Är detta känt om Barkarby,Håga by
Postat: 22 maj 2019, 20:33
Är detta känt om Stockholm-Barkarbys lufthavns i äldre tider
Visste ni detta om Stockholm-Barkarbys lufthavns i äldre tider?
…
https://dan.wikitrans.net/Stockholm-Barkarby_flygplats
""Barkarby flyvepladser blev anlagt i 1936 på pladsen hvor Håga byplads fra 1500-tallet tidligere lå.
Håga var oprindeligt en by på fire frelsesgårde i den nuværende Barkarby i Järfälla socken .
På byens gamle sted, som lå cirka 600 meter sydvest for Hägerstalunds gård ,
en tidligere frelsesgård i Hansta i Spånga sogn , var da ingen bygninger fra Håga by tilbage.
Håga by lå omtrent lige langt nordnordøst om det punkt, hvor Norrviksvägen skærer Säbyån.
Start- og landingsbanen blev forlænget næsten tyve år senere,
i 1954, og den store betonbelagte bane blev lige trukket over dele af Håga gammel byplads .
Allerede i 1954 udraderedes således det meste af de da tilbageværende levn af Håga by.
Läs vidare::
https://dan.wikitrans.net/Stockholm-Barkarby_flygplats
…
Flyvepladsen blev taget i brug i 1913, og kom til at blive en af Sveriges ældste lufthavne. I perioden 1915-16 blev feltet anvendt for træningsflyvninger omkring Stockholm. Navnet var da Hägerstalunds flyveplads eller Barkarby Flygstation . I januar 1917 bestilte forsvaret fire Fokker D IV fly som skulle anvendes for jagtforsvar over Stockholm. Efter leverancen til Barkarby stilledes flyene i mobiliseringsrum dog. De blev skrottet efter nogle år efter næsten ikke at være blevet anvendt. I året 1919 startede reserveofficeren Per Oscar Herrström firmaet P O Flygkompani , som bedrev civil passagerflyvning og flyverskole med to Avro 504K og en De Havilland DH 6 Dove . Da udenrigsflyvningerne var kommet i gang i 1919 med flyvninger til Helsinki og Berlin, skete det fra Barkarby. Frem til år 1936 da Bromma Lufthavn blev indviet var Barkarby sammen med Bulltofta den eneste svenske lufthavn med regulære udenrigsforbindelser.
Den 4 september 1923 landede franskmanden J Dagnaux efter at være fløjet fra Paris til Barkarby på tolv timer. I året 1926 flyttede forsvaret ind på Barkarby med Stabens flyafdeling og udførte testflyvninger af nye flytyper. Blandt andet blev Svenske Aero Jaktfalken testet af Nils Söderberg .
Visste ni detta om Stockholm-Barkarbys lufthavns i äldre tider?
…
https://dan.wikitrans.net/Stockholm-Barkarby_flygplats
""Barkarby flyvepladser blev anlagt i 1936 på pladsen hvor Håga byplads fra 1500-tallet tidligere lå.
Håga var oprindeligt en by på fire frelsesgårde i den nuværende Barkarby i Järfälla socken .
På byens gamle sted, som lå cirka 600 meter sydvest for Hägerstalunds gård ,
en tidligere frelsesgård i Hansta i Spånga sogn , var da ingen bygninger fra Håga by tilbage.
Håga by lå omtrent lige langt nordnordøst om det punkt, hvor Norrviksvägen skærer Säbyån.
Start- og landingsbanen blev forlænget næsten tyve år senere,
i 1954, og den store betonbelagte bane blev lige trukket over dele af Håga gammel byplads .
Allerede i 1954 udraderedes således det meste af de da tilbageværende levn af Håga by.
Läs vidare::
https://dan.wikitrans.net/Stockholm-Barkarby_flygplats
…
Flyvepladsen blev taget i brug i 1913, og kom til at blive en af Sveriges ældste lufthavne. I perioden 1915-16 blev feltet anvendt for træningsflyvninger omkring Stockholm. Navnet var da Hägerstalunds flyveplads eller Barkarby Flygstation . I januar 1917 bestilte forsvaret fire Fokker D IV fly som skulle anvendes for jagtforsvar over Stockholm. Efter leverancen til Barkarby stilledes flyene i mobiliseringsrum dog. De blev skrottet efter nogle år efter næsten ikke at være blevet anvendt. I året 1919 startede reserveofficeren Per Oscar Herrström firmaet P O Flygkompani , som bedrev civil passagerflyvning og flyverskole med to Avro 504K og en De Havilland DH 6 Dove . Da udenrigsflyvningerne var kommet i gang i 1919 med flyvninger til Helsinki og Berlin, skete det fra Barkarby. Frem til år 1936 da Bromma Lufthavn blev indviet var Barkarby sammen med Bulltofta den eneste svenske lufthavn med regulære udenrigsforbindelser.
Den 4 september 1923 landede franskmanden J Dagnaux efter at være fløjet fra Paris til Barkarby på tolv timer. I året 1926 flyttede forsvaret ind på Barkarby med Stabens flyafdeling og udførte testflyvninger af nye flytyper. Blandt andet blev Svenske Aero Jaktfalken testet af Nils Söderberg .