"Varför kommer ingen när jag ringer?" - Hans Alfredson

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Arne M

"Varför kommer ingen när jag ringer?" - Hans Alfredson

Inlägg av Arne M »

Hur få mera fart i forumet? - Eller är det ingen som bryr sig längre?

I samband med det olyckliga ordtumultet som ägde rum i forumet i höstas dristade jag mig att efterhöra om det fanns några goda idéer för att aktivera skrivandet här i forumet. Nedan följer ett kort citat från mitt inlägg i tråden Angående vårt Forum; symptomatiskt nog har det inte kommit en enda kommentar sedan jag skrev detta den 25 oktober 2009.

Det är förstås aldrig lyckligt om ett forum kommer att domineras av en eller flera skribenter. Men man kan då kanske också ställa sig frågan om det inte är vi andra som skriver för få inlägg eller ens följer upp med svar till övriga i tråden och på det sättet skapar en dynamik i forumet. Faktum är att man kan skriva inlägg här i forumet som förblir om inte olästa så sällan genererar några svar att tala om. Det är också typiskt att det ibland tar flera dagar för att någon ska nappa på diskussionen och föra den vidare. Vad beror detta på? Aktiviteten på andra forum uppvisar ofta en mycket högre svars- och inläggsfrekvens. För det kan väl inte vara så - hemska tanke - att vi är ljumma i anden och hellre ägnar oss åt frimärkssamlingen än frekventerar SFF:s forum?

Det kan knappast ha undgått någon som regelbundet besöker detta forum att aktiviteten är synnerligen låg för att vara ett debattforum på Internet. Om man ser på antalet skrivna inlägg så överskrider det sällan fem per dag; oftast är det faktiskt färre. Så man kan ju därför undra om forumet fyller en verklig funktion. Jag vill tro att forumet gör det; men det måste nog till några kreativa idéer för att åstadkomma en förbättring. Vad säger SFF:s styrelse om forumsituationen? Det talades ju före årsskiftet om att det var på gång ett styrelsemöte för att bl.a. dryfta situationen här i den virtuella rymden på nätet!

PS. Jag skriver detta inlägg i den allmänna delen med förhoppning om lite flera livstecken eftersom den speciella delen för forum- och datafrågor är om möjligt ännu mer sovande. ;-)
Användarens profilbild
UrbanFredriksson

Re: "Varför kommer ingen när jag ringer?" - Hans Alfredson

Inlägg av UrbanFredriksson »

Arne M skrev:Det kan knappast ha undgått någon som regelbundet besöker detta forum att aktiviteten är synnerligen låg för att vara ett debattforum på Internet.
Men det är faktiskt inte ett fel i sig. Inläggsantal är inte ett självändamål och läsaktiviteten syns inte -- men den kan anas av att användare registrerar sig i rimlig takt.
Användarens profilbild
Björn Ek

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Ett mycket vanligt inlägg på olika forum, d.v.s. det att man efterlyser mer aktivitet.
Själv anser jag att det är viktigare med kvalitet än kvantitet.
I forum med extremt mycket aktivitet förekommer ofta en massa oväsentligheter som inte alls har med forumanvändarnas huvudintresse att göra.
Sånt tycker jag att det är skönt att, i princip, slippa se här på SFF´s forum.
Hälsningar
//EK
Arne M

Inlägg av Arne M »

UrbanFredriksson skrev:
Arne M skrev:Det kan knappast ha undgått någon som regelbundet besöker detta forum att aktiviteten är synnerligen låg för att vara ett debattforum på Internet.
Men det är faktiskt inte ett fel i sig. Inläggsantal är inte ett självändamål och läsaktiviteten syns inte -- men den kan anas av att användare registrerar sig i rimlig takt.
Jag säger inte att antalet inlägg är ett självändamål i sig. Men jag finner det underligt att raka frågor genererar så få svar och reaktioner rent allmänt. Att folk läser inläggen är naturligtvis bra men jag undrar lite i alla fall om det man skriver verkligen når ut till forumets eminenta skribenter. Det borde ju i alla fall vara några som kan nappa på det aktuella ämnet och kunna tillföra intressant information. Det är därför jag vill ha en lite snabbare rotation på inläggen här i forumet. Så min uppmaning till alla är därför att gärna skriva svar om än aldrig så kortfattade; alla små pusselbitar kan ju ge en bättre totalbild. Och det kan inte hjälpas att det känns lite ensligt att man inte får någon påtaglig reaktion alls åtminstone från någon där ute i cyberrymden. :-)
Arne M

Inlägg av Arne M »

