Sida 1 av 1
Är det en Osprey som väsnas?
Postat: 10 nov 2020, 16:43
av Jöran Johansson
Ett par gånger nu på eftermiddagen har en flygmaskinshelikopterbastard dundrat över Åtvidabergstrakten.
Såvitt jag kan se är det en Osprey. Vad gör den här? Är det Saab som den besöker?
Här kan den beskådas:https://www.youtube.com/watch?v=yrAURUYP82E
Re: Är det en Osprey som väsnas?
Postat: 10 nov 2020, 20:10
av Lars Sundin
Det verkar ha med militära "stridslekar" att göra:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... sk-ovning/
"Corren" har skrivit om det men ligger bakom betalvägg så man ser bara en glimt av artikeln och kanske en bild. "Gärna tryckfrihet men först vill jag ha en slant av dig" säger tidningsägaren.
Re: Är det en Osprey som väsnas?
Postat: 10 nov 2020, 21:01
av Rainer Rosvik
Kolla länken
viewtopic.php?f=1&t=20946
CV-22B Osprey landade på
Bromma
Bild.."Det är mörkt och trångt inne i Osprey-planet som har plats för 32 soldater."
Ett flygplan från ett amerikanskt elitförband = 352:a flottilj för specialoperationer, baserad i Mildenhall som övar i Sverige landade på Bromma flygplats på onsdagen.
Under två veckors tid ska 120 amerikanerna ihop med svenska enheter öva flygning på låg höjd, luftlandsättning, angrepp och evakuering.
Bild från F7...(en av 2 plan CV-22B Osprey)(ur
352:a flottilj för specialoperationer, baserad i Mildenhall)
Märkning
USAF--0059 samt Längre bort skymtade vi två stora Hercules-plan som kan fälla last och soldater
samt tanka Osprey-planen i luften vilket ger styrkan lång räckvidd.
Re: Är det en Osprey som väsnas?
Postat: 11 nov 2020, 12:01
av Lars Sundin
DN har i sin webbupplaga en liten illustrerad (interiörbild) artikel om den amerikanska visiten. Försvaret hade anordnat en pressvisning på Såtenäs. Bl a sas att det handlade om ett specialförband för specialuppdrag, kommandouppdrag skulle jag som anglofil beskriva dem som. Ett citat ur DN:s artikel:
Under de två veckorna i Sverige ska amerikanerna öva lågflygning, eskorteras av Gripen-plan, leda in flygangrepp av både svenska Gripen-plan och amerikanska F 15-plan (baserade i Mildenhall) samt öva med och transportera svenska specialförband.
Man får gratta amerikanerna att ha fått ordning på typen. Att hålla på och vrida stora propellrars rotatationsplan måste vara ganska svårt med tanke på gyrokrafterna tycker en ingenjör som jag. De ganska många olyckorna verkar dock ha haft andra orsaker:
https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... -22_Osprey
Re: Är det en Osprey som väsnas?
Postat: 19 nov 2020, 21:04
av Rainer Rosvik
Vad säger du om antalet dödade vid haverier med Osprey?
https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... -22_Osprey
...."fått ordning på typen" skriver du ....de skulle nog ha ändrats med vidare hkp utveckling.
Re: Är det en Osprey som väsnas?
Postat: 19 nov 2020, 22:01
av Lars Sundin
Man får väl hoppas att de unika egenskaper Osprey har anses värda den tid, de pengar som gått åt och de liv som gått förlorade. Man har tydligen nu flera hundra. En snabb koll i Wikipedia visade att det tog 18 år att få Osprey i tjänst, medan Gripen krävde 8 år. (Sedan första flygning.) I runda slängar.
Re: Är det en Osprey som väsnas?
Postat: 19 nov 2020, 23:39
av Rainer Rosvik
Anser du det är en bedrift?...18 år !
""1989 överlevde V-22 två separata senatsomröstningar som kunde ha resulterat i annullering. Trots senatens beslut gav försvarsdepartementet marinen i uppdrag att inte lägga mer pengar på V-22.
Det kan säkert vara en hel del ..."hjälp, påtyckningar vid deras affärer.
Naturligtvis skulle man använt ett hkp -utförande..kontra::..(kostnader, tidsåtkomst,tillgänglighet)
Läs mer om Bell Boeing V-22 Fiskgjuse
https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_Boeing_V-22_Osprey
Re: Är det en Osprey som väsnas?
Postat: 20 nov 2020, 05:43
av Lars Sundin
Har man som i USA tre olika "kunder" (flygvapen, flotta och marinkår) som var och en har sina krav blir det många gråtande ingenjörer, förseningar och kostnader.
Ta som ett exempel att maskinen måste kunna få plats i ett hangarfartyg eller i ett fraktflygplan; då måste man kunna fälla ihop det.
https://www.youtube.com/watch?v=S10ILKgOw0g
Här ett resonemang kring Ospreys utformning, automatöversatt men man kan nog något så när förstå vad som egentligen menas. Notera bilden.
https://allafragor.com/questions/18278/ ... -22-osprey
Man bör ha i åtanke en (nästan) normal horisontell helikopterrotor inte funkar om man skall flyga med något så när bra fart, mer än 270 km/h.
Ur en svensk flyghistorisk synvinkel kan man ju begrunda hur det gick för Saab och FV att komma överens. "Vem styrde?" litet förenklat. Varför blev det som det blev?