B 5-replika under uppbyggnad på Jämtlands flyg o lottamuseum
Postat: 15 jun 2020, 21:17
Att bygga upp en B 5 igen, har länge varit en dröm för Flyg och Lottamuseet.
Ingen B 5 sparades tyvärr från tiden i Flygvapnet,
Men, 7004 som havererade i Morjärv 1944, var den enda i sitt slag som kunde representera typen, om än i form av bara småbitar.
Flygplanet var fullständigt demolerat, men det mesta av flygplanet fanns ändå kvar på haveriplatsen.
Haveriresterna hämtads ca 1990 och har sedan dess förvarats i Östersund, mer eller mindre orörda.
För fyra år sedan, så bestämde jag mig för att åtminstone försöka börja återuppbygga denna.
Resultatet ser vi här.
Det mesta är nytillverkat, tanken är att bygga en B 5 som på "utsidan" ser ut att vara en B 5.
Så mycket som möjligt återvinns givetvis från vrakdelarna, men insidan är mer bara strukturellt byggt, så att det ska bli stabilt.
Skulle jag ha byggt efter originalritningar, i minsta detalj, så skulle det inte ha sett ut så här pass nu.
Det skulle dessutom kräva en enorm maskinpark, och rent ekonomiskt skulle det ha varit en omöjlighet.
Vissa fabriksnya reservdelar finns, och de används i största möjliga mån.
Men det mesta måste byggas från "scratch".
Jag har byggt detta i mitt garage i Linköping, på fritiden, med begränsade möjligheter givetvis, men resultatet är ändå så mycket B 5 som det kan bli med dessa förutsättningar.
Visst ritningsunderlag finns, och det har varit till stor hjälp.
Och givetvis de vrakdelar som finns kvar, dessa har använts för återanvändning i största möjliga mån, och måttsättning.
Bygget fortsätter med delar som exempelvis stabilisator, höjdroder, fena samt sidoroder.
Resterande plåtarbeten för att få mittvingesektionen färdig, görs på Jämtlands flyg och lottamuseum.
Om ni vill stötta detta projekt, som givetvis kostar en hel del, i huvudsak för materialkostnad, så Swischa gärna till 070-3690867 eller PG 4813824-2
Swischnumret står på Torsten Nordqvist, men det är direkt kopplat till Jämtlands flyg och lottamuseum, så inte ni blir fundersamma
[/
Ingen B 5 sparades tyvärr från tiden i Flygvapnet,
Men, 7004 som havererade i Morjärv 1944, var den enda i sitt slag som kunde representera typen, om än i form av bara småbitar.
Flygplanet var fullständigt demolerat, men det mesta av flygplanet fanns ändå kvar på haveriplatsen.
Haveriresterna hämtads ca 1990 och har sedan dess förvarats i Östersund, mer eller mindre orörda.
För fyra år sedan, så bestämde jag mig för att åtminstone försöka börja återuppbygga denna.
Resultatet ser vi här.
Det mesta är nytillverkat, tanken är att bygga en B 5 som på "utsidan" ser ut att vara en B 5.
Så mycket som möjligt återvinns givetvis från vrakdelarna, men insidan är mer bara strukturellt byggt, så att det ska bli stabilt.
Skulle jag ha byggt efter originalritningar, i minsta detalj, så skulle det inte ha sett ut så här pass nu.
Det skulle dessutom kräva en enorm maskinpark, och rent ekonomiskt skulle det ha varit en omöjlighet.
Vissa fabriksnya reservdelar finns, och de används i största möjliga mån.
Men det mesta måste byggas från "scratch".
Jag har byggt detta i mitt garage i Linköping, på fritiden, med begränsade möjligheter givetvis, men resultatet är ändå så mycket B 5 som det kan bli med dessa förutsättningar.
Visst ritningsunderlag finns, och det har varit till stor hjälp.
Och givetvis de vrakdelar som finns kvar, dessa har använts för återanvändning i största möjliga mån, och måttsättning.
Bygget fortsätter med delar som exempelvis stabilisator, höjdroder, fena samt sidoroder.
Resterande plåtarbeten för att få mittvingesektionen färdig, görs på Jämtlands flyg och lottamuseum.
Om ni vill stötta detta projekt, som givetvis kostar en hel del, i huvudsak för materialkostnad, så Swischa gärna till 070-3690867 eller PG 4813824-2
Swischnumret står på Torsten Nordqvist, men det är direkt kopplat till Jämtlands flyg och lottamuseum, så inte ni blir fundersamma
[/