga händelse.

Så här beskriver SVT Nyheter saken:
Händelsen när en hel flygdivision från F14 i Halmstad slås ut på bara några timmar är en av svensk flyghistorias märkligaste. När bara minuter återstår till mellanlandning i Luleå stöter de tio planen på dåligt väder. Bara flottiljchefen som startat en halvtimme tidigare än övriga kommer fram.

Slutfacit blev ju trots allt förhållandevis lyckligt för F14-flottiljen men flygplanet Röd Niklas med besättning saknas ju fortfarande efter alla dessa år. Vad jag finner underligt är själva förfarandet med flottiljchefens flygning i förväg med en start trettio minuter före resten av av flottiljens plan för att 'väderreka'. Flottiljchefen kom ju fram med sitt flygplan till Luleå medan resten av de nio B18 B-planen fick nödlanda bäst de kunde.

Var detta ett vanligt förfarande vid den här tiden när risk förelåg för hastigt påkommet dåligt väder? Att meteorologerna i nådens år 1946 inte hade tillgång till dagens 'säkra' prognoser är en sak. Men att inte ha tillgång i förväg till planerade alternativa mellanlandningsplatser, dvs. att inte ha tillräckligt med bränsle för en hastigt påkommen omdirigering av planen förefaller för en flygintresserad amatör något underligt!

Hela historien verkar därför för en utomstående märklig. Det var ju inte heller en flygning under svåra 'krigsförhållanden' där större risker kan tillåtas. Här utplånades ju en hel flygdivision mer eller mindre till ingen nytta. Nog måste väl haverikommissionens slutsats nedan tydas som att man lägger ansvaret för olyckan på cheferna på F14?! Men vad menades 1946 med 'lindrigare påföljd'? Ville man trots allt sopa det fulla ansvaret under mattan? Någon flyghistoriker här i forumet kanske vet?

Citat: Haveriutredning tillsattes med resultat att lindrigare påföljd utkrävdes mot flottiljchef och divisionschef avseende flygningens planering.

OBS! Korrigerat flygplanstypen till B18 B. Se mitt inlägg nedan! :!:
Senast redigerad av Arne M den 29 apr 2019, 18:03, redigerad totalt 1 gång.
Stellan
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Röd Niklas Revisited

Inlägg av Stellan »

B 8? Det är alltså B 17 som avses? Var tvungen att googla detta och hittade då uppgiften "B 8, redesignated B 17" på engelskspråkig Wikipedia men inte på svenska dito, stämmer detta?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... k_(Attack)
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Röd Niklas Revisited

Inlägg av Arne M »

Stellan skrev:B 8? Det är alltså B 17 som avses? Var tvungen att googla detta och hittade då uppgiften "B 8, redesignated B 17" på engelskspråkig Wikipedia men inte på svenska dito, stämmer detta?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... k_(Attack)
Hoppsan! My mistake – det ska förstås vara B18 B som avses! Jag har korrigerat felet i startinlägget ovan! :-)
Bengt Ekbladh

Re: Röd Niklas Revisited

Inlägg av Bengt Ekbladh »

1946-02-10
"Vad jag finner underligt är själva förfarandet med flottiljchefens
flygning i förväg med en start 30 minuter före resten av flottiljens plan för att 'väderreka'.
Var detta ett vanligt förfarande vid den här tiden när risk förelåg för hastigt påkommet dåligt väder?
Nog måste väl haverikommissionens slutsats nedan tydas som att man lägger ansvaret för olyckan på
cheferna på F14?!
Men vad menades 1946 med 'lindrigare påföljd'? Ville man trots allt sopa det fulla ansvaret
under mattan?
Citat: Haveriutredning tillsattes med resultat att lindrigare påföljd utkrävdes mot flottiljchef
och divisionschef avseende flygningens planering."
...
Ja det var ju 1/14 flygning norrut för övning...Trots att det på söndagen var risk för snöbyar men utsikterna
för flygning till Luleå,bedömndes tillfredsstämmande , vid tidig startade .var C F14 först.
Resultat en div måste nödlanda.
...
"'lindrigare påföljd'? Ville man trots allt sopa det fulla ansvaret under mattan?"
Helt klart enligt mig ...C F14 Christian Nilsson blev 1947 överste!..(vad hände under mattan?
Vad som hände med div C vet jag inte.
Det har ju skrivits rätt mycket om detta mass haveri
Den som har F14 boken kan kanske visa sid 52 ?
Om haveriet har rätt mycket skrivits..(skrev själv en del på "gamla forumet" om nu nån kan få fram det.
I övrigt verkar ansvarsfrågan inte publicerats?
VAD sa haverirapporten...(HELA)?
Kolla även
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... rod-niklas
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Röd Niklas Revisited

Inlägg av Lars Sundin »

Lennart Berns skrev i "I Luften - Flygets Årsbok 81" en artikel om den ödesdigra flygningen och bärgningen av ett av planen 1979 i Härnösands hamn. Jag har för länge sedan skannat artikeln och här är en sida med ett kort avsnitt om det rättsliga efterspelet.

https://larsan13.wordpress.com/b180010/

Har ändrat länk: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 180010.jpg
Senast redigerad av Lars Sundin den 01 maj 2019, 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: Röd Niklas Revisited

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Lars för "efterspelet" av mass-haveriet med B 18B/F14 1946-02-10.
...
Men ::::var hamnade F14 Röd Niklas ==B 18B ..18180
SvenS
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 mar 2017, 15:44

Re: Röd Niklas Revisited

Inlägg av SvenS »

hej !

Pågår det någon forskning om Röd Niklas...…………...läste en artikel i senaste numret 2009 nr 5 av SFF Tidskrift
Tror den ligger i älven mellan Sandö och Bollsta...………:))..
Var kan man få tag i info om haveriet ?
sven
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"