39.156 (G 56) haverirapport
Postat: 28 jan 2020, 01:08
39.156 (G 56) haverirapport
…
Föraren av flygplan JAS 39 Gripen, G 56, ur F 7 startade 1999-09-20 kl. 14.22 från Såtenäs som rotetvåa till en annan JAS 39 för att genomföra en luftstridsövning på låg höjd i ett övningsområde över Vänern. De båda flygplanen radarleddes från marken av en flygstridsledare.
""
""kom han att hamna för nära i målets baksektor varför han ökade höjden i en uppåtgående manöver. Därefter följde en brant grävande sväng med en fart av ca 400 km/t. Under denna halvrollsliknande manöver passerade han igenom målets ändvirvlar och fick en kraftig aerodynamisk störning på 1250 m höjd i nära vertikal dykning. Den kortvariga och kraftiga störningen innebar att flygplanet intog ett överstegrat flygläge med anfallsvinkel väl utanför den styrbara flygenvelopen.
...
Det fanns ? om flygegenskaperna vid ändvirvelpassager
...
Flygplan G 56 (39.156) startade kl. 14.22 som rotetvåa till flygplan G 42 (39.128).
…
Läs hav,rapporten…
https://www.havkom.se/assets/reports/rm2002_02.pdf
…
Föraren av flygplan JAS 39 Gripen, G 56, ur F 7 startade 1999-09-20 kl. 14.22 från Såtenäs som rotetvåa till en annan JAS 39 för att genomföra en luftstridsövning på låg höjd i ett övningsområde över Vänern. De båda flygplanen radarleddes från marken av en flygstridsledare.
""
""kom han att hamna för nära i målets baksektor varför han ökade höjden i en uppåtgående manöver. Därefter följde en brant grävande sväng med en fart av ca 400 km/t. Under denna halvrollsliknande manöver passerade han igenom målets ändvirvlar och fick en kraftig aerodynamisk störning på 1250 m höjd i nära vertikal dykning. Den kortvariga och kraftiga störningen innebar att flygplanet intog ett överstegrat flygläge med anfallsvinkel väl utanför den styrbara flygenvelopen.
...
Det fanns ? om flygegenskaperna vid ändvirvelpassager
...
Flygplan G 56 (39.156) startade kl. 14.22 som rotetvåa till flygplan G 42 (39.128).
…
Läs hav,rapporten…
https://www.havkom.se/assets/reports/rm2002_02.pdf