Känner någon på forumet till vad banans bärighet på PCN 55 betyder?
Hur tunga flygplan fick landa här?
Mvh
Alf
Banans bärighet PCN 55
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Banans bärighet PCN 55
Blev nyfiken men vet inte något egentligen. Men litet kunskap kan man ju alltid få av Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pavement_ ... ion_number
Antar du är intresserad av Olofsfors på 60-talet och då kan ju användningen av termen ha varit olika.
(Sidospår/minne: Minns från min luftfartsradiotid på 60-talet på televerket hur de tekniska felrapporterna från våra radioanläggningar på de civila flygplatserna i landet gick på cirk på kontoret samt att någon sa att man kunde följa vårens ankomst genom att se när ILS började "knasa". När tjälen gick ur jorden (eller snö smälte) hade glidbanan en tendens att "sticka iväg" varvid monitorn-mottagaren larmade. Men Olofsfors hade väl aldrig ILS.)
Kanske denna skrift kan vara av intresse fast den är ju alltför dagsaktuell: https://www.forsvarsmakten.se/siteasset ... -10-21.pdf
Denna intervju med en gammal flygare och flygledare Kagge Rydelius ger en hum om hur det gick till en gång i tiden och då aktuella problem bl a med fältets bärighet: http://www.justus2.se/flyg/flygplatser/ ... F_1986.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Pavement_ ... ion_number
Antar du är intresserad av Olofsfors på 60-talet och då kan ju användningen av termen ha varit olika.
(Sidospår/minne: Minns från min luftfartsradiotid på 60-talet på televerket hur de tekniska felrapporterna från våra radioanläggningar på de civila flygplatserna i landet gick på cirk på kontoret samt att någon sa att man kunde följa vårens ankomst genom att se när ILS började "knasa". När tjälen gick ur jorden (eller snö smälte) hade glidbanan en tendens att "sticka iväg" varvid monitorn-mottagaren larmade. Men Olofsfors hade väl aldrig ILS.)
Kanske denna skrift kan vara av intresse fast den är ju alltför dagsaktuell: https://www.forsvarsmakten.se/siteasset ... -10-21.pdf
Denna intervju med en gammal flygare och flygledare Kagge Rydelius ger en hum om hur det gick till en gång i tiden och då aktuella problem bl a med fältets bärighet: http://www.justus2.se/flyg/flygplatser/ ... F_1986.htm
Re: Banans bärighet PCN 55
Det stämmer att arbetet med Olofsfors flyghistoria fortsätter.
Redan 1957 förordade Örnsköldsvik och Nordmalings kommuner att en gemensam flygplats skulle byggas i Nordmaling på kommungränsen till Umeå. Men som alla vet ville inte staten det. I stället byggdes det två flygplatser en i Örnsköldsvik och en i Umeå.
Men frågan togs upp igen under 90-talet av Handelskammaren i Västernorrland / Jämtland. De beställde en utredning och det är i den som det finns ett förslag på utformning. En av finesserna var att både E4 och Botniabanan skulle passera på gångavstånd från ankomsthallen. Ett krav var att banan skulle ha en bärighet på PCN 55. Det jag är nyfiken på är hur tunga flygplan klarar en sådan bana av.
Utställningen kommer även att visas i Masugnen på Olofsfors bruk sommaren 2020.
Mvh
Alf
Redan 1957 förordade Örnsköldsvik och Nordmalings kommuner att en gemensam flygplats skulle byggas i Nordmaling på kommungränsen till Umeå. Men som alla vet ville inte staten det. I stället byggdes det två flygplatser en i Örnsköldsvik och en i Umeå.
Men frågan togs upp igen under 90-talet av Handelskammaren i Västernorrland / Jämtland. De beställde en utredning och det är i den som det finns ett förslag på utformning. En av finesserna var att både E4 och Botniabanan skulle passera på gångavstånd från ankomsthallen. Ett krav var att banan skulle ha en bärighet på PCN 55. Det jag är nyfiken på är hur tunga flygplan klarar en sådan bana av.
Utställningen kommer även att visas i Masugnen på Olofsfors bruk sommaren 2020.
Mvh
Alf