Sida 1 av 1

39212 JAS 39C

Postat: 21 nov 2020, 22:32
av Rainer Rosvik
39212
JAS 39C
Typ SAAB 39 Gripen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 39.212
""Tillverkad 2009...Total gångtid 430 h vid tillfället
RM12B Nr 12235
Total gångtid, timmar 240



har ingen förhistoria mer om 39212,...har DU?
men hon råkade ut för Olycka 6 aug 2009
JAS 39C buklandade kort efter 14.00 på F 17
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... xz5SVscEj4
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... xz5SVscEj4
..2 bilder..
..Slutrapport RM 2012:02 Olycka den 6 augusti 2009 med en JAS39 nr 39.212 vid Blekinge flygflottilj F17,-- anropssignal R12
Läs hav. rapp.
https://www.havkom.se/assets/reports/Sw ... 012_02.pdf
Kommentarer:Föraren i flygplanet R12, genomförde en repetitionsflygning efter en nyligen genomförd omskolning från JAS39 A till JAS39 C.
Landningen efter den avslutade flygningen genomfördes utan att landstället manövererades till utfällt läge och flygplanet buklandade på landningsbanan. En mindre
brand utbröt under flygplanet som dessutom kanade av banan och erhöll betydande
skador. Föraren undkom oskadd och branden släcktes av flygplatsens insatsstyrka
Några noteringar... aktuell flygplanindivid inte var utrustad med ILS-mottagare,
Flygplanet landades med infällt landställ kl. 14:09:31.Buklandning
Flygplanet erhöll betydande skador under buklandningen, från sättningen till det att
flygplanet kom till slutligt stopp utanför banan genom att vänster vinge skar ner i marken.
Under förloppet fattade en restmängd bränsle från fälltanken eld, vilket orsakade
brännskador på kroppens och vingarnas undersida. Vid släckningsarbetet kontaminerades flygplanet dessutom med släckmedel.
Flygplanets noskon knäcktes då flygplanet gled av banan, se fig. 1, och vänster
vinge erhöll strukturella skador. flygplanet gled rakt längs banan under ca 1300-1400 meter
Händelsen inträffade första veckan efter 5 veckors semesteruppehåll.!!!
Hur ställa om till att tänka i fot, knop och nautiska mil utan att räkna om till metriska enheter.
...Omskolning från JAS39 A till JAS39 C genomfördes för 1. div F17 under 2005.
Under hösten år 2008 beslutades att även 2. div skulle omskolas till JAS39 C.
Emellertid var 1. divisionen belastad av andra uppgifter, och kunde därför inte i
önskvärd omfattning stödja 2. divisionen i utbildningen. Hjälp kunde påräknas vid
större problem, men inte kontinuerligt stöd.
Föraren kom in i en situation som ledde till stress och brutna rutiner


JAS-divisionens krigsduglighet (KDU...vad säger du?


den kärran höll vi på med ett bra tag innan den flög igen.

Berätta mer!