Vad hände med dem?
Står det i Widfelts bok om tyska nödlandare? Så ska jag låna den på biblioteket.
/Per
Nödlandade Fokker CV
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: Nödlandade Fokker CV
du skriver
Nödlandade Fokker CV?
...Ja...du får nog säga vad du frågar 0m ...var när och var!...
..
1927 köpte svenska flygvapnet två C.VDs (J 3) och två C.VE (S 6) för att fungera som modeller för eventuell licenstillverkning av flygplanet av CVM på Malmen. De fyra flygplanen flögs till Sverige 1928. De visade sig vara lämpliga och ett avtal om licenstillverkning gjordes och ytterligare fyra C.V-E och sex C.V-D köptes,[5] den senare betecknade J 3A. Sju C.VD beställde från CVM byggdes som C.VE, som av 1929 var det klart typen var olämplig som en kämpe, men stilla de designerades J 3B. [6]
År 1931 var J 3B omdesignade S 6, den J 3 och J 3A S 6A. [6] Tio C.VE med Nohab Mina VI-motorer i stället för Jupiter VI-motorer gavs beteckningen S 6B. [5]
S 6 blev det främsta sambandsflygplanet för svenska flygvapnet. Det användes för brand spotting, flygfotografering och samband plikt i samband med armén. Vid andra världskrigets utbrott fanns det 36 flygplan kvar i trafik. De skulle fortsätta tills de ersattes av Saab 17 från 1942. [7] CVM tillverkade 17 S 6 mellan 1929 och 1932. Några var utrustade med flöten och betecknas S 6H.
1945 sålde SwAF tre S 6:or till Svensk Flygtjänst för att användas för flygapplikation över skog. Två andra såldes till Skåneflyg 1947. En är bevarad och kan ses i Svenska Flygvapenmuseet. Löjtnant Einar Lundborg räddade den italienske generalen Umberto Nobile 1928, med en S 6B,[5] utrustad med skidor. Nobile var på en ishylla efter att hans luftskepp Italia hade kraschat på väg till Nordpolen. [5]
Namn Nummer Anteckningar
Sweden Netherlands
S 6 Fokker C.V-E 30 6 Fokker C.V-E och 24 CVM Fokker C.V-Es, Jupiter VI-motor 336 kW (450 hk)
S 6A Fokker C.V-E 8 7 Fokker C.V-E och 1 CVM Fokker C.V-E, Jupiter VI-motor 336 kW (450 hk)
S 6B CVM C.V-E 10 1934–45, NOHAB My VI-motor 447 kW (600 hk)
S 6H C.V-E ? CVM Fokker C.V-E (Hydro) med pontoner
J 3 Fokker C.V-D 2 1927–30, beteckningsbyte till S 6A 1931
J 3A Fokker C.V-D 6 1929–30, beteckningsbyte till S 6A 1931
J 3B CVM C.V-D 6 1930–45, beteckningsbyte till S 6 1931
Nödlandade Fokker CV?
...Ja...du får nog säga vad du frågar 0m ...var när och var!...
..
1927 köpte svenska flygvapnet två C.VDs (J 3) och två C.VE (S 6) för att fungera som modeller för eventuell licenstillverkning av flygplanet av CVM på Malmen. De fyra flygplanen flögs till Sverige 1928. De visade sig vara lämpliga och ett avtal om licenstillverkning gjordes och ytterligare fyra C.V-E och sex C.V-D köptes,[5] den senare betecknade J 3A. Sju C.VD beställde från CVM byggdes som C.VE, som av 1929 var det klart typen var olämplig som en kämpe, men stilla de designerades J 3B. [6]
År 1931 var J 3B omdesignade S 6, den J 3 och J 3A S 6A. [6] Tio C.VE med Nohab Mina VI-motorer i stället för Jupiter VI-motorer gavs beteckningen S 6B. [5]
S 6 blev det främsta sambandsflygplanet för svenska flygvapnet. Det användes för brand spotting, flygfotografering och samband plikt i samband med armén. Vid andra världskrigets utbrott fanns det 36 flygplan kvar i trafik. De skulle fortsätta tills de ersattes av Saab 17 från 1942. [7] CVM tillverkade 17 S 6 mellan 1929 och 1932. Några var utrustade med flöten och betecknas S 6H.
