Sida 1 av 1
Segelflyghistoriska artiklar
Postat: 11 dec 2020, 13:39
av Robert Danewid
Nordic Gliding & Aviation Magazine, som ägs av de skandinaviska segelflygorganisationerna, är fr o m nu enbart digital. Magasinet har haft segelflyghistoriska artiklar i alla nummer sedan 2013. Och mer blir det. Nu läggs även de äldre artiklarna ut på hemsidan. F n finns det 26 segelflyghistoriska artiklar publicerade.
Kolla in
https://nordicgliding.com/category/historisk/
Re: Segelflyghistoriska artiklar
Postat: 15 dec 2020, 08:33
av Lars Sundin
Så trevligt! Lärorika artiklar för mig som alltid haft svårt att skilja på Scheibe, Sleicher, Kaiser och allt vad gubbarna hette. Och om K 8b hette så eller hette Ka 8. Verkar vara olika i olika länder. Senare tiders plastfåglar är jag totalt rudis på, det är som med moderna bilar som alla påstås se lika ut.
Men så finns ju också svensk segelflyghistoria.
ÖSFK:s gamla K8 b SE-TCK (
viewtopic.php?f=27&t=15962 ), som väl nu finns på Bunge (54 år!) hade på fenan en en gång vacker bild av trakten kring Poppenhausen men jag hittar nu inte det foto jag måste ha tagit någon gång. Det går kanske lika bra med Herrljunga?
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... plan-3.jpg
Alla bilderna råkar ha anknytning till Ottsjö. Olympian SE-SHG märkt med "Club Meise" (mes) finns nu på segelflygmuseet på Ålleberg märkt med ett "modernare" mes än på min bild från mitten av 70-talet. (Se även
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ch_mfl.jpg ) PIK-5:an var en upplevelse; bilden är från museet i Optand för 18 år sedan. Safiren i all ära men jag tror fler har lärt sig spakandets konst på Bergfalke.
Olle Berg är en person att minnas i svensk segelflyghistoria:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... -05-08.jpg . Radion vägde "bara" 7,5 kg!
Se även
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... se-tgo.jpg
Mats Strömberg, som modellflög redan 1955 och började med fullskalamodeller 1966 och tydligen är sändaramatör (SM6LMH) och även radio- och skärmflygare har en mycket fin "blogg". Där finns mycket trevligt att se, bl a bilder från Ålleberg när det begav sig:
https://hangflygning.se/?p=54393
SVS, alltså Segelflygets Veteransällskap och därmed Ållebergsmuseet har moderniserat sin sajt upptäckte jag först igår men där verkar finns en del nytt, bl a en bild med SE-SHG:s nya mes-märke (som jag dock inte kunna återfinna).
https://www.svs-se.org/
https://www.svs-se.org/Segelflygmuseum/
Re: Segelflyghistoriska artiklar
Postat: 15 dec 2020, 18:19
av Robert Danewid
Lars
"Åttan" heter K 8 B och inte Ka8 eller K8 b. I min artikel om Rudolf Kaiser är det förklarat. I andra trådar på SFF-forumet förstår jag att det är viktigt med rätt beteckningar!
SHG, "Flygar-Lasses" Olympia, flyger fortfarande.
Re: Segelflyghistoriska artiklar
Postat: 15 dec 2020, 22:54
av Lars Sundin
Jag har inte lyckats återfinna bilden av Olympia SE-SHG med den senaste "Meise-symbolen" men jag har skrivit en del om planet och dess byggare, Sigurd Larsson kallad Flygar-Lasse. Här två länkar dit, där man kan finna ytterligare länkar.
https://larsan13.wordpress.com/2010/06/ ... -med-mera/
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... grevyn.jpg
Jag modellflög några år på Skarpnäck och bodde senare i Norra Sköndal granne med fältet i bortåt 20 år (och hade en odlingslott nära fältet) och har flugit därifrån en gång i en polsk motorseglare Ogar som demonstrerades.
Se även
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... k_1957.jpg som visar min far och en intensivt koncentrerad radioflygande känd lin-flygare.
Re: Segelflyghistoriska artiklar
Postat: 15 dec 2020, 23:47
av Robert Danewid
Är det denna du menar?
Fotot taget sommaren 2019
Re: Segelflyghistoriska artiklar
Postat: 15 dec 2020, 23:56
av Robert Danewid
Det här fotot på SHG är taget 1984. Och det är väl samma logo?
Re: Segelflyghistoriska artiklar
Postat: 16 dec 2020, 00:00
av Lars Sundin
Tack Robert! Jo det är den symbolen jag såg fast på en annan bild någonstans (det var denna:
https://www.facebook.com/segelflygetsve ... 03/?type=3 ) Och den fanns alltså redan 1984.
Vill minnas att den man som lärde mig flyga sa att sidroderpedalerna på Olympian var litet "eljest" i sin "rörelsegeometri". Han berättade också om en elev som hade väldigt förnuftiga skäl att pedalerna egentligen borde fungera helt omvänt. Tror också att salig Baskerville (Robert Widmark) också hade fått pedalernas verkan "om bakfoten".
https://larsan13.wordpress.com/2011/04/ ... t-diverse/
Re: Segelflyghistoriska artiklar
Postat: 16 dec 2020, 12:11
av Robert Danewid
Tysk och svenskbyggda Olympior har "normalt tyska sidroderpedaler" (ungefär som idag). Däremot har de engelska Olympiorna (byggda av EoN) ett annat enklare pedalställ.
Sista bilden visar genomskärning av en tyskbyggd Olympia med det normala pedalstället (som återfinns i många tyska segelflygplan även idag). Det första fotot visar cockpit i en Eon Olympia (engelskbyggd - just denna SE-SMH flyger på Ålleberg).
Re: Segelflyghistoriska artiklar
Postat: 17 dec 2020, 06:33
av Lars Sundin
Tack Robert! Jag hade missat dina bilder vid första läsningen av ditt inlägg och kom efter ett tag att fundera på att detta med pedaler kunde jag flumma litet om i min blogg. Kom nämligen "att se framför mig" min segelflyglärare (nu 91 år enligt Eniro) med benrörelser visa och berätta hur man "liksom fick trampa inåt" i Olympian. (Din "tyska bild" ger visst stöd för detta.)
Nå, minnet är vanskligt.
Hur som haver, jag började googla och leta bilder i mitt arkiv och läste då om ett tragiskt haveri med dödlig utgång med en Eon-Olympia för länge sedan där en späd kvinna troligen "rutschat framåt" i cockpit och fått fötterna framför pedalerna.
https://assets.publishing.service.gov.u ... _10-89.pdf