Sida 1 av 1
50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Postat: 18 jan 2010, 11:04
av Niclas Strandberg
Den 15 januari 1960 flög för första gången ett svenskt jaktflygplan i dubbla ljudhastigheten. Det var provflygaren kapten Erik Dahlström som i en J 35B Draken satte rekordet i planflykt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_35_Draken
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Postat: 18 jan 2010, 13:10
av Roger Andreasson
Men det var väl inte i en J 35B utan snarare provflygplan 3, som fick vara testflygplan för den nya starkare versionen av Avon-motorn (sedemera RM 6C i J 35D) ? Eller var det så att man faktiskt under vissa förutsättningar fick upp J 35B i Mach 2 ?
/Roger
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Postat: 18 jan 2010, 18:26
av Rainer Rosvik
Rekord Draken "provflögs i slutet av 1959, då med starkare motor ,ebk samt förlängd bakkropp"
Överskridandet av Mach 2 i planflykt skedde med "marginal"
Detta från ÖC (Östgöta Corren)som reportage av händelsen.
Om man läser i Draken boken / Widfeldt from sid 48.
1:a provflygplanet för den planerade B-versionen flög 1959-11-29
Det var en ombyggd J35A - 35011
Man avsåg då RM6C för J35B , men så blev ju inte av.
Kandidat till rekord flygningen?
RR
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Postat: 18 jan 2010, 18:52
av Roger Andreasson
I boken "Draken 50 år" så kan man på sidan 33 läsa om att man för att nå Mach 2 med Draken installerade en ny version av Avon i första serieprovplanet som var det fjärde provplanet (rättar mig alltså lite där), och att Erik Dahlström rapporterade att han varit över Mach 2 utan problem. Datum framgår dock inte. Det är nog inte omöjligt att det är samma plan som omnämns som första J 35B provplan.
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Postat: 18 jan 2010, 20:31
av Rainer Rosvik
35011 blev sen ombyggd till J35D
Den var även provfpl. för exportversionen 35H (Helvetcia) ....Schweiz
Just exportförsök till Schweiz togs upp samtidigt med offentliggörandet om rekordflygningen av ÖC i sitt reportage.
På bild sid 40 ses 35-4 med kort stjärt (1958)
35011 ses på sid 69 med lång stjärt (1962)
Antagande::
35B / H var dels en exportsattsning samt tänkt utrustning på J35B
eller hur var det?
RR
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Postat: 18 jan 2010, 22:32
av Rainer Rosvik
Nog måste det väl finnas vetskap vilket plan det var?
RR
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Postat: 19 jan 2010, 01:09
av Roger Andreasson
Ska krångla till det med en fråga ang. 35H...
I "Draken 50 år" så står det en hel del om den affären men inte så mycket om flygplansindividerna
Sverige erbjöd en version Saab 35H, som grundflygplanmässigt var mycket lik J 35D. Ett spektakulärt inslag i marknadsförningen, som fick stor publicitet, var en uppvisningsflygning av Ceylon Utterborn med provflygplan 35-5 1958 i Basel
Var 35-5 vid detta tillfälle konfigurerat som en 35H?. På sidan 134 finns också en bild på ett silverblankt och kronmärkt men i övrigt omärkt exemplar av J 35 och bildtexten lyder "Saab 35H med olika beväpningsalternativ" Kan det ha varit 35011?
Re: 50 år sedan Draken flög i dubbla ljudhastigheten.
Postat: 19 jan 2010, 18:55
av Fredric Lagerquist
Rainer Rosvik skrev:35011 blev sen ombyggd till J35D
Den var även provfpl. för exportversionen 35H (Helvetcia) ....Schweiz
Just exportförsök till Schweiz togs upp samtidigt med offentliggörandet om rekordflygningen av ÖC i sitt reportage.
På bild sid 40 ses 35-4 med kort stjärt (1958)
35011 ses på sid 69 med lång stjärt (1962)
Antagande::
35B / H var dels en exportsattsning samt tänkt utrustning på J35B
eller hur var det?
RR
Rainer Rosvik skrev:Nog måste det väl finnas vetskap vilket plan det var?
RR
Hej Bengt Rainer Ekblad
Om du läser på sidan 100 i Draken-boken står det att 35011 var det flygplan som RM 6C först monterades i.
Enligt Erik Bratts bok ”Silvervingar” så var det först när Rolls-Royce Avon Mk 60, dvs RM 6C, hamnade i fpl 35 som detsamma blev kapabelt till att flyga i dubbla ljudhastigheten.
Att man kallade flygplanet för J 35B 1960 är kanske inte så konstigt, man planerade för RM 6C i denna version. Så blev det inte som bekant, utvecklingen av motorn blev inte inte klar i tid, ej heller annan utrustning. Tänk på benämningar som J 35B, J 35B "prim", J 35D1 och D2 etc...och att serienummerna för B- och D-versionerna hänger ihop. (Jag har hört FV-tekniker verksamma på F 13 på 60-talet snacka om "200-serien" och "300-serien", alltså ett annat utryck.).