Hej,
Har fått berättat till mig om ett amerikanskt B-17 Flygande fänsting som störtade i trakten av Nossebro under WW2. Det skulle varit "radiostyrt"? Vet någon om denna händelse, all info av intresse.
Mvh Magnus Löwenstein I Mariestad
Amerikansk B-17 haveri i Nossebro trakten WW2
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Re: Amerikansk B-17 haveri i Nossebro trakten WW2
Det fanns ju ett projekt under andra världskriget, som använde radiostyrda B-17 fullastade med sprängmedel, för att komma åt välförsvarade mål. Projektet hette Aphrodite, men avbröts efter ett antal försök, då men fick många misslyckanden. Presiden Kennedys storebror Joseph omkom i en sådan flygning.
Projektet finns beskrivet i engelska Wikipedia. Där finns en tabell över alla flygningar, men jag kan inte se att någon hamnade i Sverige. Så haveriet i Nossebro hör nog hemma någon annanstans.
Projektet finns beskrivet i engelska Wikipedia. Där finns en tabell över alla flygningar, men jag kan inte se att någon hamnade i Sverige. Så haveriet i Nossebro hör nog hemma någon annanstans.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Amerikansk B-17 haveri i Nossebro trakten WW2
En obemannad "Aphrodite-fästning", en "slutkörd" B-17F med USAAF serial no. 42-30066 och med namnet "MugWump", slog ner den 30 oktober 1944 invid Vissla Kvarn, sydost Åsaka. Lite bilder från platsen finns här.
Detta skedde under Mission 693A där 42-30066 "MugWump" skulle riktas mot mot u-båtsbunker på Helgoland. Efter det att besättningen hoppat tappade man dock RC-kontrollen över flygplanet och det hamnade m a o betydligt längre österut...
Artikelsökfunktionen ger träff på Åsaka:
Flygplanskraschen i Åsaka för 50 år sedan
Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT), 6/1994
Söderberg, Åke
Detta skedde under Mission 693A där 42-30066 "MugWump" skulle riktas mot mot u-båtsbunker på Helgoland. Efter det att besättningen hoppat tappade man dock RC-kontrollen över flygplanet och det hamnade m a o betydligt längre österut...
Artikelsökfunktionen ger träff på Åsaka:
Flygplanskraschen i Åsaka för 50 år sedan
Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT), 6/1994
Söderberg, Åke