Transair på Olofsfors.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Transair på Olofsfors.
Finns loggböcker kvar från den här tiden?
Mvh
Alf
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Transair på Olofsfors.
Här en tidig bild av SE-BWD om du bläddrar litet.
https://karlstad.se/globalassets/filer/ ... gplats.pdf
Kanske det är samma typsnitt eller möjligen något "fläskigare".
Jag ser att samma bild finns i SFF:s bok om Transair (år 2001, "Trettio år med Transair Sweden") liksom en bild av den andra tidiga 3:an, SE-BWE, som verkar dekorerad på samma sätt.
https://karlstad.se/globalassets/filer/ ... gplats.pdf
Kanske det är samma typsnitt eller möjligen något "fläskigare".
Jag ser att samma bild finns i SFF:s bok om Transair (år 2001, "Trettio år med Transair Sweden") liksom en bild av den andra tidiga 3:an, SE-BWE, som verkar dekorerad på samma sätt.
Re: Transair på Olofsfors.
Det som förvånar mig är att Transair levererade tidningar till Olofsfors. I alla andra dokument/tidningsklipp jag hittat är det Airtaco som flög tidningar till Olofsfors innan Linjeflyg bildades. Förekom det ett samarbete mellan Airtaco och Transair under den här tiden?
mvh.
Alf
mvh.
Alf
- Lars Sundin
- Inlägg: 2936
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Transair på Olofsfors.
Har SFF:s bok om Transair fortfarande framme. Enklast vore egentligen att skanna två-tre sidor om vad Göte Rosén där berättar om Transairs första år och hur man förhandlade med tidningarna om tidningsdistribution.
Här istället ett avnitt ur Roséns "Vägen till Mallorca".
https://www.reseseniorer.se/wp-content/ ... -Rosen.pdf
Ett citat härur: I februari 1953 var Transair ett ungt charterflygbolag med knappt två år på nacken och hemvist på
Bromma flygplats. Chefen Per Lovén, ekonomichefen Nils Ekander och jag själv som trafik- och
försäljningschef förde en förtvivlad kamp för att hålla våra två DC-3 maskiner sysselsatta. Förutom
tidningsflygningar för Aftonbladet (min markering) var det just då tunnsått med uppdrag. Min egen idé om
propaganda för flygsemestrar med charterplan till Palma de Mallorca och andra sydliga resmål hade
än så länge inte vunnit något gehör i den svenska resebyråvärlden.
Man flög alltså tidningar(För Aftonbladet).
Här istället ett avnitt ur Roséns "Vägen till Mallorca".
https://www.reseseniorer.se/wp-content/ ... -Rosen.pdf
Ett citat härur: I februari 1953 var Transair ett ungt charterflygbolag med knappt två år på nacken och hemvist på
Bromma flygplats. Chefen Per Lovén, ekonomichefen Nils Ekander och jag själv som trafik- och
försäljningschef förde en förtvivlad kamp för att hålla våra två DC-3 maskiner sysselsatta. Förutom
tidningsflygningar för Aftonbladet (min markering) var det just då tunnsått med uppdrag. Min egen idé om
propaganda för flygsemestrar med charterplan till Palma de Mallorca och andra sydliga resmål hade
än så länge inte vunnit något gehör i den svenska resebyråvärlden.
Man flög alltså tidningar(För Aftonbladet).