Se
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 175#p11340
Men för utveckla detta så har man de senaste 10 åren bedrivit en näst intill hysterisk "rivning" av många av landets nerlagda flygbaser. Skyddsrum grävs upp eller fylls igen, flygplanplatser ("fickor") grävs av eller grävs upp helt, kommandocentraler rivs, grävs upp eller fylls igen, värntorn grävs upp, befästningar och värn grävs upp eller fylls igen - ja, jag tror du förstår vid det här laget.
Vad gäller "reservbaser", d.v.s kortbanor och/eller reservvägbaser har man på många ställen grävt bort den breddade väggrenen eller belagt den med grus. Vägverket motiverer detta med minskade underhållskostander. Personligen trodde jag att det var billigare att strunta i väggrenen och bara underhålla själva körbanorna, istället för att lägga pengar på att göra den obrukbar.
Man river alltså flygbaser som för 10-15 år sedan var "up to date". Flygbaser som lika gärna kunde ha sålts med förbehållet att ingenting fick förstöras, grävas upp, e.t.c - ifall ifall omvärldsläget skulle svänga om. Nu ska Flygvapnet förlita sig på de få baser/flygflottiljer som finns kvar samt civila flygplatser - civila flygplatser som ofta ligger nära städer. Jag undrar hur det rimmar med filosofin om att civilbefolkningen så långt som möjligt inte ska dras in i själva kriget.
Paralleller kan dras till den frenetiska utskrotning av flygplan som skedde under 1940-1960-talet. Allt det gamla skulle bort! Och som vi vet ledde till att vi idag saknar visningsbara exemplar av en hel del av de flygplanstyper som har funnits i Flygvapnet.
Det är kanske dags att flyghistoriker och fortifikatoriskt intresserade vaknar och börjar påverka beslutshavare innan det är för sent. Flygbaser och flygplatser
är en del av flyghistorian! Flygplanstyper designades mot krav föranledda av flygbasernas utformning och basbataljonens uppgift, utbildningsståndpunkt och organisation. Samt vice versa.