Sida 1 av 1

Kartor

Postat: 05 apr 2008, 15:45
av Stig Kjellman
Eniros ursiktskartor har nu inkluderat Uppsala, där man kan surfa runt och titta på nedfarterna till bergshangaren.
Även F 12 i Kalmar finns med. Diverse jordövertäckta hangarer och den civila flygplatsen.
Och Bråvalla..

http://kartor.eniro.se/

Eniro-utsikter

Postat: 10 apr 2008, 12:53
av Lars Sundin
Man kan ju även ta sig till Örebro och Västerås och kika på saker man sett IRL. Jag har samlat några sådana Eniro-utsikter på http://larssundin.ownit.nu/Utsikter.jpg. Ett vind-T och en hangarfasad som minner om ett nedlagt flygfält, en skrotad flygplankropp som sticker ut genom en vägg vid en teknisk skola, en pelar-Draken m m.

Bildkvaliteten är bättre hos Eniro direkt. Jag har förminskat bilderna litet väl mycket.

Lars S

Postat: 14 apr 2008, 19:27
av Göran Hansson
En liten klassiker
gå in i Eniro
Sök upp FRAs anläggning på lovön i "kartmode" ligger strax öster om Hogsta, gå sen över i "flygfoto mode".....hmmm, blir ännu roligare i "hybridmode"

Göran

Postat: 14 apr 2008, 22:57
av Micke
[En liten klassiker
gå in i Eniro
Sök upp FRAs anläggning på lovön i "kartmode" ligger strax öster om Hogsta, gå sen över i "flygfoto mode".....hmmm, blir ännu roligare i "hybridmode"

Göran]

Vill man se FRA kan man använda Live Serarch Maps http://maps.live.com/. Använd <Aerial>-läge.
Inte lika högupplösta bilder men å andra sidan ingen "maskering" heller.

:cool:
Micke

Postat: 15 apr 2008, 20:39
av Lars Sundin
En annan tidigare omtalad skoj utsikt har man på http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... ;;;0&stq=0

Knallar man sedan iväg mot Bromma, västerut alltså, ser man ytterligare ett flygplan, på väg att korsa Essingeleden (ovanför Stefanskolan ungefär).

Vidare kan man se ett exempel på hur "fotoförbudsregler" tillämpas litet oenhetligt.

Lars S, som hoppas denna länkning funkar

En Saab 340 över Västerbroplan - (flyg)historisk kuriosa

Postat: 16 apr 2008, 06:07
av Lars Sundin
Om man flyttar sig litet söderut från Eniro-utsikten på
http://kartor.eniro.se/query?&what=map_ ... ;;;0&stq=0 kommer flygplanet snart att försvinna men samtidigt ser man i södra kanten mer av den byggnad där Luftfartsverket/Luftfartsstyrelsen huserade fram till 1964. Ett fyrkantigt tegelhus, sydväst om en liten byggnad med grönt tak och på pelare, alldeles söder om Västerbroplan. Säkert ingick även längan österöver. Även Vägverket (motsv.) fanns nog där.

Senare flyttade Luftis åt Bromma-hållet; tidigare hade man huserat på Hantverkargatan en bit österut. Ulf Dahlquist har i Luftfartsinspektionens minnesskrift på http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload ... tionen.pdf berättat om sina första kontakter med myndigheten på Hantverkargatan när han skulle börja flyga målflyg civilt 1944 efter flygande i FV med J 11 o slika flygplan. Kanske kom Ulf ibland flygande i mörkret ovanför Västerbroplan i sin Jungmann SE-AIL för att ge luftvärnsfolket chans att öva sig med sina strålkastare. Vad Ulf avslöjar om Luftis kompetens vad gäller flygning är inte smickrande; å andra sidan blev han själv anställd där senare.

Går man litet ytterligare söderut ser man det det vita höghus, Fyrverkarbacken 21 (längst åt öster), där Tage Erlander bodde en gång samt Riksarkivets fyrkant. Längre västerut i Marieberg fanns en gång Kungl. Fälttelegrafkåren, det förband ur vilket Flygkompaniet på Malmen uppstod. På platsen ligger nu ryska ambassaden; en flyttad minnessten berättar om områdets historia och förklarar gatunamnet Fyrverkarbacken:

1758-1788 MARIEBERGS PORCELLAINEFABRIQUE
1799-1820 STYCKGJUTERIET
1833-1845 KONGL RAKETCORPSEN
1876-1950 AMMUNITIONSFABRIKEN
1818-1869 KONGL HÖGRE ARTILLERILÄROVERKET
1846-1869 OFFICERSSKOLA FÖR KONGL VÄG- OCH VATTENBYGGNADSKÅREN
1866-1878 KONGL KRIGSHÖGSSKOLAN
1878-1884 KONGL ARTILLERI- OCH INGENJÖRHÖGSKOLAN
1885-1891 KONGL TRÄNGBATALJONEN
1891-1901 KONGL SVEA TRÄNGBATALJON
1901-1904 KONGL FÖRSTA SVEA TRÄNGKÅR, KUNGL SVEA TRÄNGKÅR
1908-1937 KUNGL FÄLTTELEGRAFKÅREN
1937-1940 KUNGL SIGNALREGEMENTET
1945-1958 ARMÉNS SIGNALSKOLA

Lars S