Tyskar svarta, Svenska gröna.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Tyskar svarta, Svenska gröna.
Tyskar svarta, Svenska gröna...
…
...Detta gäller alltså DB 605 i B18B
Tysktillverkade DB 605 var svartmålade
Svenskbyggda motorerna var grönmålade
Är detta allmänt känt?
..
Kolla
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 841#p52841
OM totalhaveriet 460802 vid skjutgropen vid F 3, med 18235 B 18B
och
http://www.ffvk.se/Helapb2009web.pdf
PROPELLERBLADET …nr 71.sidorna...7 till 14
OBS frågar om färgsättningen, Inte om ev. mindre driftsäkerhet.
...
DB 605 var svartmålad, vilket betydde att det var en tysktillverkad motor.
(B18B var i början utrustad med en tysk och en svenskbyggd motor av säkerhetsskäl,
enär de tyska motorerna ansågs mindre driftsäkra. (De svenskbyggda motorerna var grönmålade).
…
...Detta gäller alltså DB 605 i B18B
Tysktillverkade DB 605 var svartmålade
Svenskbyggda motorerna var grönmålade
Är detta allmänt känt?
..
Kolla
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 841#p52841
OM totalhaveriet 460802 vid skjutgropen vid F 3, med 18235 B 18B
och
http://www.ffvk.se/Helapb2009web.pdf
PROPELLERBLADET …nr 71.sidorna...7 till 14
OBS frågar om färgsättningen, Inte om ev. mindre driftsäkerhet.
...
DB 605 var svartmålad, vilket betydde att det var en tysktillverkad motor.
(B18B var i början utrustad med en tysk och en svenskbyggd motor av säkerhetsskäl,
enär de tyska motorerna ansågs mindre driftsäkra. (De svenskbyggda motorerna var grönmålade).
Re: Tyskar svarta, Svenska gröna.
Tyskar svarta, Svenska gröna.
…
enligt inlägg på Fb var "svenskarna Gråa...DB 605 alltså..
https://www.munktellmuseet.com/motor-db ... s9EbOnIHWA
...
Finns ingen uppgift att de första Svenska DB 605 var Gröna ?
..."förmotorerna"?
…
enligt inlägg på Fb var "svenskarna Gråa...DB 605 alltså..
https://www.munktellmuseet.com/motor-db ... s9EbOnIHWA
...
Finns ingen uppgift att de första Svenska DB 605 var Gröna ?
..."förmotorerna"?
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Tyskar svarta, Svenska gröna.
Åtminstone motorerna i J 26 som normalt i huvudsak var var svarta...blev ommålade gröna i Sverige efter större motoröversyner, i en liknande kulör som de senare reamotorerna RM 1 och 2 hade som standard.
Enstaka mörkgrå Merlin PM-7 har jag sett exempel på, vid minst en vrakbärgning av J 26, och då i myrmark, väl konserverade delar så färgen är även den lika välbevarad.
Det kanske var lika med DB 605:orna efter översyn, dvs svarta från den svenska tillverkningen och sedan gröna efter stor tillsyn?
Får kolla lite mer, en intressant fråga
Enstaka mörkgrå Merlin PM-7 har jag sett exempel på, vid minst en vrakbärgning av J 26, och då i myrmark, väl konserverade delar så färgen är även den lika välbevarad.
Det kanske var lika med DB 605:orna efter översyn, dvs svarta från den svenska tillverkningen och sedan gröna efter stor tillsyn?
Får kolla lite mer, en intressant fråga
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23
Re: Tyskar svarta, Svenska gröna.
Det finns en Flygmotor DB605 hos Meier Motors i das Vaterland. Den är grå, ser det ut som, tycker jag.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Tyskar svarta, Svenska gröna.
Intressant är att Meier-sajten uppehåller sig vid den svenska versionens högre kvalitet! Stämmer med de svenska efarenheterna i Trollhättan/Eskilstuna. Men de tyska och svenska förklaringarna skiljer sig!
I SFT 1/2007 skriver Sven Löv ingående om tillverkningen av DB 605B i Sverige. Löv verkar mycket väl insatt i saken, speciellt Eskilstuna-delen. Han illustrerar sin artikel med bl a en "ilsket grön" musei-motor som jag själv såg på den stora jubileums-flygdagen i augusti 2001 på Ärna (vid Uppsala), ej att förväxla med stadsdelen Ärna i Eskilstuna där en del av motorerna tillverkades av Bolinder-Munktell.
https://larsan13.files.wordpress.com/2017/04/db_605.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _skylt.jpg
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=1296
Jag hade då en tidig digitalkamera så bilderna är dåliga. Jag fann inget om varifrån detta exemplar lånats in till flygdagen.
