Hur länge var Fb 256 (S5A?) infrusen på ön Anholt vintern 1929?
Det hade ju varit kallt och mycken is i Östersjön och Västkusten ca. febr--mars,
med isspaningar och matnedsläpp till infrusna fartyg.
Fb 256 brann ju senare upp, 1929-07-09 tisdag,
detta hände i Halmstads hamn pga vid landning brott på bensinrör med motorbrand som följd.
Besättningen Edenbrandt, Ljungfält och Svensson räddas.
Då fpl drev mot kajen hotades järnvägsvagnar med kollast, men brandkåren avvärjde.
Alltså har någon info om när Fb 256 var infrusen?
RR
Flygbåt infrusen Anholt 1929 ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9949
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Flygbåt infrusen Anholt 1929 ?
Lördagen den 16 febrauri ankom löjtnant C.G.H. Hård till Halmstad med det första flygplanet och söndagen den 17 februari ankom nr 256 till Halmstad. Här landade man i yttre hamnen, som var isfri eftersom vinden under hela denna kalla vinter varit ostlig. Det hade bestämts att man skulle utgå från Halmstad för isspaning och proviantflygning till infrusna fartyg i Kattegatt.
Måndagen den 18 februari nedkastades 100 kg proviant och på tisdagen tog man med sig 150 kg till de fastfrusna fartygen i Kattegatt. Enligt uppgifter i Hallandsposten i februari 1929 kastades provianten ned till att börja med, men sedan gick man över till att fira ned provianten i ett långt rep. (Hur gick det egentligen till?)
Befälhavare på den ena maskinen var löjtnant Hård och på den andra löjtnant Ljungfeldt.
Den 19 februari led flygbåten nr 256 haveri vid Anholt. När den inte återvänt på eftermiddagen gick löjtnant Hård upp och spanade efter den. Under tiden inkom dock telegram att den hade havererat vid Anholts hamn. Anledning till missödet var oljeläckage från motorn. Flygplanet hade förts av fanjunkare Edenbrandt med löjtnant Ljungfeldt som spanare.
Framställan gjordes att chefsmekanikern Schemmig skulle bege sig till Anholt för att reparera maskinen. Det visade sig emellertid nödvändigt att montera en ny motor i 256:an, innan den kunde ta sig från Anholt. Man beslöt då att maskinen skulle fraktas till Halmstad ombord på en dansk postbåt. Postbåten inställdes emellertid pga isläget och istället försökte man få ett större fartyg, som skulle kunna gå till Anholt för att hämta maskinen. Det kom dock att dröja tills isen släppte, innan man fick hem flygplanet.
Det sattes under tiden in ytterligare flygplan för att flyga proviant till infrusna fartyg och för att isspana.
Den 28 mars kunde Hallandsposten meddela att isen var borta och att flygarna lämnar Halmstad. Dagarna dessförinnan hade det varit dimma, men den lättade på eftermiddagen den 27 mars och flygarna konstaterade att isen i stort sett var borta.
När 256 kom tillbaka har jag tyvärr ej uppgift om, men den kom sannolikt tillbaka tidigast under april 1929.
I boken "Flyghistoria i Halmstad" som gavs ut 1986 finns dessa flygningar beskrivna på några sidor. Den finns att köpa från SFF-Halland.
/Sven-Erik
Måndagen den 18 februari nedkastades 100 kg proviant och på tisdagen tog man med sig 150 kg till de fastfrusna fartygen i Kattegatt. Enligt uppgifter i Hallandsposten i februari 1929 kastades provianten ned till att börja med, men sedan gick man över till att fira ned provianten i ett långt rep. (Hur gick det egentligen till?)
Befälhavare på den ena maskinen var löjtnant Hård och på den andra löjtnant Ljungfeldt.
Den 19 februari led flygbåten nr 256 haveri vid Anholt. När den inte återvänt på eftermiddagen gick löjtnant Hård upp och spanade efter den. Under tiden inkom dock telegram att den hade havererat vid Anholts hamn. Anledning till missödet var oljeläckage från motorn. Flygplanet hade förts av fanjunkare Edenbrandt med löjtnant Ljungfeldt som spanare.
Framställan gjordes att chefsmekanikern Schemmig skulle bege sig till Anholt för att reparera maskinen. Det visade sig emellertid nödvändigt att montera en ny motor i 256:an, innan den kunde ta sig från Anholt. Man beslöt då att maskinen skulle fraktas till Halmstad ombord på en dansk postbåt. Postbåten inställdes emellertid pga isläget och istället försökte man få ett större fartyg, som skulle kunna gå till Anholt för att hämta maskinen. Det kom dock att dröja tills isen släppte, innan man fick hem flygplanet.
Det sattes under tiden in ytterligare flygplan för att flyga proviant till infrusna fartyg och för att isspana.
Den 28 mars kunde Hallandsposten meddela att isen var borta och att flygarna lämnar Halmstad. Dagarna dessförinnan hade det varit dimma, men den lättade på eftermiddagen den 27 mars och flygarna konstaterade att isen i stort sett var borta.
När 256 kom tillbaka har jag tyvärr ej uppgift om, men den kom sannolikt tillbaka tidigast under april 1929.
I boken "Flyghistoria i Halmstad" som gavs ut 1986 finns dessa flygningar beskrivna på några sidor. Den finns att köpa från SFF-Halland.
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: Flygbåt infrusen Anholt 1929 ?
Tackar Sven-Erik.
Får försöka skaffa boken
Någon annan kanske har återkomst datumet?
RR
Får försöka skaffa boken
Någon annan kanske har återkomst datumet?
RR