Babyfalken
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Mats Averkvist
- Kontakt:
Babyfalken
Enligt uppgift skall prototypen till Babyfalken, SE-SFI fortfarande existera, men var finns och vem äger denna?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Re: Babyfalken
Bra fråga, du får berätta mer om uppgiften
SE-SFI köptes av Lunds Segelflygklubb i maj 1961 och ströks ur registret 67-12-21.
Adressen till denne ägare i mitten av 60-talet: Lunds Segelflygklubb, c/o Skoog, Allégatan 29 D, Södra Sandby.
SE-SFI köptes av Lunds Segelflygklubb i maj 1961 och ströks ur registret 67-12-21.
Adressen till denne ägare i mitten av 60-talet: Lunds Segelflygklubb, c/o Skoog, Allégatan 29 D, Södra Sandby.
- Mats Averkvist
- Kontakt:
Knut Uller skriver i Segelflygsport 1/2001 om Babyfalken och säger: "Av de 19 Baby-Falkar som tillverkades återstår 4 st. nära på kompletta, dock inte i flygbart skick, bland dessa till stor glädje även prototypen SE-SFI."
Om detta stämmer så kan Vi ju plussa på ytterligare en, eller hur Fredric? dvs 5 stk. skulle alltså existera fortfarande!
Om detta stämmer så kan Vi ju plussa på ytterligare en, eller hur Fredric? dvs 5 stk. skulle alltså existera fortfarande!
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Se därja, Mats Då blir den naturliga följdfrågan; vilka fem LH-22 Baby Falken finns då kvar?Mats Averkvist skrev: Om detta stämmer så kan Vi ju plussa på ytterligare en, eller hur Fredric? dvs 5 stk. skulle alltså existera fortfarande!
- Mats Averkvist
- Kontakt:
SE-SFI c/n 1 Var finns denna?
SE-SGM c/n 3 Endast kropp, magasinerad Ålleberg.
SE-SGO c/n 5 Arlandasamlingarna. Endast kropp, utlånat till Ålleberg, dep. Floda.
SE-SGP c/n 6 Endast kropp, magasinerad Hultsfred.
SE-SGR c/n 7 Ålleberg, utställt.
SE-SHR c/n 18 Utställt på Malmö Tekniska Museum.
Jag får detta till sex... Vad tror du Fredric?
SE-SGO c/n 5 Arlandasamlingarna. Endast kropp, utlånat till Ålleberg, dep. Floda.
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Kontakt:
Vad gäller SE-SFI har jag varit i @-kontakt med en seniorsegelflygare. Han visste inte själv men lovade att återkomma när han frågat runt lite bland sina segelflygarbröder i Skåne som han träffar denna helgen. Jag ber att få återkomma.
-
Sommaren 1958 flög jag Grunau "Super" Baby, modifierad med huv, på Ekeby Eskilstuna. Den verkar ju inte finnas kvar, men vet någon vad som hände med den? /Erling
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Jag har i princip samma uppgifter som dig, Mats. Förutom rörande SE-SGO som lär vara dep. Florida snarare än Floda...om jag fattat rätt.Mats Averkvist skrev:SE-SFI c/n 1 Var finns denna?
Eventuellt kan även SE-SGS c/n 8 finnas kvar.