Munktell-museet visar idag på webben en grå 605:a, Andra gamla motorer som visas där är ofta prydligt målade, i grönblått, grått e d, och jag undrar om inte fabriken helt enkelt tog till den färg man hade liggande!
https://www.munktellmuseet.com/motor-db-605-b
Andra i Sverige utställda/befintliga stora motorer, som Isotta Fraschini motortorpedbåtmotorer ( tillverkade hos Atlas Diesel; i grunden en flygmotor) och även Capronimotorn är ofta färgstarkt målade som man finner vid googling. Piggar väl upp intrycket.
Här hörs en svensk motor, skänkt till Tyskland vad jag minns: https://www.youtube.com/watch?v=cXBZFvH8H68
Sigvard Hanssons berättelse i "Propellerbladet" är mycket bra (och det han skrivit om de olika färgerna litar jag på; det gällde då 1946). Läs gärna fortsättningen i nästa nummer av skriften. Inte så mycket flyghistoria men med en uppgift (skröna?) om att "tillverkaren" skulle ha ersatt skadan genom att skicka över en M5-skruv av det slag som brustit och orsakat hela eländet!
I SFT 1/2007 skriver Sven Löv ingående om tillverkningen av DB 605B i Sverige. Löv verkar mycket väl insatt i saken, speciellt Eskilstuna-delen. Han illustrerar sin artikel med bl a en "ilsket grön" musei-motor som jag själv såg på den stora jubileums-flygdagen i augusti 2001 på Ärna (vid Uppsala), ej att förväxla med stadsdelen Ärna i Eskilstuna där en del av motorerna tillverkades av Bolinder-Munktell.
https://larsan13.files.wordpress.com/2017/04/db_605.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _skylt.jpg
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=1296
Jag hade då en tidig digitalkamera så bilderna är dåliga. Jag fann inget om varifrån detta exemplar lånats in till flygdagen.
Munktell-museet visar idag på webben en grå 605:a, Andra gamla motorer som visas där är ofta prydligt målade, i grönblått, grått e d, och jag undrar om inte fabriken helt enkelt tog till den färg man hade liggande!
https://www.munktellmuseet.com/motor-db-605-b
Andra i Sverige utställda/befintliga stora motorer, som Isotta Fraschini motortorpedbåtmotorer ( tillverkade hos Atlas Diesel; i grunden en flygmotor) och även Capronimotorn är ofta färgstarkt målade som man finner vid googling. Piggar väl upp intrycket.
Här hörs en svensk motor, skänkt till Tyskland vad jag minns: https://www.youtube.com/watch?v=cXBZFvH8H68
Sigvard Hanssons berättelse i "Propellerbladet" är mycket bra (och det han skrivit om de olika färgerna litar jag på; det gällde då 1946). Läs gärna fortsättningen i nästa nummer av skriften. Inte så mycket flyghistoria men med en uppgift (skröna?) om att "tillverkaren" skulle ha ersatt skadan genom att skicka över en M5-skruv av det slag som brustit och orsakat hela eländet!
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23
Re: Tyskar svarta, Svenska gröna.
Om jag minns rätt var den Flygmotor DB605 som jag för ett antal år sedan såg i en lada i Skåne, lika "ilsket grön" som den på larsans foton.
Re: Tyskar svarta, Svenska gröna.
Motorer på amerikanska fordon som köptes in efter kriget målades gräsgröna i samband med renovering, och det verkar ha gällt samtliga försvarsgrenar.
Verkar rimligt att man hade motsvarande praxis för flygmotorer (undantaget stjärnmotorer, antar jag). Frågan är väl när man började måla motorerna gröna i Sverige. Det fanns ju lackeringsinstruktioner för olika flygplantyper: är det någon som har några äldre sådana tillgängliga?
/Leif H
Verkar rimligt att man hade motsvarande praxis för flygmotorer (undantaget stjärnmotorer, antar jag). Frågan är väl när man började måla motorerna gröna i Sverige. Det fanns ju lackeringsinstruktioner för olika flygplantyper: är det någon som har några äldre sådana tillgängliga?
/Leif H
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23
Re: Tyskar svarta, Svenska gröna.
En anledning till ommålning i ljusare kulör som jag har läst/hört är att oljeläckage och andra "problem" blir lättare att upptäcka.