B787 och vingarna

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Arne M

B787 och vingarna

Inlägg av Arne M »

Boeings mycket försenade B787, även kallad Dreamliner, gjorde ju som bekant sin jungfruflygning i mitten av december 2009. Det verkar ju vara ett flygplan som i mångt och mycket är nyskapande. En fundering dock efter att ha sett video och bilder från premiärflygningen rör flygplanets vingar vilka tycka vara rejält böjda uppåt ut från själva flygkroppen.

Att flygplan sedan länga har vingar som är bakåtsvepta är välbekant. Men att man nu verkar få dessutom klart uppåtböjda vingar var i alla fall för mig en nyhet. Jag skulle nästan vilja gå så långt som att beskriva det som om att vingarna är krumma och man kan undra om de verkligen kan hålla. Kan någon vara snäll och kommentera den ny Dreamlinerns vingform så vore jag tacksam.

På den här bilden ser man något av vad jag menar; bilden är lånad från Boeings hemsida. Vingarnas böjda form syns emellertid ännu tydligare på videosekvenser från första testflygningen.

Bild
Klas Andersson

Re: B787 och vingarna

Inlägg av Klas Andersson »

Hej !
Jag har förra helgen klarat Aerodynamik provet för ett PPL cert !
så det här har jag ännu i förskt minne !
Antar att den förklaring som jag här scannat ur KSAKs lärobok ,även gäller för denna jätte ?
Men säker är jag inte !

Mvh Klas

Bild[/img]Bild
Bild[/img]Bild
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"