Bell 47B SE-AZT reg. senare som SE-HAA
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Bell 47B SE-AZT reg. senare som SE-HAA
I Michael Sanz bok "Bromma Flygplats" finns på sid, 108 en bild på Sveriges första helikopter. Den är grön. Jag minns att jag såg en röd Bell 47B passera över Säbrå(utanför Härnösand) sommaren 1947. Hittade följande i Västernorrlands Allehanda:
"Helikoptern årets händelse"
Den kom från öster, växte från en liten obetydlig prick borta vid horisonten till en rödglänsande tjusig uppenbarelse, som efter några sekunders monotont surrande stannade mitt över idrottsplatsen. Den tusenhövdade folkmassan stirrade andlöst facinerat upp mot den, såg hur den sänkte sig och blev till en tydlig bild, en representerande anno 1947 och dess förändrade flygteknik. Helikoptern hade anlänt till Kramfors. (1947)
Fanns det en grön och en röd Bell 47B sommaren 1947 och vilken registrering hade den röda?
Någon som vet eller har tips om var jag kan hitta svaret.
Erling Norberg
"Helikoptern årets händelse"
Den kom från öster, växte från en liten obetydlig prick borta vid horisonten till en rödglänsande tjusig uppenbarelse, som efter några sekunders monotont surrande stannade mitt över idrottsplatsen. Den tusenhövdade folkmassan stirrade andlöst facinerat upp mot den, såg hur den sänkte sig och blev till en tydlig bild, en representerande anno 1947 och dess förändrade flygteknik. Helikoptern hade anlänt till Kramfors. (1947)
Fanns det en grön och en röd Bell 47B sommaren 1947 och vilken registrering hade den röda?
Någon som vet eller har tips om var jag kan hitta svaret.
Erling Norberg
-
Re: Bell 47B SE-AZT reg. senare som SE-HAA
Sommaren 1947 bör det ha funnits 3st Bell 47 i Sverige, SE-HAA, HAB och HAC, samtliga registrerade på Ostermans Aero AB. Tvärr är bilder jag sett på dem svart/vita så jag har inget svar på vilka färger de hade.
Edit: SE-HAB var kanske röd? Se bild från bildarkivet. Finns en bild på HAC också men den ser för ljus ut för att ha varit röd tycker jag.
http://www2.sff.n.se/image.php?action=v ... c_id=44922
/Roger
Edit: SE-HAB var kanske röd? Se bild från bildarkivet. Finns en bild på HAC också men den ser för ljus ut för att ha varit röd tycker jag.
http://www2.sff.n.se/image.php?action=v ... c_id=44922
/Roger
-
Tack för länken till bildarkivet. Jag får väl anta att SE-HAB var röd och att det var den jag såg sommaren 1947.
Kanske någon läser detta och minns hur det var 1947.
Erling
Kanske någon läser detta och minns hur det var 1947.
Erling
-
Efter framgångsrik spaning på Junkers Ju52 SE-BUE gör jag ett nytt försök med denna tråd. Önskar att någon kunde bekräfta hur de båda Bell47B SE-HAA och SE-HAB var målade. Antagandet är att HAA var grön och HAB var röd men hur stämmer det med verkligheten. Finns det någon läsare av detta Forum som var med och såg helikoptrarna 1947? Eller finns det några färgbilder någonstans?
/Erling
/Erling
-
Hej,
Enligt en artikel i Flygrevyn nr 6, 2003 så kom
- vid årskiftet 1946/47 en grönmålad Bell 47B med c/n 10 SE-AZT senare SE-HAA. I flygkalendern från 1948 står "den gräsgrönt bemålade SE-AZT/SE-HAA".
- senvintern 1947 anlände den andra Bell 47B med c/n 25 som SE-HAB. I boken om Osterman "röd till färgen"
- i juni 1947 anlände den tredje en öppen sandfärgad Bell 47B-3. I boken om Osterman " en sandfärgad"
Det finns artiklar i Allt om Hobby 4/75 och i SFT 1/2000.
