Sida 1 av 1

Flygplanstyp?

Postat: 27 jul 2020, 09:05
av Sven-Erik Jönsson
På vilket flygplan är denna utrustning monterad?
Är det en givare till fartmätare eller är det en liten generator?
Fotot troligen taget på F 5, Ljungbyhed 1992-1998. Foto: Sven Stridsberg
Fotot troligen taget på F 5, Ljungbyhed 1992-1998. Foto: Sven Stridsberg

Re: Flygplanstyp?

Postat: 27 jul 2020, 11:18
av Per Björkqvist
Flygplantyp vet jag inte, men det torde vara en "fartvindsdriven" bränslepump.

Re: Flygplanstyp?

Postat: 27 jul 2020, 18:19
av Mats Averkvist
Per Björkqvist skrev:Flygplantyp vet jag inte, men det torde vara en "fartvindsdriven" bränslepump.
Ser bara ett rör...
Kan det vara en Vakuumpump?

Ser att AVRO 504 har sådan apparat, men har inte hittat någon med just det fästet. Sitter på den främre högra centralstöttan.
För övrigt finns grejen på Sopwith Pup, DH 4 mfl

När var det en AVRO 504 på besök i Sverige?

Re: Flygplanstyp?

Postat: 27 jul 2020, 19:03
av Per Björkqvist
Jo, jag tänkte också på att det bara var en ledning.
Men vad använder man en vakuumpump till, i ett så pass gammalt flygplan?

Re: Flygplanstyp?

Postat: 27 jul 2020, 20:17
av Lars Sundin
Efter googling fann jag att de gamla planen med roterande motor hade (kanske inte alltid men ) en trycksatt bensintank, bl a Avro 504K o d.
Se denna animerade film och i slutet tidning tidningsannonsen för produkten. Man kan genom googling hitta bilder av Avron där pumpen klart syns.

https://www.youtube.com/watch?v=BgKnAP8o7hM

En raffinerad pillig grej. Allt är inte elektromekanik!

Ett citat från http://www.theaerodrome.com/forum/archi ... 7-p-7.html :

I will share with you what I learned about Sopwith Camels during the few flights I made with it. From a "stick and rudder" perspective, a properly built Camel is a delightful airplane to fly, with none of the bad characteristics we have all read about. If you can fly a Piper Cub, you can fly a Camel.....and I mean that. What killed all those young pilots so long ago is the same thing that nearly killed me. The pressurized fuel system. A rotary engine has no float bowl in the carburetor, providing it even has a carburetor (which the Gnome does not). That means any interuption in the fuel pressure immediately affects the engine. Those changes in pressure can come for changes in air speed or when transitioning from hand-pump pressure to air-pump pressure. Those are usually things that happen near the ground.


Från en text om hur man flyger en Avro 504: Slowly I increase the fine adjustment setting, looking for more than 1000RPM but accepting up to 1150RPM with smooth running and no sign of a rich cut. The airflow from the propeller now drives a small propeller on the strut that powers a Rotherham fuel pressure pump. I now no longer need to provide fuel tank pressure by hand pumping but I must monitor the fuel tank pressure gauge to ensure it remains reasonably constant or the running positions of the engine control levers will change. ( https://haa-uk.aero/document/flying-the-avro-504/ )

Re: Flygplanstyp?

Postat: 27 jul 2020, 22:42
av Per Björkqvist
Såklart, Lars, det kan ju vara tvärtom, en pump som trycksätter en bränsletank.
Fullt logiskt egentligen, om det är en tank som inte har fall.

Re: Flygplanstyp?

Postat: 27 jul 2020, 22:51
av Sven-Erik Jönsson
Fin instruktionsvideo. Tack Lars för att du delade med dig av den.

Re: Flygplanstyp?

Postat: 28 jul 2020, 14:00
av Sven-Erik Jönsson
Fann detta foto idag i Sven Stridsbergs donerade samling. Man kan se pumpen på inre främre staget snett framför piloten.
Diabilden är framkallningsstämplad SEP 96. Fotot på pumpen ovan är helt säkert från detta flygplan.
Avro 504K, G-ECKE på F 5, Ljungbyhed troligen vid flygdagen den 25 augusti 1996 i samband med Flygvapnet 70 år. <br />Flygplanet är ett replikabygge. I oktober 2002 såldes det till New Zealand och blev ZK-EHB.
Avro 504K, G-ECKE på F 5, Ljungbyhed troligen vid flygdagen den 25 augusti 1996 i samband med Flygvapnet 70 år.
Flygplanet är ett replikabygge. I oktober 2002 såldes det till New Zealand och blev ZK-EHB.