DE SOM ALDRIG KOM HEM sid 72
Postat: 28 sep 2020, 19:45
I den intressanta boken "De som aldrig kom hem" (Göran Jacobsson/Alf Ingesson Thoor) sid 72, den 25 maj 1950 - J 26 ur F 20, så stöter jag på en gammal bekant kadett Thore Hägglöf, 22 år från Örnsköldsvik.
Han var en hårsmån från att träffas av en J 26 Mustang som hade kolliderat med en annan J 26 vid en övning i gruppflygning ur kadettskolan F 16.
Thore Hägglöf var född i Nätra utanför Örnsköldsvik 1928. Han utbildades till pilot i Flygvapnet, 1949 genomförde Hägglöf GFSU vid F 16 på J 26. Inriktningen ändrades 1954 då han gifte sig med sin ungdomskärlek Kerstin (dotter till disponent Gösta Hägglund, Hägglund & Söner Örnsköldsvik). Han blev civilingenjör på KTH i Stockholm 1958 och 1962 anställdes han på familjeföretaget H&S där han verkade under huvuddelen av sin aktiva tid. 1967 efterträdde han sin svärfar Gösta Hägglund och blev VD för företaget H&S till 1981.
Hägglöf hade skolat in sig på Sk 25 och det var ju Hägglund & Söner som tillverkade på licens 120 st Sk 25 under åren 1942 - 1946. En dag 1979 fick Hägglöf se en annons på en Bücker Bü 181B Bestmann som var till salu i Tyskland för 70,000 kr. Han köpte den genom sitt företag och lät Örnsköldsviks Segelflygklubb renovera den i leveransskick som den såg ut 1945-05-07 med tillverkningsnummer 25056.
I dag finns Sk 25:an att beskåda hängande i taket på flygrestaurangen ÅVIKEN FLY CAMP utanför Örnsköldsvik och på Örnsköldsviks Museum som en skalamodell 1:6 byggd av undertecknad.
Flygarhälsningar!
Mats Toorell
Han var en hårsmån från att träffas av en J 26 Mustang som hade kolliderat med en annan J 26 vid en övning i gruppflygning ur kadettskolan F 16.
Thore Hägglöf var född i Nätra utanför Örnsköldsvik 1928. Han utbildades till pilot i Flygvapnet, 1949 genomförde Hägglöf GFSU vid F 16 på J 26. Inriktningen ändrades 1954 då han gifte sig med sin ungdomskärlek Kerstin (dotter till disponent Gösta Hägglund, Hägglund & Söner Örnsköldsvik). Han blev civilingenjör på KTH i Stockholm 1958 och 1962 anställdes han på familjeföretaget H&S där han verkade under huvuddelen av sin aktiva tid. 1967 efterträdde han sin svärfar Gösta Hägglund och blev VD för företaget H&S till 1981.
Hägglöf hade skolat in sig på Sk 25 och det var ju Hägglund & Söner som tillverkade på licens 120 st Sk 25 under åren 1942 - 1946. En dag 1979 fick Hägglöf se en annons på en Bücker Bü 181B Bestmann som var till salu i Tyskland för 70,000 kr. Han köpte den genom sitt företag och lät Örnsköldsviks Segelflygklubb renovera den i leveransskick som den såg ut 1945-05-07 med tillverkningsnummer 25056.
I dag finns Sk 25:an att beskåda hängande i taket på flygrestaurangen ÅVIKEN FLY CAMP utanför Örnsköldsvik och på Örnsköldsviks Museum som en skalamodell 1:6 byggd av undertecknad.
Flygarhälsningar!
Mats Toorell