Sida 1 av 1
F8 och Gula divisionen
Postat: 21 dec 2009, 18:45
av Arne M
Nu i eftermiddags sändes den gamla flygfilmen Gula divisionen från 1954 återigen på SVT1. Filmen föranleder ett antal frågor. Så t.ex. finns på divisionens J29:or angivet både pilotens namn och grad men även aktuell flygteknikers namn. Var detta normen förr i FV och är det samma märkning på planen idag? Filmen är delvis inspelad på gamla F8 i Barkarby och man ser ett antal J29 Flygande tunnan taxa ut och starta för att sedan flyga i formation. Det är åtta plan i de aktuella scenerna och det ska naturligtvis vara hela den aktuella "gula" divisionen. Men mot slutet av filmen finns scener med betydligt flera flygande tunnor i luften samtidigt.
Hur många kan det funnits på F8 och är det i så fall troligt att det är alla flottiljens plan man haft i luften samtidigt? Eller är det här en filmsekvens från något annat tillfälle då Flygvapnet velat demonstrera sin överlägsenhet i luften? Det här är ju den tid som var Kalla krigets början efter 2VK:s slut och Sverige hade ju enligt en del uppgifter det fjärde starkaste flygvapnet i världen så här på 50-talet. I vilket fall som helst så är det ju logistiskt och ekonomiskt en rätt stor satsning om man skulle tagit de här flygsekvenserna enbart för en svensk spelfilm så man kan ju undra över hur kostnaderna fördelats mellan filmbolag och Flygvapnet? Huru härmed alltså? Kan någon försöka sig på att reda ut mina frågetecken?
Re: F8 och Gula divisionen
Postat: 21 dec 2009, 21:59
av thorjh
F8 och Gula divisionen .
Något svar på dina frågor , Arne , har jag tyvärr inte . Ytterligare en fråga har jag däremot .
Den 19 juni skrev jag om ett Skå-minne där jag i 1953 hade ett "Rendez-vous " med två J28'or över Mälaren .
Jag är säker på att dom kom från Barkarby . Jag undrar om det var just detta år att F8 bytte ut sina Vampires med J29 Tunnan .Det finnes säkert någon av medlemmarna som kan svara på detta .
Det är väl föga troligt att båda J28 och J29 fanns samtidigt på Barkarby . I övrigt så såg jag filmen på SVT1 i eftermiddag . En mycket vacker flygfilm .
Thor (gammal Klemm-pilot) .
Re: F8 och Gula divisionen
Postat: 22 dec 2009, 00:25
av Guy Abrahamsson
Mycket på en gång. Tror inte det var vanligt med märkning av flygplan. Tilldelningen av fpl kunde variera.
F 8 tackas för medverkan, men det fanns i alla fall en 29:a som var märkt 16.
Det förekom stora flyguppvisningar. 3/6 1951 firade Flygvapnet 25 år. Då var det massor med fpl i luften över Djurgårdsbron. 1/4 miljon åskådare. Tunnan var nog inte så allmän då. Själv var jag med i en div J 21. Har för mej att när Stockholm "fyllde" 700 år något år (?) senare var det nog flera Tunnor i luften.
Jag kan inte tänka mej att Flygvapnet just för den här filmen ställde upp med så många fpl. Paraden kom nog från ett uppvisningstillfälle. Jag tänkte inte på om det som visades var i en följd eller det var några sekvenser som visades flera gånger.
Pampigt var det i allra högsta grad att se och höra så många Tunnor. Lite verklighetsfrämmande och filmatiserade var nog människorna på divisionen.
Guy Abrahamsson
Re: F8 och Gula divisionen
Postat: 22 dec 2009, 10:02
av Lennart A
Utgår ifrån att filmen spelades in 1954. Då fanns på F 8 (vid årets slut) 56 J 29B och sex J 28B (tidigare under året 10 J 28B som lån). Under året hade dessutom 10 J 26 Mustang som använts under några år fasats ut.
Lennart A
Re: F8 och Gula divisionen
Postat: 22 dec 2009, 12:19
av Nicklas Lennartsson
Jo det var faktiskt så att Flygvapnet genomförde denna "29-parad" just för filmen. Allt enligt Roy Fröjds bok Guldvingen. Roy flög själv även med i den. I boken står det också att flygvapnet kallat in i princip alla tillgängliga J29:or. Det är alltså inte fråga om samma fpls överfygningar som återkommer utan unika individer.