Björn Ek skrev:Hej,

Ett mycket vanligt inlägg på olika forum, d.v.s. det att man efterlyser mer aktivitet.
Själv anser jag att det är viktigare med kvalitet än kvantitet.
I forum med extremt mycket aktivitet förekommer ofta en massa oväsentligheter som inte alls har med forumanvändarnas huvudintresse att göra.
Sånt tycker jag att det är skönt att, i princip, slippa se här på SFF´s forum.
Jodå Björn, även jag föredrar kvalitet före kvantitet. Men när kvantiteten närmar sig noll, dvs att man inte får mer än högst ett svar på en rakt ställd fråga här i forumet så är det för låg aktivitet. Man kan alltså då undra om forumet fyller sin funktion som det är tänkt. Ett forum ska enligt min mening vara en tvåvägskommunikation; det ska alltså inte bara vara en monolog där man enbart berättar ur egen fatabur senaste nytt från flygets fascinerande värld. Visst kan man använda forumet som en slags anslagstavla där man annonserar intressanta fakta och kommande flygaktiviteter. Men sådana meddelanden kan i så fall lika gärna postas på SFF:s hemsida. Forumet däremot ska vara arenan för dialoger där man kan söka men även ge relevant information. :-)
Erling Norberg

Inlägg av Erling Norberg »

SFF Forum fungerar fint

Efter att under många år läst på olika forum (eller heter det fora..??)för att få svar på div. undringar gick jag i okt. 2009 med i SFF Forum. Hade läst om diskussioner och turbulens ang. uteslutningar av medlemmar. Undrade lite vad som skulle hända när jag ställde mina frågor. Efter tre inlägg är jag mycket nöjd med SFF Forum. Speciellt svaren på Junkers Ju 52 var ju faktaspäckade och roliga, med personliga upplevelser av Ju52.

Strukturen på SFF Forum är tydlig och bra. Det saknas struntprat och löst tyckande som översvämmar div. andra forum. De som svarar på frågorna verkar seriösa och veta vad de talar om. Möjligen kan detta vara hämmande på aktiviteten, man kanske tvekar att gå in med kommentarer när man inte är helt säker på sin sak. Håller med om att kvalitet är bättre än kvantitet, men visst vore det intressant med fler aktörer på SFF Forum.
mvh Erling
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Re: fakta om forumet - antal inlägg

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Överst i tråden anges en uppgift om antal inlägg i SFF forum som inte är korrekt.
Hittills i januari har det varit i snitt 12,2 inlägg per dag. I december var det endast 8,3 per dag, men vi vet att det alltid är färre inlägg under helger, så det kanske inte var så konstigt när många hade annat att göra än att sitta vid datorn. Snittet under hela 2009 var 13,5 inlägg per dag.
Antalet lästa inlägg har vi inte statistik på, men totala antalet under 2009 var nästan 325 000. Vi har uppskattningsvis 5000 unika besökare på forumet varje månad.

Sedan vill jag också hålla med att det är viktigare med hög kvalitet än kvantitet med många inlägg av typ strunt. Målsättningen med SFF Forum är att medlemmar och andra intresserade skall kunna ställa flyghistoriska frågor och få så bra svar som möjligt. Detta tycker jag också fungerar bra.
Det finns flera forum som är mycket större än vårt, och många som bara har några få inlägg i veckan. Men jag vill påstå att SFF forum är det mest aktiva flyghistoriska forumet i Sverige och möjligen också i Norden, men rätta mig om jag har fel.

/Sven-Erik
Arne M

Re: fakta om forumet - antal inlägg

Inlägg av Arne M »

Sven-Erik Jönsson skrev:Överst i tråden anges en uppgift om antal inlägg i SFF forum som inte är korrekt.
Hittills i januari har det varit i snitt 12,2 inlägg per dag. I december var det endast 8,3 per dag, men vi vet att det alltid är färre inlägg under helger, så det kanske inte var så konstigt när många hade annat att göra än att sitta vid datorn. Snittet under hela 2009 var 13,5 inlägg per dag.
Antalet lästa inlägg har vi inte statistik på, men totala antalet under 2009 var nästan 325 000. Vi har uppskattningsvis 5000 unika besökare på forumet varje månad.

Sedan vill jag också hålla med att det är viktigare med hög kvalitet än kvantitet med många inlägg av typ strunt. Målsättningen med SFF Forum är att medlemmar och andra intresserade skall kunna ställa flyghistoriska frågor och få så bra svar som möjligt. Detta tycker jag också fungerar bra.
Det finns flera forum som är mycket större än vårt, och många som bara har några få inlägg i veckan. Men jag vill påstå att SFF forum är det mest aktiva flyghistoriska forumet i Sverige och möjligen också i Norden, men rätta mig om jag har fel.

/Sven-Erik
Jag underdrev kanske något antalet inlägg per dag; men även 12,2 inlägg per dag hittills i januari är knappast imponerande siffror. Siffran 8,3 per dag i december var om möjligt än mindre imponerande, särskilt om man tar i betraktande att det väl i alla fall var tre vanliga arbetsveckor före julhelgen. Men allting är ju relativt (Einstein 1905) och jag inbillar mig faktiskt att forumet är underutnyttjat - i varje fall om man menar det aktiva utbytet av information medlemmarna emellan. Att folk tydligen aktivt läser forumet regelbundet är ju som jag redan konstaterat i tråden mycket bra. Men bra kan förstås bli bättre om vi forumskribenter blir aktivare. Man behöver ju inte författa några historiska epos för att det ska vara intressanta inlägg här i forumet.

