37334 JA 37
Postat: 13 jul 2019, 23:03
37334 JA 37
Typ SAAB 37 Viggen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.334
Lev 83-03-29 F17-34
...
Totalhaveri 88-03-14 Fröseke , 12 km n Orrefors
ff sg Peter T.J.Hedman (GFSU) omkom efter koll marken under luftstridsövning rote mot rote
Hög G-belastning
…
FRÄD:s rapport::
"88-03-14 Pes, Er, Os, Jok, Jansson Q?
Larm i luften 0945 från Fl RON att avbryta övn för att flyga mot Allgunnen. Samtidigt medhörning från J37 att de haft en “smäll“. Även Stril på fq. Framme vid haveriplats, Fröseke, N5657.2 E1544.7 kl 1010. Inga flygplandelar kunde upptäckas. Fallskärmskalott låg ca 100 m i kraschriktningen. Efter sättning konstaterades att föraren medföljt flygplanet. Åter RON 1400. Väder: Inga moln och mycket god sikt. Flygtid 1 tim. "
….
""ett uppstigande rökmoln från marken och efter samråd mellan rotecheferna överflögs platsen för rökutvecklingen och man konstaterade haveriet kl 0942.""
detta från
https://svfplhist.home.blog/37334-2/
Kolla!
Typ SAAB 37 Viggen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 37.334
Lev 83-03-29 F17-34
...
Totalhaveri 88-03-14 Fröseke , 12 km n Orrefors
ff sg Peter T.J.Hedman (GFSU) omkom efter koll marken under luftstridsövning rote mot rote
Hög G-belastning
…
FRÄD:s rapport::
"88-03-14 Pes, Er, Os, Jok, Jansson Q?
Larm i luften 0945 från Fl RON att avbryta övn för att flyga mot Allgunnen. Samtidigt medhörning från J37 att de haft en “smäll“. Även Stril på fq. Framme vid haveriplats, Fröseke, N5657.2 E1544.7 kl 1010. Inga flygplandelar kunde upptäckas. Fallskärmskalott låg ca 100 m i kraschriktningen. Efter sättning konstaterades att föraren medföljt flygplanet. Åter RON 1400. Väder: Inga moln och mycket god sikt. Flygtid 1 tim. "
….
""ett uppstigande rökmoln från marken och efter samråd mellan rotecheferna överflögs platsen för rökutvecklingen och man konstaterade haveriet kl 0942.""
detta från
https://svfplhist.home.blog/37334-2/
Kolla!