Sida 1 av 1
Vampirekrasch 1993
Postat: 03 jan 2010, 14:13
av Odmasc
Södra Hjälmarstranden i juli 1993: en privatägd (såvitt jag vet) Vampire störtar och klipper en lång gata i trädstammarna genom skogen och exploderar mot ett berg. Piloten räddade sig med fallskärm, inga andra människor kom heller till skada som tur var.
Platsen där det hela hände kan, ännu efter snart 17 år, skönjas i naturen; gatan med kapade träd.
På platsen finns numera ett jakttorn, byggt på stommen till ett luftbevakningstorn a’ la STRIL 50. (som vi fått av militären efter nedmonteringen) Passets namn? Vampire-passet såklart!
Skulle vara intressant att veta mer om flygplansindividen, har ingen historia kring den.
Mathias
Re: Vampirekrasch 1993
Postat: 03 jan 2010, 14:32
av Fredric Lagerquist
Hej Mathias,
Flygplanet ifråga var Vampire FB.6 SE-DXZ, f d J-1121 (schweiziska flygvapnet), HB-RVD. Det tillverkades av
FFA i Schweiz 1951 med c/n 630.
Var inne på SHKs sida för att leta upp haverirapporten, men man når tydligen där inte längre bak i tiden än 1994...
Re: Vampirekrasch 1993
Postat: 03 jan 2010, 14:39
av Odmasc
Fredrik!
Tack för infon!
//Mathias
Re: Vampirekrasch 1993
Postat: 03 jan 2010, 17:57
av Björn Ek
Hej,
Haveriet med den privatägda Vampiren vid Julitta 1993 berodde i grunden på bristande erfarenhet hos föraren.
Han var influgen på typen i den tvåsitsiga varianten vilken har till viss del annorlunda flygegenskaper jämfört med den ensitsiga.
Den utlösnade orsaken till haveriet skall ha varit att föraren av misstag eller våda fällt ut landningsstrålkastaren som sitter monterad under och infälld i vingen.
Vid utfällning av densamma uppstår trinförändringar på flygplanet, något som uppenbarligen missats vid utbildningen.
Föraren upplevde trimstörningen som så pass allvarlig att han valde att skjuta ut sig.
Det här haveriet kom att bidra till en internutredning hos dåvarande luftfartsverket avseende lämpligheten för tidigare icke millitärt utbildade flygförare
att få framföra före detta millitära och sedermera civilt registrerade flygplan med hög prestanda (spetsiga).
Även luftfartsverkets generella attityd till civilregistrering av tidigare milltära högprestanda maskiner fick sig en törn efter haveriet.
Re: Vampirekrasch 1993
Postat: 03 jan 2010, 19:09
av Fredric Lagerquist
Hittade Slutrapporten rörande haveriet med SE-DXZ i SHKs årsberättelse 1994.