Vertol 44A Hkp 1 nummer 07 i oktober 1968 - m/s Irma
Postat: 21 maj 2020, 13:49
Hjälp eftersökes.
Vi är ett gäng letare på finska sidan som hittade det år 1968 förlista finska lastfartyget m/s Irma för exakt ett år sedan. Fartyget ligger mitt på öppet hav, nordost om Åland, på 43 meters djup. Hon förliste natten mellan den 25 och 26.10 1968 i en explosiv sydvästlig storm, på väg från Klaipeda till Raumo. Irma blev ett av den finska sjöfartens största mysterium pga. flera konstigheter hon gjorde dygnet innan förlisningen. Hon avvek från den planerade rutten (som går väster om Åland via Märket) flera gånger, och en av dessa avvikelser var vid Svenska Björn. Uppenbarligen besökte hon den svenska sidan av någon orsak.
Vi har gått igenom praktiskt taget allt som kan tänkas ha hänt, utan att hitta någon direkt orsak. Irma verkar ha gjort en avstickare till området utanför Stockholm, och blev observerad på väg ut från Stockholmsfaret, en bit utanför Kapellskär, av en bekant skeppare.
Vi söker desperat efter en tänkbar orsak till denna avstickare, och följer en ledtråd som går ut på att Irma hade varit involverad i en sjuktransport per helikopter. Tidpunkten skulle ha varit fredagen den 25.10 1968 middagstid plus/minus några timmar, och helikopterrutten hade varit från Utö/Kapellskär-området (inre eller yttre faret) till något större förstahjälpsjukhus i Stockholm. Eventuellt ett upp-plock från en holme.
Det har visat sej att ett annat fartyg, m/s Jöhrn (även "Jörn") fick helikopterassistans två dygn innan - den 26.10 1968. Tidigare kapat citat från icke-fungerande sextanten.eu (http://sextanten.eu/torrlast/j/ms-jorn-): "på resa från Västervik till Jakobstad, Finland med last av pappersmassa och trä, gick hon på grund vid Utö fyr i Stockholms södra skärgård och förliste".
Se
https://arkivkopia.se/sak/digmus-smm-Fo59867A
https://digitaltmuseum.se/021015773514/fo59867a
Uppenbarligen fick Jöhrn assistans av en Vertol 44A Hkp 1 nummer 07. Det är oklart för mej om "Fo59867A" anknyter sej till helikoptern eller fartyget. Från länkarna ovan:
"Vertol 44 (av versionerna 44A och 44B) tjänstgjorde i Marinen och Flygvapnet mellan 1958 och 1972 med beteckningen Hkp 1. Maskinen på bilden, 01007, var av typ 44A, som levererades 1958 och 1960"
Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vertol_44
Wiki-sidan har bra källmaterial men tyvärr nämns inte där några räddningsuppdrag kring 26-28.10 1968.
Vi tänker oss att denna nummer 07 var i beredskap vid tidpunkten för händelserna, och kanske utförde ytterligare ett uppdrag, två dagar efter Jöhrn-olyckan, och bara en halv dag innan Irma förliste och 11 personer omkom. Vad vi desperat söker efter är en anteckning om en sjuktransport vid den aktuella tiden, och på det aktuella området.
Irmas förlisning blir film, visas av finska Yle kring slutet av detta år, början av nästa. Med "ms irma" hittar man på nätet!
Någon som var med, vet något, eller har tillgång till notiser om helikopterns aktiviteter? Sjukhusen är redan kollade.
Är tacksam för all hjälp! - Tomas
Vi är ett gäng letare på finska sidan som hittade det år 1968 förlista finska lastfartyget m/s Irma för exakt ett år sedan. Fartyget ligger mitt på öppet hav, nordost om Åland, på 43 meters djup. Hon förliste natten mellan den 25 och 26.10 1968 i en explosiv sydvästlig storm, på väg från Klaipeda till Raumo. Irma blev ett av den finska sjöfartens största mysterium pga. flera konstigheter hon gjorde dygnet innan förlisningen. Hon avvek från den planerade rutten (som går väster om Åland via Märket) flera gånger, och en av dessa avvikelser var vid Svenska Björn. Uppenbarligen besökte hon den svenska sidan av någon orsak.
Vi har gått igenom praktiskt taget allt som kan tänkas ha hänt, utan att hitta någon direkt orsak. Irma verkar ha gjort en avstickare till området utanför Stockholm, och blev observerad på väg ut från Stockholmsfaret, en bit utanför Kapellskär, av en bekant skeppare.
Vi söker desperat efter en tänkbar orsak till denna avstickare, och följer en ledtråd som går ut på att Irma hade varit involverad i en sjuktransport per helikopter. Tidpunkten skulle ha varit fredagen den 25.10 1968 middagstid plus/minus några timmar, och helikopterrutten hade varit från Utö/Kapellskär-området (inre eller yttre faret) till något större förstahjälpsjukhus i Stockholm. Eventuellt ett upp-plock från en holme.
Det har visat sej att ett annat fartyg, m/s Jöhrn (även "Jörn") fick helikopterassistans två dygn innan - den 26.10 1968. Tidigare kapat citat från icke-fungerande sextanten.eu (http://sextanten.eu/torrlast/j/ms-jorn-): "på resa från Västervik till Jakobstad, Finland med last av pappersmassa och trä, gick hon på grund vid Utö fyr i Stockholms södra skärgård och förliste".
Se
https://arkivkopia.se/sak/digmus-smm-Fo59867A
https://digitaltmuseum.se/021015773514/fo59867a
Uppenbarligen fick Jöhrn assistans av en Vertol 44A Hkp 1 nummer 07. Det är oklart för mej om "Fo59867A" anknyter sej till helikoptern eller fartyget. Från länkarna ovan:
"Vertol 44 (av versionerna 44A och 44B) tjänstgjorde i Marinen och Flygvapnet mellan 1958 och 1972 med beteckningen Hkp 1. Maskinen på bilden, 01007, var av typ 44A, som levererades 1958 och 1960"
Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vertol_44
Wiki-sidan har bra källmaterial men tyvärr nämns inte där några räddningsuppdrag kring 26-28.10 1968.
Vi tänker oss att denna nummer 07 var i beredskap vid tidpunkten för händelserna, och kanske utförde ytterligare ett uppdrag, två dagar efter Jöhrn-olyckan, och bara en halv dag innan Irma förliste och 11 personer omkom. Vad vi desperat söker efter är en anteckning om en sjuktransport vid den aktuella tiden, och på det aktuella området.
Irmas förlisning blir film, visas av finska Yle kring slutet av detta år, början av nästa. Med "ms irma" hittar man på nätet!
Någon som var med, vet något, eller har tillgång till notiser om helikopterns aktiviteter? Sjukhusen är redan kollade.
Är tacksam för all hjälp! - Tomas