Flyghistorisk Revy - Viggen
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Flyghistorisk Revy - Viggen
Jag läste denna igår och gillade den mycket.
Det som var med intressant var redovisningen av samtliga möten med SR-71 blackbird och i mer detalj än de någonson tidigare beskrivits.
Man kan även läsa mycket intressant om kontroverser kring ett nytt flygplan som viggen angående kostnaderna samt hur det gick till vid valet av motor m.m.
Jag gillade att läsa Chuck yeagers recension av Viggen efter det flygpass han fick göra från baksits och hur han sågar viggen mest med utgångspunkt hur den inte skulle passa de behov som USAF har på flygplan.
Vad tycker ni andra om boken?
Det som var med intressant var redovisningen av samtliga möten med SR-71 blackbird och i mer detalj än de någonson tidigare beskrivits.
Man kan även läsa mycket intressant om kontroverser kring ett nytt flygplan som viggen angående kostnaderna samt hur det gick till vid valet av motor m.m.
Jag gillade att läsa Chuck yeagers recension av Viggen efter det flygpass han fick göra från baksits och hur han sågar viggen mest med utgångspunkt hur den inte skulle passa de behov som USAF har på flygplan.
Vad tycker ni andra om boken?
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Lite tidigt att uttala sig eftersom att jag (m.fl) fick denna först idag.Fredrik Astlid skrev: Vad tycker ni andra om boken?
Men vid första anblick verkar den innehålla en hel del "nytt", med redogörelser för olika projekt och lösningar som i varje fall jag inte har sett tidigare.
Vissa av bilderna var ju väldigt fina.....
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Hmm, det här låter intressant. Kanske är en dum fråga, men är detta alltså en ny bok som utkommit och var får man i så fall tag i den?
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1774
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Åba skrev:Hmm, det här låter intressant. Kanske är en dum fråga, men är detta alltså en ny bok som utkommit och var får man i så fall tag i den?
En bok/Flyghistorisk Revy, som brukar komma i december, ingår i medlemskapet i SFF. Den brukar vara med i samma utskick som årets sista nummer av SFT. Se http://www.flyghistoria.org/aktuellt.ht ... _Nr_6/2009
Förslag: Gå med i SFF
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Som sagt innehållet i denna bok har inte förekommit i någon tidigare bok och iallefall inte lika ingående redovisning av många intressanta detaljer.
Jag uppskattade den mer detaljerade redovisningen av de olika editionerna av jaktviggens mjukvara samt de okika moderniseringsstegen som genomfördes. Tyvärr har man inte varit nog tydlig med bildtext tillexempel till en Jockpit bild på JA37 med D eller Di instrument som man känner igen på 2 stora displayer (Taktiska indikatorer).
Jag vill ge en eloge till de som bistått med bilder till boken då dessa på ett bra sätt förklarar och visar i bild mycket av det som finns med i texten på sidorna.
Jag är nästan beredd att säga att detta är den mest kompletta viggenboken om man vill förstå bakgrund och användande av detta flygplan.
Jag uppskattade den mer detaljerade redovisningen av de olika editionerna av jaktviggens mjukvara samt de okika moderniseringsstegen som genomfördes. Tyvärr har man inte varit nog tydlig med bildtext tillexempel till en Jockpit bild på JA37 med D eller Di instrument som man känner igen på 2 stora displayer (Taktiska indikatorer).
Jag vill ge en eloge till de som bistått med bilder till boken då dessa på ett bra sätt förklarar och visar i bild mycket av det som finns med i texten på sidorna.
Jag är nästan beredd att säga att detta är den mest kompletta viggenboken om man vill förstå bakgrund och användande av detta flygplan.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Tack för svaren!
(Har skickat iväg medlemsansökan till SFF.)
(Har skickat iväg medlemsansökan till SFF.)
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
- Robert Westerberg
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:32
- Ort: Fruängen
- Kontakt:
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Kanonbra bok!
Som sund(?) svensk känner jag ett behov att kommentera/kritisera herr Yeager i hans professionella sammanfattning av Viggen.
Herr Yeager är den typ av amerikan som aldrig på allvar skulle berömma något annat lands konstruktioner eller bedrifter. If not made in America = crap!
Han säger att det märks i cockpit att Viggen har en gammal grundkonstruktion, att man tvingats möblera om och bygga till för att följa utvecklingen. Han hävdar även att Viggen har en "very busy cockpit".
