Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 11 apr 2021, 14:59
Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Hej forumet!
Min pappa, som var stridspilot och började på Ljungbyhed ca 1955 (?) dog i augusti. Han var fram till sin död en av de tyvärr få återstående medlemmarna i TTT. I pappas källare fanns följande teckningar av konceptillustrationer av svenska flygplan som aldrig blev till verklighet. Jag vet att han var med i projektet som arbetade med B3LA, som skrotades på slutet av 70-talet. Jag är tämligen säker på att dessa inramade har de riktiga flygplansskisserna som förlaga, eventuellt från OH-papper som använts vid presentationer men aldrig blev kända utåt? Kan ni hjälpa mig att känna igen alla nio versioner?
Jag blir mycket glad för all hjälp ni kan ge!
Här finns bilden via länk om nu inte kan se här. https://twitter.com/frisund/status/1380 ... 42786?s=21
Om ni inte vill svara öppet här så går det bra att mejla på frida.sundkvist@expressen.se (min jobbmejl som jag har bäst koll på).
Hälsar,
Frida Sundkvist
[ Post made via iPhone ]
[ Post made via iPhone ]
Min pappa, som var stridspilot och började på Ljungbyhed ca 1955 (?) dog i augusti. Han var fram till sin död en av de tyvärr få återstående medlemmarna i TTT. I pappas källare fanns följande teckningar av konceptillustrationer av svenska flygplan som aldrig blev till verklighet. Jag vet att han var med i projektet som arbetade med B3LA, som skrotades på slutet av 70-talet. Jag är tämligen säker på att dessa inramade har de riktiga flygplansskisserna som förlaga, eventuellt från OH-papper som använts vid presentationer men aldrig blev kända utåt? Kan ni hjälpa mig att känna igen alla nio versioner?
Jag blir mycket glad för all hjälp ni kan ge!
Här finns bilden via länk om nu inte kan se här. https://twitter.com/frisund/status/1380 ... 42786?s=21
Om ni inte vill svara öppet här så går det bra att mejla på frida.sundkvist@expressen.se (min jobbmejl som jag har bäst koll på).
Hälsar,
Frida Sundkvist
[ Post made via iPhone ]
[ Post made via iPhone ]
- Bilagor
-
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Hej Frida!
Det finns ju mycket att se och läsa om B3LA. De bilder du visar har nog inte å mycket med olika versioner att göra. Till det yttre var projektet sig visuellt alltid sig likt (så som det visades på bild i media); sedan kunde men ha olika saker ombord beroende på användning. För att sammanfatta en mycket seg "diskussion" innan det sist inte blev något.. (men väl JAS 39 Gripen).
Här är några förhoppningsvis meningsfulla referenser, som du kanske redan stött på:
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1976-4.pdf
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1977-2.pdf
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1978-3.pdf
http://www.osterlensflygmuseum.se/saabb3la_foto.php
viewtopic.php?f=1&t=1794
http://www.ofsflyg.se/ikaros_tidigare.htm?group=all (den östgötska årsboken Ikaros 2005 med Tommy Ivarssons artikel kan vara bra)
På webben man många bilder, ibland kan något annorlunda utformning dyka upp. Mycket man finner är tecknarfantasier av för mig okänt urspung. Intressant är förstås vem som tecknat de bilder du har visat.
Tillägg: Som jag minns det var det ju under en tid ett svårt vägval vad för plan vi skulle ha, ett lätt attackplan eller ett mer "högpresterande" plan. I det sammanhanget kan detta vittnesseminarium vara intressant: http://fokk.eu/files/2017/11/45-Sa%CC%8 ... t-till.pdf (Man får många träff på B3LA. Och även "Åslingen" nämns). Gluttade även i Ivarssons artikel i Ikaros och där fanns bl a en idé om ett ganska annorlunda skrov, t ex med luftintag bara på ena sidan à la Rutans ARES-projekt.
Det finns ju mycket att se och läsa om B3LA. De bilder du visar har nog inte å mycket med olika versioner att göra. Till det yttre var projektet sig visuellt alltid sig likt (så som det visades på bild i media); sedan kunde men ha olika saker ombord beroende på användning. För att sammanfatta en mycket seg "diskussion" innan det sist inte blev något.. (men väl JAS 39 Gripen).