Men kanske man allmänt känner sig nöjd med aktiviteten här Svenskt Flyghistoriskt Forum och då är ju allt bra i den bästa av alla världar. Personligen tror jag dock att risken för "många inlägg av typ strunt" är klart överdriven. Nog finns det plats för något fler inlägg med frågor och svar per dag utan att för den skull forumet ska bli överlastat av me-too-inlägg eller oväsentligheter. Men är det bara flyghistoriska frågor som platsar på forumet som du skriver i ditt inlägg? Jag trodde nog att vi hade ett bredare spektrum av flygfrågor att hantera här i forumet, men rätta mig gärna om jag har fel och missuppfattat det hela.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Hej Arne!
Du har helt rätt Arne, att allt flyg, inkl morgondagens, är välkommet att diskuteras och frågas om på forumet, det var jag som formulerade mig felaktigt.
Givetvis kan allt bli bättre, även vårt fourm.
/Sven-Erik
Carl-Fredrik Geust

Inlägg av Carl-Fredrik Geust »

Nu vill jag på inget vis vara elak, men jag måste tyvärr konstatera att F 19 inte tycks ha stort intresse bland SFF:s medlemmar. Mitt korta inlägg om det gemensamma (!) finländska-svenska firandet av 70-årsminnet av F 19 har í skrivande stund öppnats i detta forum ETTHUNDRAFEMTISEX (156) gånger, och gett upphov till endast EN (1) kommentar. Mitt motsvarande inlägg på finska Flight-Forums flyghistoriska sidan har samtidigt öppnats ETTUSENFEMHUNDRATJUGUTRE (1523) gånger, och gett upphov till 12 (TOLV) kommentarer - alla mycket postitiva med avseende av F 19:s storartade insats. Med bakgrund av detta har jag svårt att stöda den ärade webmasterns förmodande att SFF:s forum "möjligern skulle vara det mest aktiva flyghistoriska forumet i Norden".

Carl-Fredrik Geust, Helsingfors
Medlem i SFF sedan "hedenhös"
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Carl-Fredrik Geust skrev:Nu vill jag på inget vis vara elak, men jag måste tyvärr konstatera att F 19 inte tycks ha stort intresse bland SFF:s medlemmar. Mitt korta inlägg om det gemensamma (!) finländska-svenska firandet av 70-årsminnet av F 19 har í skrivande stund öppnats i detta forum ETTHUNDRAFEMTISEX (156) gånger, och gett upphov till endast EN (1) kommentar. Mitt motsvarande inlägg på finska Flight-Forums flyghistoriska sidan har samtidigt öppnats ETTUSENFEMHUNDRATJUGUTRE (1523) gånger, och gett upphov till 12 (TOLV) kommentarer - alla mycket postitiva med avseende av F 19:s storartade insats. Med bakgrund av detta har jag svårt att stöda den ärade webmasterns förmodande att SFF:s forum "möjligern skulle vara det mest aktiva flyghistoriska forumet i Norden".

Carl-Fredrik Geust, Helsingfors
Medlem i SFF sedan "hedenhös"
Länkar -

SFF forum: F19 70 år den 12 januari 2010

FlightForum.fi: 12.1 1940 Ruotsalaislentäjät toimissa Sallassa
Användarens profilbild
Christian S
Kontakt:

Inlägg av Christian S »

Jag får en känsla av att "någon-annan-mentaliteten" råder. "Jag kan tänka mig att svara om Någon Annan svarar först så kan jag svara sen". Vågar man inte sticka ut? Är man rädd för att det ska bli fel svar?
/Christian i Trollywood
Arne M

Inlägg av Arne M »

Christian S skrev:Jag får en känsla av att "någon-annan-mentaliteten" råder. "Jag kan tänka mig att svara om Någon Annan svarar först så kan jag svara sen". Vågar man inte sticka ut? Är man rädd för att det ska bli fel svar?
Du menar lite av samma psykologi som det är med upptejpade hemmagjorda annonser eller liknande på stolpar ute på stan? Dvs att det på dessa utskrivna alster finns ett antal flikar med telefonnummer etc för kontakt nedtill på papperet men där ett par, tre av dessa telefonnummerflikar är medvetet avrivna från början enbart för att visa att folk redan visat intresse för meddelandet. Och det kan nog ligga en hel del sanning i att många INTE vill vara först att nappa på ett erbjudande eller som i detta fall i forumet svara på en fråga eller börja debattera någon flygrelaterad fråga.

Men i många andra forum är man ju spontanare och vågar gå in i debatten utan tvekan så varför är då SFF:s forum så sparsmakat när det gäller vilka inlägg som är värda att uppmärksamma? Eller är man så blyg att man inte vågar göra inlägg av det skälet? Det kan väl knappast vara så att "vi flyghistoriker" skulle vara så timida att vi inte vågar höja rösten. Man kan ha många synpunkter på alltför (?) pratglada forumskribenter som går in i var och varannan tråd men hellre det än den avmätta tystnad som resulterar i som bäst endast ett fåtal svar. Det är inte utan att man därför önskar att Lars S fortfarande kunde förekomma här i spalterna som en katalysator för mer aktivt forumdebatterande! :-) ;-)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"