31. Klemm Kl 35 i Sverige
Postat: 23 jun 2019, 10:36
Arlanda Flygsamlingars Vänners skriftserie, Vol. 6
Författare: Jan Forsgren
Förlag: Arlanda Flygsamlingars Vänner
ISBN: 9789163360046
Pris: 150 kr
Format: A4, 104 sidor, häftad.
Klemm Kl 35 började importeras av Sölve Skerfving och firman AB Flygplan i Malmö 1938. Flygplantypen var en av de som blev utsedda av KSAK som lämpliga för flygklubbarna. Flygvapnet köpte också 74 maskiner 1940 som skolflygplan för den grundläggande flygutbildningen med beteckning Sk 15. Det blev bråda dagar för AB Flygplan. Flygplantypen gjorde god tjänst i Flygvapnet på Ljungbyhed och på de s k Reservflygskolorna. Flygklubbarna kunde använda flygplanen för luftvärnsövningar åt försvaret under kriget. Ett antal maskiner var också inlånade av Flygvapnet. Då Flygvapnet fick Sk 25 övergick maskinerna till andra flottiljer som bogser- och sambandsflygplan. I slutet av 1940-talet såldes alla Klemm 35 ut och många hamnade hos flygklubbar och privatpersoner runt om i landet.
Boken inleds med beskrivning av Klemm och hans olika flygplantyper, Klemm i andra länder och en teknisk beskrivning av Klemm Kl 35D. På det följer lite om anskaffningen till Sverige och Flygvapnet, om de civila maskinerna, och om bevarade Klemm-flygplan i Sverige. Sista kapitlet handlar om de tre Klemm 35 som flyger i Sverige idag. Boken avslutas med listor över alla Klemm-maskiner som har funnits i Sverige. Boken ingår i Arlanda Flygsamlingars skriftserie och är rikt illustrerad med bilder och fakta.
Författare: Jan Forsgren
Förlag: Arlanda Flygsamlingars Vänner
ISBN: 9789163360046
Pris: 150 kr
Format: A4, 104 sidor, häftad.
Klemm Kl 35 började importeras av Sölve Skerfving och firman AB Flygplan i Malmö 1938. Flygplantypen var en av de som blev utsedda av KSAK som lämpliga för flygklubbarna. Flygvapnet köpte också 74 maskiner 1940 som skolflygplan för den grundläggande flygutbildningen med beteckning Sk 15. Det blev bråda dagar för AB Flygplan. Flygplantypen gjorde god tjänst i Flygvapnet på Ljungbyhed och på de s k Reservflygskolorna. Flygklubbarna kunde använda flygplanen för luftvärnsövningar åt försvaret under kriget. Ett antal maskiner var också inlånade av Flygvapnet. Då Flygvapnet fick Sk 25 övergick maskinerna till andra flottiljer som bogser- och sambandsflygplan. I slutet av 1940-talet såldes alla Klemm 35 ut och många hamnade hos flygklubbar och privatpersoner runt om i landet.
Boken inleds med beskrivning av Klemm och hans olika flygplantyper, Klemm i andra länder och en teknisk beskrivning av Klemm Kl 35D. På det följer lite om anskaffningen till Sverige och Flygvapnet, om de civila maskinerna, och om bevarade Klemm-flygplan i Sverige. Sista kapitlet handlar om de tre Klemm 35 som flyger i Sverige idag. Boken avslutas med listor över alla Klemm-maskiner som har funnits i Sverige. Boken ingår i Arlanda Flygsamlingars skriftserie och är rikt illustrerad med bilder och fakta.