39A till Ängelholms Flygmuseum

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

MAP

39A till Ängelholms Flygmuseum

Inlägg av MAP »

Eventuellt ska det deponeras en 39A ind. 39171 till Ängelholms Flygmuseum, kolla artikeln i Helsingborgs Dagblad.

http://hd.se/angelholm/2010/01/13/flygm ... as-gripen/

Glöm inte att kommentera.

Mvh Magnus
perborjeson

Re: 39A till Ängelholms Flygmuseum

Inlägg av perborjeson »

Nu ska man nog lägga stor betoning på ordet eventuellt. Jag tycker den som skrev artikeln har förskönat verkligheten något och får det att låta som om allt skulle vara färdigspikat. Så är det inte alls utan muséet har gjort en förfrågan om att få ta över 39171, efter att under flera års tid ha lobbat för att få en Gripen till samlingen. Tidigare var vi halvt om halvt lovade att få en överbliven framkropp, så egentligen handlar det om att diskussionerna börjat handla om ett komplett flygplan istället för ett halvt skrov.
Vampiren är däremot mer eller mindre klar, jag är dock osäker på om det blir en äkta J 28 eller om vi får låna en färdigflugen civil f.d. Schweizare. Huntern är jag lite tveksam till med tanke på att FVMs egen borde vara vikt för den beryktade etapp 3 (om inte DEN platsar i en utställning om kalla kriget så vete f-n vad som gör det...) och alternativet är Svedinos. Men det har hänt förr att flygplan plötsligt dykt upp från ingenstans så inget är uteslutet.

*Med reservation för att ledningen sitter på information som inte hunnit spridas bland medlemmarna än*
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

MAP skrev:Eventuellt ska det deponeras en 39A ind. 39171 till Ängelholms Flygmuseum, kolla artikeln i Helsingborgs Dagblad.
Såg här såg hon ut när det begav sig, fotot är taget den 11:e oktober 2001. Här tillhör hon 1:a kompaniet och bär kompaniets spökemblem på fenspetsen. Men under sin tid vid F 10 tillhörde hon även 2:a kompaniet, då med vildsvin och dödskalle på fenspetsen.

Bild
MAP

Inlägg av MAP »

Det stämmer som du säger Per, inget är klart ännu. Pappret måste skrivas på av rätt person men det är närmare än det någonsin varit förrut. Själv både tror och hoppas jag att det kommer att gå vägen.

Här kommer en lite nyare bild tagen under tiden på F17
Bild

Mvh Magnus
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Igår och idag har jag, GLE och POS tvätta henne. Vi skulle vilja påstå att hon nu är den renaste JAS 39A i Flygvapnet (nästan lika ren som på min bild från F10). Dock väntar vi fortfarande på beslut om deponering.
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Det gick ju inte vägen med 39171, FMV ville inte släppa henne. Men följande går idag att läsa på http://www.engelholmsflygmuseum.se/word/

Idag kl.13.45 så landar JAS39 Gripen på Ängelholms flygplats.
En hel del jobb kommer återstå innan man kommer att kunna ställa ut planet för visning, men förhoppningsvis kommer den att vara färdigställd i mitten av April.
Emma Persson

Inlägg av Emma Persson »

Jo, då. Jag har precis kommit hem från museet och där står en Gripen sedan ca tre timmar tillbaka och individen är 39101 :-). Den har tuff målning med en grip på fenan och allting. Jag kommer lägga upp bilder under kvällen eller morgondagen.

/Emma
Användarens profilbild
Emil Lindberg

Emma Persson skrev:individen är 39101 :-).
Alltså ett provflygplan från SAAB. 39101 fick ju ersätta prototyp 39-1 som havererade på SAAB:s flygplats och har sedan dess ej tillhört FMV/Flygvapnet. Synd att det inte blev en flygplansindivid med anknytning till F10, men 39101 är ju bättre än ingenting! 39101 är ju dock intressant ändå, den har väl nyttjats till prov av än det ena än det andra, men väl främst till prov av beväpning/yttre last.

Nedanstående bild är hämtad från http://www.aereo.jor.br/2010/04/10/miss ... -o-gripen/Bild

Och denna bild är hämtad från http://www.aeroflight.co.uk/aircraft/ty ... gripen.htmBild
Emma Persson

Inlägg av Emma Persson »

Precis, den här 39an har en hel del skoj grejer lite här och där som jag inte sett på de andra (bland annat fästen för skärm till spinnprov, och den del roliga saker på ryggåsen) :-). Den första bilden är så som den är målad idag och den är numera signerad på nosen också med datum för sista flygningen.

Jag ska ärligt erkänna att jag blev hel-förvånad när jag såg gripen på fenan när flygplanet först kom flygande idag. Själv tycker jag det är häftigt mycket eftersom det råkar vara min favoritmärkning på Gripen men det hade ju varit roligt med ett flygplan som bott på F10 också.

/Emma
Användarens profilbild
Emil Lindberg

För några år sedan hjälpte jag Twobobs med att ta fram dekaler till bl.a 39101 med gripen på fenan. Det kanske vore nåt för butiken i F 10 museum att sälja - hur många museer har dekaler till en individ man har i samlingarna?

http://www.ipmsusa2.org/reviews/Decals/ ... ns-ptt.htm
Danne

Inlägg av Danne »

Kommer sakna 101:an......men 6:an är ju kvar så märkningen hänger i ett tag till.

Kul dock att den hamnade på ett museum.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"