Det förkommer olika bud om den gröna och röda men skall flygkalendern från 1948 ses som en referens så var den första grön och då nummer 2, röd för den tredje var sandfärgad/gul säger de källor jag sett.
Läs även Flygvapen museums årsbok 2002 sid 98 och framåt som handlar om de första helikoptrarna. Här finns finns även sidovyer i färg med Grön / Röd / Gul målning.
Bengt Andersson
Ronneby
Färgbilder har jag inte sett några mer än en röd maskin i boken Flygminnen nr 1 som skulle kunna vara SE-HAB.
Enligt en artikel i Flygrevyn nr 6, 2003 så kom
- vid årskiftet 1946/47 en grönmålad Bell 47B med c/n 10 SE-AZT senare SE-HAA. I flygkalendern från 1948 står "den gräsgrönt bemålade SE-AZT/SE-HAA".
- senvintern 1947 anlände den andra Bell 47B med c/n 25 som SE-HAB. I boken om Osterman "röd till färgen"
- i juni 1947 anlände den tredje en öppen sandfärgad Bell 47B-3. I boken om Osterman " en sandfärgad"
Det finns artiklar i Allt om Hobby 4/75 och i SFT 1/2000.
Det förkommer olika bud om den gröna och röda men skall flygkalendern från 1948 ses som en referens så var den första grön och då nummer 2, röd för den tredje var sandfärgad/gul säger de källor jag sett.
Läs även Flygvapen museums årsbok 2002 sid 98 och framåt som handlar om de första helikoptrarna. Här finns finns även sidovyer i färg med Grön / Röd / Gul målning.
Bengt Andersson
Ronneby
Färgbilder har jag inte sett några mer än en röd maskin i boken Flygminnen nr 1 som skulle kunna vara SE-HAB.
-
Hej
Loggade just in och fick se att jag fått många källor att forska i. Tack för det! SFF Forum är förträffligt när det gäller att leta efter fakta 50-60 år tillbaka i tiden. Nu gäller det att finna den rätta röda färgen, om det nu går eller också får jag lita till minnet. Tänker göra några tavlor utifrån gamla minnesbilder av flygplan som väckt mitt intresse. Återkommer med fler trådar framöver. /Erling
Loggade just in och fick se att jag fått många källor att forska i. Tack för det! SFF Forum är förträffligt när det gäller att leta efter fakta 50-60 år tillbaka i tiden. Nu gäller det att finna den rätta röda färgen, om det nu går eller också får jag lita till minnet. Tänker göra några tavlor utifrån gamla minnesbilder av flygplan som väckt mitt intresse. Återkommer med fler trådar framöver. /Erling
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Tyvärr inget svar på frågeställningarna, men på Tradera såldes idag detta foto av SE-HAA taget vid besök från Ostermans Aero på Guldkroksvallen i Hjo.
Jag tog kontakt med inlämnaren och fick ytterligare ett foto av honom, taget vid samma tillfälle.
Jag tog kontakt med inlämnaren och fick ytterligare ett foto av honom, taget vid samma tillfälle.
-
Fina bilder på HAA. Efter tips från Bengt Andersson köpte jag Flygvapenmusei årsbok 2002. Där finns en mycket läsvärd artikel om Nils Olof Sefeldt på sid. 76-113. På sid. 98-99 finns färgbilder på Sveriges tre första helikoptrar och några fakta om maskinernas öden. Samtliga havererade. Min frågeställning angående den röda Bell 47B som jag observerade i luften utanför Härnösand sommaren 1947 är alltså besvarad. SE-HAB var röd.
-
- Kontakt:
Mer att läsa om svenska helikoptrar http://www.nordicrotors.com/
Hej!
Helikoptern var röd. Detta framgår om man tittar på följande film ca: 21 minuter in i klippet.
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movi ... ear%3d1970
/Harley
Helikoptern var röd. Detta framgår om man tittar på följande film ca: 21 minuter in i klippet.
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movi ... ear%3d1970
/Harley