Hälsningar
Nicklas
Re: F8 och Gula divisionen
Postat: 22 dec 2009, 15:13
av Zodiac
thorjh skrev:F8 och Gula divisionen .
Något svar på dina frågor , Arne , har jag tyvärr inte . Ytterligare en fråga har jag däremot .
Den 19 juni skrev jag om ett Skå-minne där jag i 1953 hade ett "Rendez-vous " med två J28'or över Mälaren .
Jag är säker på att dom kom från Barkarby . Jag undrar om det var just detta år att F8 bytte ut sina Vampires med J29 Tunnan .Det finnes säkert någon av medlemmarna som kan svara på detta .
Det är väl föga troligt att båda J28 och J29 fanns samtidigt på Barkarby . I övrigt så såg jag filmen på SVT1 i eftermiddag . En mycket vacker flygfilm .
Thor (gammal Klemm-pilot) .
Vid ett tillfälle i filmen när man är inne på Divisions chefens rum så ser man vid fönstret bakdelen av en J28
man ser varken Helge Röd eller Helge Blå flygplan utan bara helge Gul!!!
Så kanske man kanske skulle visa att F8 bara hade J29 för att visa styrka
Re: F8 och Gula divisionen
Postat: 22 dec 2009, 20:14
av Christer Sidelöv
thorjh skrev:Det är väl föga troligt att båda J 28 och J 29 fanns samtidigt på Barkarby . I övrigt så såg jag filmen på SVT1 i eftermiddag . En mycket vacker flygfilm .
Thor (gammal Klemm-pilot) .
Det har senare funnnits både J 28B/C, J 29 och J34 samtidigt på F 8! Filmen hade svensk premiär 29 november 1954 (på Royal på Kungsgatan i Stockholm) så den är förmodligen inspelad strax efter att man på samma flottilj hade både J 26, J 28 och J 29 samtidigt.
Jag hittade några recensioner från när filmen var ny. SvD skrev bland annat så här:
"Sannerligen satt man inte och längtade efter cinemascope, efter en bred och hög och präktig, hela fondväggen fyllande duk, när Gula divisionens silvertunnor tumlade runt mot en blå sommarhimmel eller jagade som ilsnabba fantomer över jordens grönrutiga lapptäcke och vattenspegelns skimrande sidengolv. Då hade filmen allt vad en film helst skall ha, rymd, skönhet, eggelse, spänning. Då kände man en ilning av glädje åt fantasteriet i människans suveräna herravälde över materien och naturens egna lagar, hennes mod och övermod, hennes lek med döden och livsbejakande strävan mot ständigt vidgade horisonter. Kort sagt, man beundrade flygtekniken och njöt bildernas skönhet intill hjärtklappning.
Men när flygarna kom ned på jorden var det inte lika roligt. Glansen försvann ohjälpligt när de skulle figurera i ett ansträngt intrigmönster, där de olika ändarna stretade åt var sitt håll."
Filmen är som bekant baserad på Lars Widdings bok
Gyllene Vingar. Dåvarande CFV Bengt Nordenskiöld rörde dock om historien så till den grad att Widding senare vägrade att förknippas med filmen. När SFF Stockholm körde en 35 mm kopia på filmen på ett möte nån gång i slutet på 70 eller början på 80-talet vägrade Lars Widding fortfarande efter förfrågan att komma och tala lite om filmen.
Re: F8 och Gula divisionen
Postat: 26 dec 2009, 00:50
av Niklas Börjesson
F8 fick J29B 1953 och filmen är inspelad -54. 4.div hade även bl.a J26 och J28 som mycket väl kunat skymta i filmen. Även en vit märkt J29 förekommer bland de gula.
Slutscenen är även den inspelad över F8 där flygplanen flyger i bansträckningen. 25 stycken fyr grupper ledda av Lampell vill jag minnas på rak arm.
Scenerna innefrån tornet är autentiska dock är många innomhus scener inspelade i studio.
Den genomgångsplats där flygarna sitter i solstolar finns det fortfarande spår efter.
Förövrigt har expiditionsdelen på By83, helge gul, nyligen rivits.