1945 sålde SwAF tre S 6:or till Svensk Flygtjänst för att användas för flygapplikation över skog. Två andra såldes till Skåneflyg 1947. En är bevarad och kan ses i Svenska Flygvapenmuseet. Löjtnant Einar Lundborg räddade den italienske generalen Umberto Nobile 1928, med en S 6B,[5] utrustad med skidor. Nobile var på en ishylla efter att hans luftskepp Italia hade kraschat på väg till Nordpolen. [5]
Namn Nummer Anteckningar
Sweden Netherlands
S 6 Fokker C.V-E 30 6 Fokker C.V-E och 24 CVM Fokker C.V-Es, Jupiter VI-motor 336 kW (450 hk)
S 6A Fokker C.V-E 8 7 Fokker C.V-E och 1 CVM Fokker C.V-E, Jupiter VI-motor 336 kW (450 hk)
S 6B CVM C.V-E 10 1934–45, NOHAB My VI-motor 447 kW (600 hk)
S 6H C.V-E ? CVM Fokker C.V-E (Hydro) med pontoner
J 3 Fokker C.V-D 2 1927–30, beteckningsbyte till S 6A 1931
J 3A Fokker C.V-D 6 1929–30, beteckningsbyte till S 6A 1931
J 3B CVM C.V-D 6 1930–45, beteckningsbyte till S 6 1931
- Lars Sundin
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Nödlandade Fokker CV
För att citera Widfeldt/Wegmanns "Nödlandning" (Det finns fler böcker av Widfeldt):
"Under evakuering undan framryckande tyska styrkor flydde den norska Flyskolen från Oslotrakten den 9 april <1940>. Flykten gick norrut och den 15 april gavs order om flygning till Sverige. Sex Tiger Moth och fyra Fokker C.V landade i Dalarna i trakten av Malung den 15 april. Dagen efter anlände ytterligare en Tiger Moth och den 20 april om sålunda en sista Fokker C.V-D. Samtliga plan omhändertogs och fördes till flygflottiljen F 4 på Frösön.
Senare kom dessa plan att via norska regeringen i London försäljas och få civila svenska registreringar, utom en Fokker C.V-D, som aldrig registrerades utan användes som reservdelsplan. En Tiger Moth och en Fokker, av de plan som landade i Sverige 1940, finns nu bevarade vid det norska flygmuseet på Gardermoen." (Boken är tryckt 1998)
Under oktober1944 kom två tysk Fokker C.V från Baltikum med estniska flyktingar/desertörer. Ett av planen skrotades och ett sändes senare till Danmark.
Jag kan ha missat något plan.
Mer att läsa:
https://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f ... &view=next
https://www.forcedlandingcollection.se/ ... 6-355.html
https://svfplhist.home.blog/j-3-s-6-flykterna/
Ett citat från en Widfeldt-text (sista länken ovan): "Flygplanen var konstruerade i Holland, licenstillverkade i Danmark, levererade till danska flygvapnet, övertagna av Luftwaffe där de flögs av estniska besättningar över ryska ställningar innan de slutligen nödlandade i Sverige. De hade ju dessutom brittiska motorer!"
"Under evakuering undan framryckande tyska styrkor flydde den norska Flyskolen från Oslotrakten den 9 april <1940>. Flykten gick norrut och den 15 april gavs order om flygning till Sverige. Sex Tiger Moth och fyra Fokker C.V landade i Dalarna i trakten av Malung den 15 april. Dagen efter anlände ytterligare en Tiger Moth och den 20 april om sålunda en sista Fokker C.V-D. Samtliga plan omhändertogs och fördes till flygflottiljen F 4 på Frösön.
Senare kom dessa plan att via norska regeringen i London försäljas och få civila svenska registreringar, utom en Fokker C.V-D, som aldrig registrerades utan användes som reservdelsplan. En Tiger Moth och en Fokker, av de plan som landade i Sverige 1940, finns nu bevarade vid det norska flygmuseet på Gardermoen." (Boken är tryckt 1998)
Under oktober1944 kom två tysk Fokker C.V från Baltikum med estniska flyktingar/desertörer. Ett av planen skrotades och ett sändes senare till Danmark.
Jag kan ha missat något plan.
Mer att läsa:
https://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f ... &view=next
https://www.forcedlandingcollection.se/ ... 6-355.html
https://svfplhist.home.blog/j-3-s-6-flykterna/
Ett citat från en Widfeldt-text (sista länken ovan): "Flygplanen var konstruerade i Holland, licenstillverkade i Danmark, levererade till danska flygvapnet, övertagna av Luftwaffe där de flögs av estniska besättningar över ryska ställningar innan de slutligen nödlandade i Sverige. De hade ju dessutom brittiska motorer!"
Re: Nödlandade Fokker CV
Ah. Ursäkta. Skrev på mobilen, så det blev lite fel.
Det var dom norska resp tyska/danska jag var nyfiken på. Främst de tyska.
Så skrot resp hem till Danmark alltså.
/Per
Det var dom norska resp tyska/danska jag var nyfiken på. Främst de tyska.
Så skrot resp hem till Danmark alltså.
/Per