Sida 1 av 1

302 S 7 / 702 B 4

Postat: 21 jun 2019, 10:30
av Lars Larsson
302 / 702
S 7 / B 4
Typ: Hawker Hart
Tillverkad av Hawker Aircraft Limited
c/n:
Tillverkningsår: 1934

1934-04-01 Till CVM
1934-06-01 Godkänd
1935-02-20 Till F1 kod F1-52
? Till SFB kod 6-52,6-72
1937-03-11 Ombetecknad B 4 och omnumrerad 702.
1938-10-06 Till F8 kod F8-72
? Till F4 kod F4-11, F4-52
1939-09-13 Haveri vid Svarthögen, Mattmar.
Vingbrott pga materialfel.Ff fänrik E.J. Bertil Kallin hoppade men omkom eftersom uthoppet skedde på för låg höjd.
1940-04-05 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 495,5

Re: 302 S 7 / 702 B 4

Postat: 22 jun 2019, 18:49
av Bengt Ekbladh
302 / 702 S 7 / B 4
… Om haveriet 1939-09-13 vid Svarthögen, nära Mattmar
En del data säger, Ff fänrik E.J. Bertil Kallin (FFSU) hoppade på låg höjd...
Haveriorsak materielfel. .höger vingställ veks nedåt under flygningen
Motornr var BP 15071

Re: 302 S 7 / 702 B 4

Postat: 22 jun 2019, 20:28
av Bengt Ekbladh
302 S 7 / 702 B 4


1937-07-29 genomsjunkning efter motorstopp ...kostnad 3500:-

motornummer 15073
Obs ..kolla vad SFB kod 6-72 betyder..

Betydde Inte F 6 Karlsborg utan STABEN
se
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 986#p52986

Re: 302 S 7 / 702 B 4

Postat: 20 okt 2019, 22:14
av Stig Jarlevik
Bengt

Kan du kolla motornumret igen?
Du anger både 15071 och 15073 i dina inlägg

Hälsningar
Stig i Göteborg

Re: 302 S 7 / 702 B 4

Postat: 03 jan 2020, 23:32
av Bengt Ekbladh
Hej Stig
Du skrev::Kan du kolla motornumret igen?
""Du anger både 15071 och 15073 i dina inlägg om ..302 S 7 / 702 B 4""
...
Egentligen inget konstigt...
Om haveriet 1939-09-13 vid Svarthögen,...Motornr var BP 15071
Om 1937-07-29 genomsjunkning efter motorstopp ...
motornummer 15073
...
Vad menar du...Kolla när det hände...Motorbyte skedde vid behov..!
mvh Bengt