Här är några förhoppningsvis meningsfulla referenser, som du kanske redan stött på:
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1976-4.pdf
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1977-2.pdf
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1978-3.pdf
http://www.osterlensflygmuseum.se/saabb3la_foto.php
viewtopic.php?f=1&t=1794
http://www.ofsflyg.se/ikaros_tidigare.htm?group=all (den östgötska årsboken Ikaros 2005 med Tommy Ivarssons artikel kan vara bra)
På webben man många bilder, ibland kan något annorlunda utformning dyka upp. Mycket man finner är tecknarfantasier av för mig okänt urspung. Intressant är förstås vem som tecknat de bilder du har visat.
Tillägg: Som jag minns det var det ju under en tid ett svårt vägval vad för plan vi skulle ha, ett lätt attackplan eller ett mer "högpresterande" plan. I det sammanhanget kan detta vittnesseminarium vara intressant: http://fokk.eu/files/2017/11/45-Sa%CC%8 ... t-till.pdf (Man får många träff på B3LA. Och även "Åslingen" nämns). Gluttade även i Ivarssons artikel i Ikaros och där fanns bl a en idé om ett ganska annorlunda skrov, t ex med luftintag bara på ena sidan à la Rutans ARES-projekt.
Senast redigerad av Lars Sundin den 12 apr 2021, 21:03, redigerad totalt 2 gånger.
- Thomas Hamberg
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 25 feb 2008, 19:27
Re: Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Som jag tolkar bilden så föreställer den nedersta i mitten B3LA. Bilden till höger, om än i bubbelplast verkar vara 37 Viggen av någon version. De övriga kan vara idéskisser eller möjligen utländska alternativ till B3LA.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 11 apr 2021, 14:59
Re: Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Hej alla, igen!
Jag har fått hjälp en bit på vägen. Bilderna är antagligen original från 70-talet då det skissades på flera olika sorters flygplan, som inte blev av. Pappa jobbade på Flygstaben då. När jag kollade nu igen ser jag att det står 1640 i nedre kant på en av bilderna.
Jag kollar vidare. Tack alla som hjälpt till (hittills!)
De tre större skisserna är fortfarande oklart vad de kan tänkas föreställa, mycket möjligt att de är från tidigt tidigt 70-tal.
Frida
[ Post made via iPhone ]
Jag har fått hjälp en bit på vägen. Bilderna är antagligen original från 70-talet då det skissades på flera olika sorters flygplan, som inte blev av. Pappa jobbade på Flygstaben då. När jag kollade nu igen ser jag att det står 1640 i nedre kant på en av bilderna.
Jag kollar vidare. Tack alla som hjälpt till (hittills!)
De tre större skisserna är fortfarande oklart vad de kan tänkas föreställa, mycket möjligt att de är från tidigt tidigt 70-tal.
Frida
[ Post made via iPhone ]
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Hej Frida!
"1640" är ett typiskt nummer på ett projekt eller skiss e d hos Saab. Hur många sådana har man inte sett i litteraturen och på webben! Jag har kopierat två sidor ur Tommy Ivarssons artikel i Ikaros 2005 som ger exempel på möjlig utformning; teckningar och Tommys ord. (Finns fler idé-teckningar i artikeln. Detta med dubbla fenor har jag sett men var?)
https://larsan13.files.wordpress.com/2021/04/tommy.jpg
Det fanns idéer även om internationellt samarbete, Bl a med Italien. Det fanns därför likheter med ett italienskt plan som blev av genom andra parters samarbete:
https://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX
"1640" är ett typiskt nummer på ett projekt eller skiss e d hos Saab. Hur många sådana har man inte sett i litteraturen och på webben! Jag har kopierat två sidor ur Tommy Ivarssons artikel i Ikaros 2005 som ger exempel på möjlig utformning; teckningar och Tommys ord. (Finns fler idé-teckningar i artikeln. Detta med dubbla fenor har jag sett men var?)
https://larsan13.files.wordpress.com/2021/04/tommy.jpg
Det fanns idéer även om internationellt samarbete, Bl a med Italien. Det fanns därför likheter med ett italienskt plan som blev av genom andra parters samarbete:
https://en.wikipedia.org/wiki/AMX_International_AMX
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Jag skulle säga att bild 4, 7 och 8 föreställer Projekt 1636.
