Detalj- och färgfråga om AJ 37

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Björn Fransson

Detalj- och färgfråga om AJ 37

Inlägg av Björn Fransson »

Här kommer två funderingar kring AJ 37:

1. På Viggenprototypernas undersida fanns två lätt cylinderformade luftintag(?) som senare ersattes av ett enda större intag på AJ/SH/SF-versionerna medan de fanns kvar i oförändrat skick på SK 37.

Har alltid trott att dessa endast fanns på AJ-prototyperna, men när jag bläddrar i den nya Viggenboken (stor eloge till SFF för den!!!) upptäcker jag en bild på en kamouflagemålad AJ med prototyp/SK-37-varianten av dessa intag. När byttes dessa ut?

2. Bilden är på en av de första kamouflerade AJ 37 på F 7, de med gul fensiffra, flottiljsiffra på luftintaget och omålade framkanter på vingar och luftintag. Siffrorna ändrades ju som bekant senare, liksom framkanterna som målades svarta.

Frågan är nu: Ägde sifferförändringen och svartmålandet av vingframkanterna rum samtidigt? Och ändrades detta samtidigt som luftintagen på undersidan ändrades från prototyp- till serieutförandet? Eller fanns det AJ 37:or med röd fensiffra, flottiljsiffra vid kronmärket och den gamla typen av luftintag på undersidan?
Användarens profilbild
UrbanFredriksson

Re: Detalj- och färgfråga om AJ 37

Inlägg av UrbanFredriksson »

Björn Fransson skrev:När byttes dessa ut?
Från minnet: De första 30 hade såna intag.
Eller fanns det AJ 37:or med röd fensiffra, flottiljsiffra vid kronmärket och den gamla typen av luftintag på undersidan?
Jag tror det. I alla fall så byggdes de inte om på den punkten genast, för det var flera år efter att det andra intaget införts man kunde se den gamla sorten.
Användarens profilbild
Björn Fransson

Inlägg av Björn Fransson »

Stort tack! Under tiden har ytterligare några frågor dykt upp. Ser att den lilla fenan på undersidan även den hade annan form på de första 37:orna, en form som den behållit på SK 37. Jag antar att förändringen av denna skedde samtidigt som intagen ändrades? Eller har jag fel? I boken finns en bild på en stor grupp tidiga, omålade, 37:or där båda fenmodellerna förekommer.

En fråga till: Vilka flottiljer fick dessa första 30 serieproducerade individer? Fanns alla på F 7 eller hamnade några av dem på F 15 och/eller F 6?
Roger Andreasson

Inlägg av Roger Andreasson »

Björn Fransson skrev: En fråga till: Vilka flottiljer fick dessa första 30 serieproducerade individer? Fanns alla på F 7 eller hamnade några av dem på F 15 och/eller F 6?
37001-37030 gick till F7 (via FC) med undantag för 3 individer som aldrig hann få F7 märkning innan de havererade (001, 015, 018).
Källa: Individhistoriken i Sven Stridsbergs "Viggen"

/Roger
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"