Gammal grundkonstruktion? Även AJ37 har en renare och mer modern utformning av instrumentbrädan en tex en F-15, vars instrumentbräda är otroligt plottrig och klockig. Vad jag kan se, vad jag har hört, och vad jag har läst så har Viggen en mycket genomtänkta och ergonomisk cockpit. Fick Yeager någonsin se hur instrumenteringen i Jaktviggen såg ut, eller fick han bara se insidan på SK37? I vilket fall som helst så begriper jag inte vilken amerikansk maskin som skulle ha en bättre, och mer logisk designad cockpit än Viggen? Speciellt Jaktviggen. Någon större ommöblering av instrument har det knappast varit hos Viggenvarianterna. Inte mer än hos något annat flygplan i den tredje generationen. Yeager var knappast objektiv i sin kritik här.
Han kritiserar reverseringsystemet, och att Viggen är ett komplext och dyrt system och kräver mycket markservice. Vad ska man tro om detta? Han säger senare att ett stridsflygplan måste kunna operera i närhet till stridsområdet, leverera sina vapen, snabbt återvända till basen, laddas om och sedan leverera ytterligare en vapenlast. Inget amerikanskt flygplan kommer i närheten av Viggen här. Viggen kan, tack vare detta dyra och onödiga reverseringssystem operera effektivt på extremt korta isiga banor, en viktig egenskap i ett land som Sverige. Viggen kan laddas om, tanka och vara i luften på en bråkdel av den tid det tar att få en amerikansk kärra redo för ett nytt uppdrag. Sedan kan vi tillägga att det krävs betydligt mindre markpersonal för att opererar en Viggen än tex en F-15, F-16 eller F/A-18. Är Viggen verkligen komplext och dyrt i jämförelse med de amerikanska systemen?
Han hävdar hela tiden att Viggen är ett gammalt flygplan. Och han pratar om den nya generationen, och nämner F-16, F/A-18 och F-20. Viggen tillhör ju samma generation som dessa? Han vill jämföra F-16, F/A-18 och F-20 med Gripen. Men Gripen tillhör ju generationen över dessa flygplan. Hmm.
I en annan del av boken nämns Viggens höga inducerade luftmotstånd på höjd. Detta gjorde att Viggen saknande viktiga kvalitéer som krävdes av ett jaktflygplan.
Vad var det som gjorde att det inducerade motståndet var så högt?
Nosvingen och huvudvingen gav stora mängder lyftkraft, och motorns EBK gav ett bra krafttillskott, särskilt på hög höjd. Att Viggen blir väldigt nostung i överljudsfart bidrar ju till ett höjt motstånd, och det är fullkomligt naturligt. Men även i underljudsfart var motståndet högt på höjd. En stabil maskin med delta och nosvinge ger ett högt motstånd i höga anfallsvinklar, men Viggens låga vingbelastning måste kompensera lite här,, eller?
Högt inducerat motstånd eller inte, Viggen hade prestanda nog att kunna bekämpa den snabba och högtflygande SR-71 och det pekar väl på att den var en synnerligen kapabel maskin?
Som sund(?) svensk känner jag ett behov att kommentera/kritisera herr Yeager i hans professionella sammanfattning av Viggen.
Herr Yeager är den typ av amerikan som aldrig på allvar skulle berömma något annat lands konstruktioner eller bedrifter. If not made in America = crap!
Han säger att det märks i cockpit att Viggen har en gammal grundkonstruktion, att man tvingats möblera om och bygga till för att följa utvecklingen. Han hävdar även att Viggen har en "very busy cockpit".
Gammal grundkonstruktion? Även AJ37 har en renare och mer modern utformning av instrumentbrädan en tex en F-15, vars instrumentbräda är otroligt plottrig och klockig. Vad jag kan se, vad jag har hört, och vad jag har läst så har Viggen en mycket genomtänkta och ergonomisk cockpit. Fick Yeager någonsin se hur instrumenteringen i Jaktviggen såg ut, eller fick han bara se insidan på SK37? I vilket fall som helst så begriper jag inte vilken amerikansk maskin som skulle ha en bättre, och mer logisk designad cockpit än Viggen? Speciellt Jaktviggen. Någon större ommöblering av instrument har det knappast varit hos Viggenvarianterna. Inte mer än hos något annat flygplan i den tredje generationen. Yeager var knappast objektiv i sin kritik här.
Han kritiserar reverseringsystemet, och att Viggen är ett komplext och dyrt system och kräver mycket markservice. Vad ska man tro om detta? Han säger senare att ett stridsflygplan måste kunna operera i närhet till stridsområdet, leverera sina vapen, snabbt återvända till basen, laddas om och sedan leverera ytterligare en vapenlast. Inget amerikanskt flygplan kommer i närheten av Viggen här. Viggen kan, tack vare detta dyra och onödiga reverseringssystem operera effektivt på extremt korta isiga banor, en viktig egenskap i ett land som Sverige. Viggen kan laddas om, tanka och vara i luften på en bråkdel av den tid det tar att få en amerikansk kärra redo för ett nytt uppdrag. Sedan kan vi tillägga att det krävs betydligt mindre markpersonal för att opererar en Viggen än tex en F-15, F-16 eller F/A-18. Är Viggen verkligen komplext och dyrt i jämförelse med de amerikanska systemen?
