Tack, inga problem. Din radiodokumentär väckte minnen, bl a att se byggnaderna i närheten. Jag besökte platsen ganska sent på kvällen 19 april 2002 efter att ha bilat från Stockholm med uppehåll på "intressanta platser" på vägen, så resan hade som vanligt dragit ut på tiden. Skulle till en son i Göteborg.
Det var ganska svårt att hitta platsen även om haveriet fanns väl beskrivit i litteraturen. Vägvisningen var också svårläst:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... visare.jpg
Men jag lyckades ta mig fram. En enkel kamera, det började skymma och ett lätt regn kom. Tog några bilder, bland annat av en rörande notering i den dagbok som fanns vid informationstavlan om en liten fågel som plötsligt kommit flygande ut ur propellernavet:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 3a5gel.jpg
(Propellern är inte "äkta", USA:s ambassad har fixat ett mer lämpat examplar av stukad propeller. Enligt vad som sagts enligt ett tal återgivet på minnessajten.)
Det fanns några hus i närheten (kanske de man såg i Youtube-bildspelet), men ganska öde ändå. En stor gammal jänkar-bil stod där. Min egen bil ville inte starta, litet olustigt. Måste jag ta kontakt så sent på kvällen mitt i obygden? Men lyckligtvis löste det hela sig. Som jag skrev till en vän:
Det började skymma och ett lätt vårligt duggregn kom där ute mitt i skogen. När jag jag sedan vred om bilens startnyckel för att åka iväg hände ingenting! Nå, jag noterade att instrumentbrädan var helt mörk och insåg att här var det nog ett enkelt, "dumt" fel. Jo, min bilverkstad hade glömt att dra åt en batteriklämma någon dag tidigare!