MacRobertson Air Race

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Roger Andreasson

MacRobertson Air Race

Inlägg av Roger Andreasson »

Hej,
Råkade se en artikel ur Flight från 1934 där de svenska deltagarna i MacRobertson Air Race presenterades
(Marshall Lindholm, Georg Lindow och Alfred Serander).
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 00915.html
Normally,Lindholm and Lindow smoke 40 cigarettes a day and take their glass of Swedish schnapps at mealtime.
*skratt*

Men hur gick det egentligen? Vad jag förstått så kom de aldrig till start med sin Northrop Delta "Halland"....?

/Roger
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: MacRobertson Air Race

Inlägg av Kenneth Göransson »

Roger Andreasson skrev:Men hur gick det egentligen? Vad jag förstått så kom de aldrig till start med sin Northrop Delta "Halland"....?
Hittade detta om resultatet från MacRobertson Air Race där det framgår att Lindholm, Lindow och Serander aldrig startade (se under rubriken Failed to Start).
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Roger Andreasson

Inlägg av Roger Andreasson »

Men varför startade man aldrig?. Jag har ett svagt minne om att jag läst om det någonstans.

/Roger
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Roger Andreasson skrev:Men varför startade man aldrig?. Jag har ett svagt minne om att jag läst om det någonstans.

/Roger
Problemet var inte av teknisk natur som man kanske först tror. Nej, det blev istället problematiskt för ABA att släppa iväg "Halland" i race't när "Småland" hade havererat i...Småland. Flygplanet behövdes för postflygningar helt enkelt.

Bild
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"