Sida 1 av 1
STWC-3 och DB605B tillverkade i Eskilstuna
Postat: 23 jan 2010, 23:40
av Erling Norberg
Under 2:a världskriget fick Bolinder-Munktell i Eskilstuna i uppdrag att tillverka ett antal flygmotorer. Jag har sökt fakta på nätet. På SFF Forum finns en tråd om Bolinders bergverkstad i Ärna med antalsuppgifter. Jag har tillbringat några timmar på Företagens Arkiv i Eskilstuna och sökt efter dokument. Det finns en hel del papper på verktygstillverkningen från 1940 och tillverkning av DB605B från 1943. Tyvärr har jag inte hittat något på STWC-3. Bolinder-Munktellmuseet har heller ingen information.
Har sett att Ingemar Olsson höll ett föredrag om STWC-3 på SFF årsmöte 2007. Min svärfar som var målare och arbetade med målerirenoveringar på Eskilstunas industrier, har berättat att han sett ett stort antal felgjutna cylindrar på Söderbergs gjuteri på 40-talet. Efter hans beskrivning bör det ha varit STWC-cylindrar. Tyvärr verkar alla gjutformar och dokument om flygmotortillverkningen vara borta.
Vet någon av forumets läsare om det finns någon bok eller dokumentation om STWC-3 motorn och gärna om Bolinder-Munktells del av tillverkningen?
/Erling
Re: STWC-3 och DB605B tillverkade i Eskilstuna
Postat: 24 jan 2010, 13:09
av Fredric Lagerquist
Hej Erling. I Flyghistorisk revy om J 22 kan man läsa följande på s.65:
I mars 1943 hölls en konferens vid Flygmotor med deltagande av representanter från Flygförvaltningen (Överste Söderberg m fl), Bofors (Bergsingenjör Amberg), WEDA (Bergsingenjör Öman), Bolinder-Munktell (Direktör Wallgren), Volvo (Direktör Larsson) och Flygmotor (Direktör Frenne m fl). Syftet med konferensen var att var att anlysera de aktuella problemen och orsakerna till leveransförseningarna.
Bland de detaljer som orsakade akuta problem kan nämnas de gjutna cylindertopparna som visande en tendens till sprickbildning. Bofors lovade att ta fram nya handsmidda ämnen och i avvaktan på detta användes tillfälligt deltaljer ur kasserade My-motorer. Till följd av ett uppriktningsfel vid bearbetning av framdelar till vevhus, kom cylinderflänsarna att uppvisa otillräcklig tjocklek. Tills vidare beslöt man att acceptera en klenare dimension jämfört med orginalet.
B-M var gissningsvis "sub-contractor" åt Flygmotor för just dylika deltaljer. Inte mycket, men kanske en början...
Re: STWC-3 och DB605B tillverkade i Eskilstuna
Postat: 24 jan 2010, 17:42
av Sven Löv
Jag har på Krigsarkivet läst ett antal rapporter från de kontrollingenjörer (KI) som Flygförvaltningen hade hos företag som tillverkade materiel för KFF. I en av dessa rapporter från Flygmotor står det ang. STWC-motorns cylindertoppar:
”Den första provavgjutningen erhölls i augusti 1941. Provavgjutningarna voro behäftade med många fel till följd av kallflytningar och poröst gods. Under början av år 1942 erhölls dock några cylindertoppar, vilka kunde användas för de första motorerna, men fullgoda cylindertoppar erhöllos ej förrän våren 1943. Kassationen har varit mycket stor och många gånger större än i amerikanska gjuterier.”
Tyvärr har jag tappat bort referens till rapportnummer.
Tillverkning hos Bolinder-Munktell för STWC var enligt KFF-KI:s rapporter:
Vevhus, förkompressor och inloppsventil
Sven Löv
Re: STWC-3 och DB605B tillverkade i Eskilstuna
Postat: 24 jan 2010, 23:42
av Olle Ekwall
Vilket material var det i cylindertopparna? Stålgjutgods, aluminiumgjutgods . . . ?
Vilken teknik gjöts de med? Sandgjute, kokillgjute . . . ?
Re: STWC-3 och DB605B tillverkade i Eskilstuna
Postat: 25 jan 2010, 00:17
av Erling Norberg
Här är lite information om Bröderna Söderbergs Metallgjuteri och tekniken som användes.
http://www.varnas.se/raniproduktion/Historik.html
/Erling
Re: STWC-3 och DB605B tillverkade i Eskilstuna
Postat: 25 jan 2010, 17:13
av Bo Hultsten
Boken "Flygmotor - Volvo Aero 1930-2005" innehåller ett relativt omfattande avsnitt om STW C3 (sid 33 - 43). Där finns även återgivet en rapport om utvecklingsproblemen författad av någon på SFA den 7 september 1945.
Bo H
Re: STWC-3 och DB605B tillverkade i Eskilstuna
Postat: 25 jan 2010, 20:54
av Erling Norberg
Tack för lästipsen! Såg att boken Flygmotor Volvo Aero 1930-2005 finns på SFF Medlemsservice. Skall ta och beställa den. Det skulle vara intressant att få läsa om och helst se i bild de detaljer som Söderbergs gjuteri gjorde. Min minnesbild av svärfars berättelse är att det var hela cylindrar som låg i stora högar. Men det kan ju ha varit cylindertoppar också. Kanske finns det någon ritning eller sprängskiss i Volvoboken. Återkommer på den här tråden om jag hittar något mer i arkiven i Eskilstuna. Skall ta och kolla en gång till med Varnäsföretagen om det kan finnas något kvar.
/Erling