SH 89 (TP 89)
Postat: 13 jul 2019, 00:21
SH 89 (TP 89)
…
En C-212 levererades 1986 till Marinflyget. Inledningsvis betecknades den TP 89, men bytte senare beteckning till SH 89
.
Tre C-212 levererades 1986 till Kustbevakningen, vars huvuduppgifter främst var havs- och fiskezonövervakning. Flygplanen hade även möjligheten av kunna utrustas med SH 89:s ubåtsjaktutrustning. Flygplanstypen togs ur tjänst 2007 till följd av ett haveri 2006...
…
https://www.kustbevakningen.se/om-oss/h ... ghistorik/
Om haveriet med KBV 585,,,
26 oktober 2006 havererade KBV 585 i Falsterbokanalens norra hamn då vänster vinge separerade från flygkroppen. Alla fyra besättningsmedlemmar omkom.[5] Orsaken till olyckan visade sig vara materialutmattning vid vingfästet. Kustbevakningens båda kvarvarande C-212 uppvisade samma problem, vilket ledde till att flygplanstypen ersattes med Bombardier Dash 8 Q-300.
….
KBV 585 havererar
Den 26 oktober 2006 drabbades
Kustbevakningen åter av en mycket tragisk olycka. KBV 585, som var ute på rutinuppdrag längs sydkusten, förlorade ena vingen och störtade i Falsterbokanalen. Kollegor på stationen blev vittnen till olyckan och var först på plats i räddningsarbetet. De två piloterna och de två systemoperatörerna omkom och än en gång byttes en positiv och optimistisk anda mot chock och stor sorg. Besättningen på KBV 585; Johan Wendel, Robert Hultgren, Michael Johnson och Fredrik Eriksson, arbetade för andras säkerhet och trygghet på haven, och de miste livet i det arbetet. Vi minns dem och är djupt tacksamma för deras insatser i Kustbevakningen och för Sverige.
https://www.kustbevakningen.se/om-oss/h ... ghistorik/
samt
https://sv.wikipedia.org/wiki/CASA_C-212_Aviocar
…
En C-212 levererades 1986 till Marinflyget. Inledningsvis betecknades den TP 89, men bytte senare beteckning till SH 89
.
Tre C-212 levererades 1986 till Kustbevakningen, vars huvuduppgifter främst var havs- och fiskezonövervakning. Flygplanen hade även möjligheten av kunna utrustas med SH 89:s ubåtsjaktutrustning. Flygplanstypen togs ur tjänst 2007 till följd av ett haveri 2006...
…
https://www.kustbevakningen.se/om-oss/h ... ghistorik/
Om haveriet med KBV 585,,,
26 oktober 2006 havererade KBV 585 i Falsterbokanalens norra hamn då vänster vinge separerade från flygkroppen. Alla fyra besättningsmedlemmar omkom.[5] Orsaken till olyckan visade sig vara materialutmattning vid vingfästet. Kustbevakningens båda kvarvarande C-212 uppvisade samma problem, vilket ledde till att flygplanstypen ersattes med Bombardier Dash 8 Q-300.
….
KBV 585 havererar
Den 26 oktober 2006 drabbades
Kustbevakningen åter av en mycket tragisk olycka. KBV 585, som var ute på rutinuppdrag längs sydkusten, förlorade ena vingen och störtade i Falsterbokanalen. Kollegor på stationen blev vittnen till olyckan och var först på plats i räddningsarbetet. De två piloterna och de två systemoperatörerna omkom och än en gång byttes en positiv och optimistisk anda mot chock och stor sorg. Besättningen på KBV 585; Johan Wendel, Robert Hultgren, Michael Johnson och Fredrik Eriksson, arbetade för andras säkerhet och trygghet på haven, och de miste livet i det arbetet. Vi minns dem och är djupt tacksamma för deras insatser i Kustbevakningen och för Sverige.
https://www.kustbevakningen.se/om-oss/h ... ghistorik/
samt
https://sv.wikipedia.org/wiki/CASA_C-212_Aviocar