Bildfråga, tidig flygare?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Bildfråga, tidig flygare?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Nedanstående foto är från 1920, sannolikt från Malmen. Men vem är personen? Kan inte heller tyda namnet som är skrivet nedtill, som säkert kan vara den som är på fotot.
Tacksam för hjälp
/Sven-Erik

Bild
Stig Lindgren

Re: Bildfråga, tidig flygare?

Inlägg av Stig Lindgren »

Hej, namnteckningen tyder på efternamnet Weibahr. ISF finns det en släkt i Stockholmstrakten ,14 st, som kanske kan ge vidare upplysningar. (Enl. GOOGLE)
Hälsningar
Stig
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Tack Stig för Ditt svar. Jag har via e-post fått förslaget David Weibahr. Är detta ett namn som kan bekräftas? Vem var i så fall denne David Weibahr?

/Sven-Erik
Stig Lindgren

Inlägg av Stig Lindgren »

Jag är ingen apotekare tränad att läsa kluriga handskrivna anteckningar, men varför inte? Så kan man nog tyda namnet.
Per Svantesson

Inlägg av Per Svantesson »

Hej!
Denne skulle möjligen passa???
I Sveriges Dödbok 1947 - 2006 utgiven av Sveriges Släktforskarförbund finns:
David Engelbert Weibahr
född 7/7 1899 i Maria Magdalena Stockholm
död 27/11 1976 med adress Betel Kolsebro, 590 70 FALERUM.
Kyrkobokförd 1977 i Överum, Västerviks kommun.
Hustru:
Elsa Linnéa W
Född 29/11 1903 i LInköping
Död 30/7 1977 i samma som ovan.
Per S
Per Svantesson

Inlägg av Per Svantesson »

Hej igen!
Slog för skojs skull på Stockholms Stadsarkiv.

Pettersson, "weibahr", David E född 07 07 1899
Arkivrote och stadsdel: 16 (Södermalm)
Häftets nummer och tidsperiod: 40126 (19111001-1926)
Fastighet: Geväret 1
Församling: Högalid
Församling: Maria
Församling: Maria
Gata: Ligna Kontorsbyggnad
Littera: L 10
Hitta kvarteret på Stockholmskällan: Sök efter Geväret.

Utflyttningsuppgifter

Utflyttad:23/12 1920
Som:Utflyttad till ort utanför Stockholm
Till:Kärna

Övriga uppgifter:

Övrig anteckning i kolumn 34 (Särskilda anteckningar): Vistas å Malmslätt 1918
Inflyttningsuppgift, kommentar: 16
Militäruppgift: Fast Anst.V.Fälttelegrafkåren
Utbildningsuppgift: 1912-1913

Källtrogna uppgifter vid avvikelse:
Född:Maria

Mitt i prick??
Per S
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Stort tack till Er alla för hjälp att identifiera flygaren på fotot, både med att tyda namnteckning och vidare efterforskning om David E Weibahr. Jag lägger in bilden och uppgifterna i SFF fotoregister. En sådan här bild har ju inget stort värde om man inte vet vem det är, men med alla dessa uppgifter, så är den med en gång så mycket mera värdefull.

Med bästa hälsningar
Sven-Erik
Jörgen Berlin

Inlägg av Jörgen Berlin »

Jag kände David Weibahr.

David och hans hustru Elsa bodde i Ronneby och jag träffade dem i Pingströrelsens församling i staden. Jag var pojke född 1942 och gick i söndagsskola där. David och Elsa tillhörde nog egentligen en annan frikyrka, men hade sitt umgänge i pingstförsamlingen.
Småningom levde jag ett halvår som inackorderad hos dem 1955. Min egen familj var tvungen att flytta till Malmberget, men jag själv hade kommit in i realskolan och kunde flytta med först när Malmbergets läroverk var skyldigt att ta emot mig som flyttande läroverkselev. David hade inga egna barn, så det gick bra att bo där ett halvår.

David var anställd som flygmekaniker på F17 i Kallinge. Jag tror att han fick sin utbildning på Malmslätt och pratade en hel del om detta. Enligt egna uppgifter deltog han i efterforskningarna i samband med Nobiles färd med luftskeppet Italia och de svenska insatserna efter dess störtning. David var ju inte pilot, men naturligtvis behövdes mekaniker även i samband med denna resa. Jag vet att han då och då höll föreläsningar i ämnet men jag var aldrig närvarande vid någon av dessa.

I slutet av höstterminen 1955 var jag och David i hans garage för att se till hans bil av märket Morris Minor. Han var noga med tekniken! I samband med detta fick han en stor hjärtinfarkt. Det var tur att jag var med och kunde se till att läkare och ambulans tillkallades. Strax därefter flyttade jag upp till min familj.

David kunde aldrig gå i tjänst militärt igen. Jag och mamma hälsade på hos dem sommaren 1956 och jag fick en fin slidkniv som födelsedagspresent. Ett tag senare flyttade de till Kolsebro i Småland där David fungerade som vaktmästare i en frikyrkoförsamling med tjänstebostad i huset. I källaren hade han en stor modelljärnväg som var en dröm för dåtidens pojkar. Jag var där och hälsade på ytterligare några somrar och vi brevväxlade också några år, men sedan bröts vår kontakt.

David var en snäll man som tyvärr hade svårt att komma igen efter sin infarkt. Dock levde han ju 22 år till.

Jörgen Berlin
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Tack Jörgen för Din intressanta berättelse
/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"