Han hävdar hela tiden att Viggen är ett gammalt flygplan. Och han pratar om den nya generationen, och nämner F-16, F/A-18 och F-20. Viggen tillhör ju samma generation som dessa? Han vill jämföra F-16, F/A-18 och F-20 med Gripen. Men Gripen tillhör ju generationen över dessa flygplan. Hmm.
I en annan del av boken nämns Viggens höga inducerade luftmotstånd på höjd. Detta gjorde att Viggen saknande viktiga kvalitéer som krävdes av ett jaktflygplan.
Vad var det som gjorde att det inducerade motståndet var så högt?
Nosvingen och huvudvingen gav stora mängder lyftkraft, och motorns EBK gav ett bra krafttillskott, särskilt på hög höjd. Att Viggen blir väldigt nostung i överljudsfart bidrar ju till ett höjt motstånd, och det är fullkomligt naturligt. Men även i underljudsfart var motståndet högt på höjd. En stabil maskin med delta och nosvinge ger ett högt motstånd i höga anfallsvinklar, men Viggens låga vingbelastning måste kompensera lite här,, eller?
Högt inducerat motstånd eller inte, Viggen hade prestanda nog att kunna bekämpa den snabba och högtflygande SR-71 och det pekar väl på att den var en synnerligen kapabel maskin?
- Fredrik Astlid
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
- Ort: Västerås
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Om du läser lite noggrannare så dömmer yeager viggen från amerikanska behov såsom länga ferry flygningar och behov av lång aktionsradie, viggen konstruerades aldrig för detta utan som ett försvarsvapen till att sänka ryssen innan han hinner över pölen.
Jaktviggen kommenteras rätt bra av piloterna själva såsaom att det var lönlöst med dogfight med flygplan som F15 F16 och Mig-29 med fler.
Detta förklaras också på DVDn från F4 gjord av Team:M att jaktviggen skall slå mot ryskt bombflyg och inte söka strid alls med jakten.
Yeager påstår också att reversering endast kan vara bra med hala korta banor men att han iallefall inte är övertygad av fördelarna: Problemet är att han inte förstått den svenska bas filosofin och att överleva genom spridning samt att kunna statrta från vägar eller kortbanor vid behov.
Det amerikanska systemet är ytterst sårbart om man slår ut start och landingsbanorna så har man vunnit hela slaget.
yeager kanske är lite sur för att inte sverige köpte F-20 Tigershark som han ju var högst inblandad i att försöka kränga!
Jaktviggen kommenteras rätt bra av piloterna själva såsaom att det var lönlöst med dogfight med flygplan som F15 F16 och Mig-29 med fler.
Detta förklaras också på DVDn från F4 gjord av Team:M att jaktviggen skall slå mot ryskt bombflyg och inte söka strid alls med jakten.
Yeager påstår också att reversering endast kan vara bra med hala korta banor men att han iallefall inte är övertygad av fördelarna: Problemet är att han inte förstått den svenska bas filosofin och att överleva genom spridning samt att kunna statrta från vägar eller kortbanor vid behov.
Det amerikanska systemet är ytterst sårbart om man slår ut start och landingsbanorna så har man vunnit hela slaget.
yeager kanske är lite sur för att inte sverige köpte F-20 Tigershark som han ju var högst inblandad i att försöka kränga!
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Solus Fortis Est
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Det förhåller sig så att Yeager var sur, och blev förolämpad av att vara tvungen att åka baksits som vilken civilist som helst. Har man ett stort ego så kan det lätt slå över ibland. Så hans uttalanden som systemet skall ses utifrån den ståndpunkten. Grinig flyghjälte som inte fick som han ville.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 19 mar 2008, 15:43
- Ort: Stockholm
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Mycket intressant. Hur får man tag på denna bok så säg?
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Fredric har nämnt det längre upp... men kan tillägga att den kan köpas genom Medlemsservice efter nyår.Martin Gustafsson skrev:Mycket intressant. Hur får man tag på denna bok så säg?
/Roger
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 19 mar 2008, 15:43
- Ort: Stockholm
Re: Flyghistorisk Revy - Viggen
Tack Roger, såg det precis. Skall definitivt inversteras i ett exemplar.