Bild 5 Projekt 1626, mindre troligt 1623.
Bild 9 verkar vara Viggen som skjuter en robot ja.
Bild 5 Projekt 1626, mindre troligt 1623.
Bild 9 verkar vara Viggen som skjuter en robot ja.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Jag googlade litet mer på "Saab projekt" och fick en ide att 1642 var något "överordnat projektnummer". Jag fann bl a ett utkast
med två fenor på
https://twitter.com/MStenfeldt/status/9 ... 28/photo/4
med två fenor på
https://twitter.com/MStenfeldt/status/9 ... 28/photo/4
Re: Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
De två bilderna längst ner till höger finns reproducerade i boken "Att flyga är att leva" (s.328-329) i kapitlet Efter Viggen? Boken gavs ut på Bra Böcker (Norrbohm och Skogsberg, 1975) i samband med flygvapnets 50-årsjubileum 1976.
Re: Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Från mina begränsade kunskaper och ritningar får jag dessa namn.
Länk för bilden: https://i.imgur.com/2xc0BKm.png
Skulle vara underbart om det går att skanna dessa underbara tavlor och lägga upp de på nätet.
Länk för bilden: https://i.imgur.com/2xc0BKm.png
Skulle vara underbart om det går att skanna dessa underbara tavlor och lägga upp de på nätet.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Det var som attan! Grattis! Det gäller att trycka på rätt knapp/källa för att få fram bilderna i hög upplösning.
Och så har du skrivit in projektnumren! Och kanske hittat exempelvis https://www.secretprojects.co.uk/thread ... ist.33718/
Som jag fann först alldeles nyss! Den som googlar han finner!
Och så har du skrivit in projektnumren! Och kanske hittat exempelvis https://www.secretprojects.co.uk/thread ... ist.33718/
Som jag fann först alldeles nyss! Den som googlar han finner!
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Hjälp! Identifiera B3LA-versioner
Några lästips:
Jag tycker ju endast två eller tre av de fina teckningarna har någon likhet med det vi brukar kalla B3LA.
Jag noterar att Tommy Ivarsson, som var projektledare, i sin artikel i Ikaros anger att projekt 1805 och 1806 var "huvudalternativen" (olika motor men annars ganska lika vad jag förstår). Många av bilderna visar andra Saab-idéer. Man kanske ska fundera över totalbilden, det var ju en rörig tid när det gällde framtida flygplan.
Två lästips här för dem som gillar att läsa om hur det tänktes och tycktes och hur alternativ diskuterades, inte specifikt kring just B3LA:
https://www.aef.se/Flygvapnet/PDF-dokum ... Viggen.pdf Hela boken som 1986 finns på webben. Man kan bl a läsa vad beteckningar som A20 och B3LA och JAS står för.
http://www.saabveteran.se/lunch/140409_JAS39_Gripen.pdf Tommy I visar bilder och berättar.
Jag tycker ju endast två eller tre av de fina teckningarna har någon likhet med det vi brukar kalla B3LA.
Jag noterar att Tommy Ivarsson, som var projektledare, i sin artikel i Ikaros anger att projekt 1805 och 1806 var "huvudalternativen" (olika motor men annars ganska lika vad jag förstår). Många av bilderna visar andra Saab-idéer. Man kanske ska fundera över totalbilden, det var ju en rörig tid när det gällde framtida flygplan.
Två lästips här för dem som gillar att läsa om hur det tänktes och tycktes och hur alternativ diskuterades, inte specifikt kring just B3LA:
https://www.aef.se/Flygvapnet/PDF-dokum ... Viggen.pdf Hela boken som 1986 finns på webben. Man kan bl a läsa vad beteckningar som A20 och B3LA och JAS står för.
http://www.saabveteran.se/lunch/140409_JAS39_Gripen.pdf Tommy I visar bilder och berättar.