Sida 1 av 1

C17 på Örebro flygplats

Postat: 17 jan 2010, 11:06
av Christoffer Ström
En notis på nyhetssidan Wighsnews visar en bild på en C17 på Örebro flygplats under natten.
Är detta månne första gången en av våra "egna" C17 är i landet?

http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyh ... isid=59161

Re: C17 på Örebro flygplats

Postat: 17 jan 2010, 11:10
av Karl Persson
Tack för länken.

Nej det är långt ifrån första gången.

Re: C17 på Örebro flygplats

Postat: 19 jan 2010, 22:42
av Henrik Tisell
C17 har besökt Örebro flygplats vid flera tillfällen under december månad. Då har det rört sig om transporter för Afghanistanstyrkans räkning.

Nu i kväll /natt (natten till 20/1) kommer enligt lokala medier nästa C17 besök att äga rum . Denna gång rör det sig om ytterligare en hjälpsändning till Haiti.

Mer om Afghanistanflygningarna finns att läsa på http://www.orebroairport.se/

Re: C17 på Örebro flygplats

Postat: 21 jan 2010, 19:04
av Pontus W
Varför är det just Örebro Airport som gäller ?

Mvh /Pontus

Re: C17 på Örebro flygplats

Postat: 21 jan 2010, 23:34
av Henrik Tisell
Försvarsmakten och MSB (fd. Räddningsverket) har under flera år utnyttjat Örebro Flygplats för hjälpsändningar och flygningar för utlandsstyrkornas räkning.
Anledningen till att man ofta väljer Örebro går nog att finna i närheten till båda myndigheternas respektive förråd och flygplatsens infrastruktur. Flygplatsen har under de senaste 10 åren allt mer specialicerat sig på fraktcharterverksamhet. Innan Sverige gick med i C17 samarbetet hyrde man in maskiner som IL 76 och AN 124 för uppdragen.

Re: C17 på Örebro flygplats

Postat: 22 jan 2010, 16:01
av Pontus W
Ok.. Tack för svar! Hur många av våra flygplatser/fält kan egentligen ta emot en C-17 ?

Re: C17 på Örebro flygplats

Postat: 22 jan 2010, 19:08
av UrbanFredriksson
Pontus W skrev:Ok.. Tack för svar! Hur många av våra flygplatser/fält kan egentligen ta emot en C-17 ?
Bra fråga, som har ett enkelt, men meninslöst, svar: Det beror på (hur långt man ska och hur mycket last man vill ha med).
Det verkliga är lite mer komplicerat. En C-17 klarar sig med 900m x 30m bana. 1000m om den inte är hårdgjord. Under "bra" förutsättningar. Ska man ta hänsyn till att det kan vara halt och blött o s v, då får man med normala civila normer räkna med ca 2000 m och uppåt.
Men den har ganska högt axeltryck (fast det inte heter eller mäts så när det gäller flygplan), men eftersom det är olika tal för olika slags underlag är det svårt att rangordna, men det är mer än en C-5 Galaxys och i storleksordning nästan som Airbus 340 eller Boeing 777. I ett krigsfall kan man tillåta att ett fält håller för exvis X st C-17-landningar och i så fall finns det massvis med flygfält de kan flyga till. (Vid minst ett tillfälle har man låtit dem göra flerdecimeterljupa spår vid varje landning.)

Jag hittar inga siffror för Sverige, men GAO har varit snälla nog och räkna och funnit att i Norge finns det 28 fält som passar C-17, i Tyskland 75, i Färöarna 1, i Island 4 och i Grönland också 4 st vilket kanske kan ge en fingervisning om minimikraven och antalet i Sverige.

Re: C17 på Örebro flygplats

Postat: 26 jan 2010, 14:06
av Pontus W
Tackar för detta utmärkta svar! :)