Pontoner
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: Pontoner
Vilka plan skulle använt sådan?
Enbart Finska eller ?
Talar vi om sent -40-Tal?
Enbart Finska eller ?
Talar vi om sent -40-Tal?
Re: Pontoner
Ideerna fanns redan 1909...
""Flygplanet skulle vila på två pontoner byggda i mahogny på askspant. ""...blev tydligen intet..
https://www.lidingonyheter.se/flygplan- ... nstaviken/
…. en bit ner i sidan.
...Björkfaner användes till mycket tex. ""Vingarna var klädda med björkfaner och rodren med fanér och linneväv.
Gäller.. Sparmann S 1-A
...
kolla även::
http://runeberg.org/tektid/1938s/0029.html
Statens flygmaskinsfabrik i Finland , grundad 1919...
MÅNGA sidor..
""Flygplanet skulle vila på två pontoner byggda i mahogny på askspant. ""...blev tydligen intet..
https://www.lidingonyheter.se/flygplan- ... nstaviken/
…. en bit ner i sidan.
...Björkfaner användes till mycket tex. ""Vingarna var klädda med björkfaner och rodren med fanér och linneväv.
Gäller.. Sparmann S 1-A
...
kolla även::
http://runeberg.org/tektid/1938s/0029.html
Statens flygmaskinsfabrik i Finland , grundad 1919...
MÅNGA sidor..
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Pontoner
Karhumäki (Karhu) kan vara ett företag att googla på.
http://runeberg.org/tektid/1944/0624.html
http://www.bengtahman.se/sm1947.pdf
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=9&t=3097 (Floats type Karhumäki OVA/K570 på Cubben SE-AUK. Även SE-ATF hade Karhumäki-tofflor. Även Auster SE-CGK, som funnits i Bollsta en tid (tidigare Kiruna), hade Karhu tofflor)
I nummer 23 av Flyg 1947 kunde man läsa om tankar på svenska fanérflottörer från Kockums, se sid 10 på https://modellflygnytt.se/gamla/1947/flyg_1947-23.pdf
Man kan undra vad Luscombe SE-AZU hade för flottörer en tid och om det fanns samarbete mellan Karhumäki och Kockums (och Svensk Flygtjänst sägs någonstans ha gjort trä-tofflor): http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=9&t=4233
http://runeberg.org/tektid/1944/0624.html
http://www.bengtahman.se/sm1947.pdf
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=9&t=3097 (Floats type Karhumäki OVA/K570 på Cubben SE-AUK. Även SE-ATF hade Karhumäki-tofflor. Även Auster SE-CGK, som funnits i Bollsta en tid (tidigare Kiruna), hade Karhu tofflor)
I nummer 23 av Flyg 1947 kunde man läsa om tankar på svenska fanérflottörer från Kockums, se sid 10 på https://modellflygnytt.se/gamla/1947/flyg_1947-23.pdf
Man kan undra vad Luscombe SE-AZU hade för flottörer en tid och om det fanns samarbete mellan Karhumäki och Kockums (och Svensk Flygtjänst sägs någonstans ha gjort trä-tofflor): http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=9&t=4233
Re: Pontoner
Tack för informationen Bengt & Lars.
Inför den flyghistoriska utställningen i Olofsfors kommer det att visas två pontoner från Bengt Hesses samlingar.Med stor sannolikhet har de varit monterad på Auster SE-CGK
Någon dataskylt på pontonerna har vi inte hittat ännu.
Mvh
Alf
Inför den flyghistoriska utställningen i Olofsfors kommer det att visas två pontoner från Bengt Hesses samlingar.Med stor sannolikhet har de varit monterad på Auster SE-CGK
Någon dataskylt på pontonerna har vi inte hittat ännu.
Mvh
Alf
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Pontoner
Om den omnämnda Auster SE-CKG kan läsas på https://sfk-kiruna.se/wp-content/upload ... storia.pdf och http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... cgk#p25032
Karhu-tofflorna kom tydligen på när planet kom till Bollstabruk 1961, men flottörer hade förekommit tidigare av typ "Osterman" som var generalagent för fabrikatet Auster en gång.
Karhu-tofflorna kom tydligen på när planet kom till Bollstabruk 1961, men flottörer hade förekommit tidigare av typ "Osterman" som var generalagent för fabrikatet Auster en gång.
- Lennart Berns
- Inlägg: 537
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
- Ort: Stockholm
Re: Pontoner
Flygplan har inte pontoner, de har flottörer.
Re: Pontoner
Vänligen kontakta Wikipedia om detta någon som har kontakterna https://sv.wikipedia.org/wiki/PontonflygplanLennart Berns skrev:Flygplan har inte pontoner, de har flottörer.